سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمشیر دولبه تعرفه واردات خودرو/ چه کسی از واردات بدون قید و شرط آسیب می بیند؟

کارشناسان معتقدند که هرگونه تغییر در نظام تعرفه‌ای واردات خودرو تبعات سنگینی را می تواند به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگترین صنعت کشور سالهاست با تمایل جامعه به استفاده از محصول خارجی روبرو شده و این امر خودروسازان را با شرایط  پیچیده و قابل تاملی روبه رو کرده است.

البته دیوار تعرفه همیشه پشت و پناه خودروسازان بوده است و لازم به ذکر است که کارشناسان نیز همواره نسبت به این شیوه حمایتی دولت از این صنعت نقد های زیادی وارد کرده اند.

براین اساس عده ای موافق و برخی مخالف هستند و تعدادی دیگر نیز میانه روی خاص خودشان را در مقابل دیوار تعرفه ای واردات خودرو دارند.

موافقان تعرفه بالا این طور اظهار نظر می کنند که دولت باید از این طریق تولیدات داخل را حمایت کند اما مخالفان معتقدند که دولت با افزایش تعرفه به حمایت بیش از حد از خودروسازان داخلی می پردازد و در این مسیر از جیب خریداران هزینه می کند.

البته عده ای هم معتقدند که هرگونه تغییر در نظام تعرفه‌ای واردات خودرو  تبعات سنگینی را می تواند به دنبال داشته باشد و هر تغییری را نیازمند کار کارشناسی می دانند.

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قطعه‌سازان کشور با واردات بدون قید و شرط خودرو موافق نیستند، افزود: واردات باید در چهارچوب یک برنامه مشخص و هدفمند صورت گیرد تا به اقتصاد کشور لطمه‌ای وارد نشود.

وی ادامه داد: حمایت بی‌برنامه دولت رشد صنعت خودروسازی را به دنبال نخواهد داشت.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور افزود: واردات خودروهایی که از نظر تکنولوژی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به لحاظ پیچیدگی‌های فنی در داخل کشور امکان ساخت ندارد منطقی به نظر می‌رسد؛ اما در مقابل واردات خودرویی که امکان ساخت آن در داخل کشور وجود دارد به صنعت خودروسازی لطمه وارد می کند.

قربانی با اشاره به اینکه پیش از پیوستن به سازمان تجارت جهانی باید واردات خودرو را محدود کنیم، بیان کرد: کشورهای صاحب صنعت خودرو این موضوع را رعایت  کردند تا به تولید ملی خود صدمه‌ای نزنند.

*** واردات  بدون قاعده ،کیفیت خودروهای داخلی را بهبود نمی بخشد

بهرام شهریاری عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسیاری از افراد سودجو در سال‌های گذشته بدون قاعده و قانون خودروهایی را وارد کشور کردند که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده، خدمات پس از فروش و گارانتی آنها را قبول نکردند.

وی ادامه داد: بعد از این بهم ریختگی واردات ،قوانینی اعمال شد و واردات خودرو انحصاری گشت.

شهریاری اذعان داشت: واردات بدون قاعده، نه کیفیت خودروهای داخلی را بالاتر می‌برد و نه قیمت آنها را پایین‌تر می‌آورد.

 همچنین حسین گروسی عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: خودروسازان داخلی با افزایش خدمات پس از فروش و اعطای تسهیلات بانکی می توانند از تمایل مردم به خرید خودروهای خارجی بکاهند.

وی افزود: با توجه به آنکه سطح کیفیت و استاندارهای لازم در خودروهای داخلی به میزان قابل توجهی دست نیافته، لازم است که خودروسازان داخلی در خودروهای ملی و مشارکتی سطح کیفیت را ارتقا دهند تا به تولید ملی صدمه ای وارد نشود.

