مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز گفت: تا پایان سال جاری فازهای 1 و 2 شبکه آبیاری فجر این شهرستان به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمدرضا حسنی بیان داشت: شبکه آبیاری و زهکشی فجر رامهرمز جزئی از اراضی طرح آبیاری مارون در دشت سلطان‌آباد و با وسعت 3 هزار و 992 هکتار اراضی ناخالص و 3 هزار هکتار اراضی خالص دارای یک‌رشته کانال انتقال و کانال اصلی به طول 5 کیلومتر و 5 رشته کانال درجه 2 به طول 370 کیلومتر و کانال‌های درجه 3 و 4 جمعاً به طول 980 کیلومتر است.

وی افزود: برای دفع زه‌آب ناشی از آبیاری و رواناب حاصل از بارندگی چند رشته زهکش اصلی به طول 15 کیلومتر و چند رشته زهکش درجه 3 و 4 جمعاً به طول 620 کیلومتر و تعداد 185 ابنیه احداث‌ شده است.

حسنی تصریح کرد: بهره‌برداری از شبکه اصلی فجر از سال 1376 آغاز و اجرای شبکه فرعی تاکنون انجام‌ نشده است که پس از گذشت قریب به 20 سال به برکت برخورداری شهرستان از طرح مقام معظم رهبری، اعتبار لازم برای بازسازی و تکمیل این شبکه آبیاری تخصیص و هم‌اکنون عملیات تسطیح و زهکشی توسط دو شرکت مجری فنون کرخه و جهاد نصر کرمان در این ناحیه در حال اجرا می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی رامهرمز با اشاره به مشکلاتی نظیر بالا آمدن آب سطح زیرزمینی، شور شدن خاک، توزیع نامناسب آب و راندمان پایین مصرف آب به دلیل عدم اجرای شبکه فرعی آبیاری و زهکشی فجر اذعان داشت: دلایل فوق مهم‌ترین عوامل کاهش شدید تولید و عملکرد دشت سلطان‌آباد، باوجود ظرفیت بالقوه آن محسوب می‌شوند.

این مقام مسئول اظهار کرد: سالانه بیش از 5 هزار تن از کل تولیدات کشاورزی شهرستان مربوط به حوزه شبکه فجر است که با تعامل کشاورزان منطقه و تعهد شرکت‌های مجری تا پایان سال بالغ ‌بر 2 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش این شبکه به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.