سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

تکبر؛ منشاء چشم و هم چشمی

رقابت ناسالم مالي ناشي از چشم و هم چشمي در بين افراد بدون در نظر گرفتن شرايط مالي خانواده انزواي فردي را به دنبال دارد و يکي از عوامل مهم در طلاق زوج‌هاست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، این طلاق در گام اول با طلاق عاطفي شکل مي‌گيرد و اين در حالي است که فرزندان و در واقع نسل آينده جامعه از اين رفتار ناهنجار قربانيان اصلي اين رفتار هستند.

اعتياد، طلاق، فقر و اختلافات خانوادگي از نتايج همين رفتار غلط است، گير و دارهاي ناشي از چشم و هم چشمي گاهي شکاف‌هاي بزرگي را در خانواده پديد مي‌آورد.

منشأ چشم و هم چشمي را مي بايست در برخي از غرايز طبيعي و فطري بشر جست.

اگرچه شخصي كه گرفتار بيماري چشم و هم چشمي مي شود و اين نابه هنجاري را در خود رشد و تقويت مي كند به كژي و بيراهه مي رود.

 در انسان ها غريزه الگوپذيري وجود دارد. همين غريزه است كه آدمي را براي رشد و تعالي و تكامل و جامعه پذيري آماده مي كند.

 كودكان با تقليد، واژگان را مي آموزند و با تقليد از رفتار بزرگ ترها خود را با محيط اجتماعي هماهنگ مي كنند و با بهره گيري از آن دانش هاي نظري و تجربي منتقل مي شود و تكامل و رشد فردي و اجتماعي در جوامع انساني روز به روز فزوني مي يابد.

اما كساني كه دچار نابه هنجاري رفتاري چشم و هم چشمي مي شوند از اين مسئله (الگوپذيري و تقليد كردن فطري بشري) به درستي بهره نمي گيرند و آن را در جايي نادرست هزينه و خرج مي كنند.

همانند اين مسئله را قرآن درباره تقليد از باورهاي نادرست و آيين ها و اعمال و مناسك خرافي مطرح مي سازد و آن را به عنوان تقليد غيرمجاز و ناروا مورد سرزنش قرار مي دهد، بنابراين مي بايست به كساني كه گرفتار چشم وهم چشمي هستند آموخت به جاي آن كه در اين حوزه ها از ديگري تقليد كنند، در اموري تقليد كنند كه براي آنان مفيد و سازنده است.

عاملي كه قرآن براي چشم و هم چشمي برمي شمارد، تكبر است.

تكبر خصوصيت ضداخلاقي است كه در همگان به گونه اي وجود دارد.

 اين خصوصيت كه از آن به رذيلت اخلاقي ياد مي شود موجب مي شود تا شخص خود را برتر از ديگري بيابد، از اين رو مي كوشد تا به هر شكلي شده برتري خويش را نشان دهد و خود را فراتر و بزرگ تر و برتر از ديگري بنماياند.

 اين گونه است كه چيزهايي كه در خود مي يابد به رخ ديگري مي كشد و در اموري كه احساس مي كند كه از برتري برخوردار نيست تظاهر به دارايي آن مي نمايد، از اين رو مسئله چشم و هم چشمي به عنوان تظاهر براي برتري جويي مطرح مي شود و شخص مي كوشد تا با تظاهر برتري خود را نشان دهد.

در اینجا چند روش برای از بین بردن چشم و هم چشمی پیشنهاد می کنیم.

ميزان چشم و همچشمي تان را بسنجيد.

اندکي حسادت نسبت به ديگران مي تواند انگيزه خوبي براي فرد باشد به طوري که همچون آتشي مسير راهش را روشن مي کند.

مسيري که ممکن است حرفه اي راکد يا ارتباطي کسل کننده در زندگي فرد را به سوي رشد تغيير دهد، اما اگر مدام در فکر اين باشيد که ديگري چه کرده و چه مي خواهد انجام دهد تا شما نيز به دنبال آن کار برويد، دچار وسواس فکري مخربي شده ايد که بايد به آن پايان دهيد.

روي اهداف و موفقيت هاي شخصي خودتان متمرکز شويد.

به اهداف، اميدها و روياهايتان بينديشيد. فرصت هايي که اصلا نمي توانيد با چشم و همچشمي به دست آوريد.

 به بهترين حالت فکر کنيد.

با خود بينديشيد اگر مثلا هرچيزي را که ديگري دارد شما هم داشتيد چه مي شد؟ مثلا اگر مرسدس بنز يا يک خانه بزرگ داشتيد چه اتفاقي مي افتاد؟ يا اگر مديرعامل شرکتي بزرگ با مسئوليت هاي سنگين بوديد زندگي تان چگونه مي شد؟ با طرح اين سوال ها مي توانيد به پاسخ هاي مناسب و احساس بهتر نسبت به زندگي خود دست يابيد.

کارهايي انجام دهيد که توجه بسيار زياد شما را مي طلبد.

اين کارها مي تواند کمک هاي داوطلبانه در اجتماع يا فقط نوشتن خاطرات، وقت گذراندن با کودکتان و... باشد. اين روش مي تواند خلاقيت تان را بالا برده و کاري کند که لذت واقعي در زندگي را درک کنيد.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.