گروسی با اشاره به اقبال مردم به خودروهای چینی گفت: با توجه به آنکه خودروهای چینی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و تنها واردات آنها موجب خروج ارز قابل توجهی از کشور می شود لذا لازم است که خودروسازان جاذبه های تولید ملی را افزایش دهند تا از حرکت مردم به سمت و سوی خودروهای بی کیفیت و فاقد گارانتی چینی کاسته شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر افرایش تعرفه در کاهش واردات بیان کرد: افزایش تعرفه مشکلی را حل نمی کند چرا که وارد کنندگان با هر میزان تعرفه ای اقدام به واردات خودرو می نمایند و ازاین رو تنها ارتقای کیفیت خودروهای داخلی می تواند از میزان واردات خودروهای خارجی بکاهد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من تعرفه واردات خودرو باید صفر بشه اگه این خودرو سازان ما ادعا دارن خودروی خوب و ارزان قیمتی به مردم میدن نباید نگران باشن
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من تعرفه واردات خودرو باید صفر بشه اگه این خودرو سازان ما ادعا دارن خودروی خوب و ارزان قیمتی به مردم میدن نباید نگران باشن
ناشناس
۱۷:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
وقتی تعرفه ها رو زیاد میکنن ماشینی که از خارج میاد خیلی گرون تموم میشه واین باعث میشه فضای رقابتی برداشته بشه وخودرو سازها ماشین های بی کیفیت رو تولید می کنند. به نظر من باید تعرفه هارو بردارن تا خودرو ساز ها هم به فکر کیفیت باشن نه افزایش کاذب قیمت.
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
هزار سال دیگه هم بگذره همون پراید و پژو رو تولید میشه چرا چون رقابت نیست ومجبوریم بخریم .
پس تعرفه رو بردارید یه رقابت پیش بیاد مجبور بشن خودرویی بسازن که با نمونه خارجی رقابت کنه
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
چرا مانباید خودمون با کیفیتشو درست کنیم که باعث اشتغالزایی هم بشه؟
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
لطفا جلوی واردات بی رویه لوکس خودرو وکالاهای لوکس دیگر رابگیرید تا همه کارگرابیکارنشدن
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
چرا ما نباید از خودروی باکیفیت وارزان قیمت استفاده کنیم؟
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
ماشین وارد میکنن ولی قیمتهاشون فضایی!!!
پس چه فرقی داره بین وارد کردن یا وارد نکردن!؟
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
ماشین وارد میکنن ولی قیمتهاشون فضایی!!!
پس چه فرقی داره بین وارد کردن یا وارد نکردن!؟
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
تنها دلیلی که باعث شده کیفیت خودروهای داخلی در پایین ترین سطح ممکن باشه،نبود رقابت هست،تعرفه بالای واردات خودرو باعث شده خوردرو سازها با خیال راحت بدترین نوع خودرو تولید کنند و به دست مردم بدن،اگر خودرو سازها کیفیت رو بالا بیارن،مردم نمیرفتن دنبال ماشین خارجی
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
وقتی خودروهای با کیفیت و قیمت مناسب رو با تعرفه خیلی کم یا صفر وارد کنن خودرو ساز مجبور میشه رو کیفیت محصولاتش کار کنه نه کمیتش
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
وقتی یک کارخونه ای با واردات زیاد خوابید اونموقع کارگراش بیکار میشن ورکود بیشتر
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
چه توقعی داریا
اونوقت همین یه ذره اشتغال داخل هم ازبین میره
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
لطفا جلوی واردات رابگیرید که دامن میزنه به بیکاری بیشتر
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خودروی خارجی کمک به رکود داخل وبیکاری بیشتر کارگران میشود
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
با توجه به شرایط هوای آلوده ونیز ترافیک بسیار سنگین که خود باعث آلودگی هوا واتلاف وقت زیادی می گردد.روی خودروهای برقی وخودران توسط شرکتهای خصوصی وبا سوبسید از جانب دولت سرمایه گزاری گردد
ناشناس
۱۱:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خودروساز تو این چند سال هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت و قیمت که مردم راضی باشند را انجام نداده. با کم شدن تعرفه هم خودروساز اقدامی نکرده.با این وجود تا ابد هم این دوستان فقط در بالا بردن قیمت اقدام میکنند
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
تکنولوژی را بیاورید. هرچقدر گران باشد بعد تولید و درامد و اشتغال تو جیب بیکاران خودمان برود. متاسفانه خودروسازان فقط برای خودشان کار میکنند چرا تحقیقات دانشگاهی و نخبه ها را حمایت نمی کنند؟
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
سودجویان در مقابل قشر ضعیف و جوانان میباشند
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خودرو و امثالهم کالای مصرفی هستند
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
آن گزارشی که در خصوص خودروسازی ارائه شد به کجا رسید و آیا با افراد متخلف برخورد شد یا نه ؟
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خودرو های آلمانی و ژاپنی رو با تعرفه صفر وارد کنید
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
به هر حال مادامی که خودرو های خارجی با تعرفه چند برابر وارد کشور بشن و خودروساز های داخلی هم با قیمت های خیلی بالا بفروشن هم خودروساز ها ضرر میکنند هم مردم.
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
سلام
بنده قطعه ساز هستم 20سال سابقه دارم در تولید قطعات به سایپا وایران خودرو موافق کامل واردات هستم چون با هر تغییراتی فقط خودرو سازان سود میبرند وهمیشه هم ناله میکنند
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
خودرو باکیفیت وگارانتی خوب ارائه دهند تا خودرو وارد نشود.راستی این خودروهای چینی بی کیفیت را کی وارد میکند خودرو ساز یا افراد عادی؟