سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شروع یک زندگی ساده چقدر تمام می شود؟

امروزه به سبب مشکلات اقتصادی ازدواج از یک سنت حسنه به یک دغدغه پردردسر تبدیل شده است و روز به روز جوانان بیشتر از آن فاصله می گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طبق آخرین آمار های منتشر شده از سوی دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت میانگین سن ازدواج در مردها ۲۷ سال و در بین خانم ها ۲۵ سال است همچنین بیش از ۱۱ میلیون دختر و پسر جوان در آستانه ازدواج در کشور وجود دارند؛ از این آمار و ارقام یک نتیجه می توان گرفت اینکه سن ازدواج در مقایسه با سالهای گذشته پنج سال افزایش یافته است.


علاوه بر این طبق آمار اعلام شده افزایش سن ازدواج و بالابودن آمار طلاق باعث شده که در کشور سالانه ۴۴۰ هزار فرصت فرزندآوری از دست برود.

براساس این گزارش یک سوی این آمارها جوانان آس و پاسی ایستاده اند که بیکاری در میان آنها بیداد می کند، همان هایی که سالهای عمرشان را پشت میزهای دانشگاهی گذراندند تا علم، نجات دهنده زندگیشان شود که البته نشده است!!!

کارشناسان اقتصادی معتقدند که جوانان به سبب مسائل اقتصادی، بیکاری و نداشتن مسکن به این مسئولیت تن نمی دهند و دلیل ازدواج نکردن آنها را به جا و صحیح می دانند اما در این میان برخی از مسئولان مقابل این دیدگاه می ایستند و دلیل به تعویق افتادن سن ازدواج را برگزاری مراسم های تجملی و تشریفاتی مطرح می کنند و معتقدند که برخی از جوانان تمایلی به تشکیل زندگی از نقطه صفر را ندارند.

اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود چرا که شروع یک زندگی فقط گرفتن یک جشن در تالارهای پذیرایی و هتل ها نیست و مخارجی دیگری همچون تهیه جهیزیه، محضرخانه و اجاره مسکن و ... را نیز شامل می شود؛ که با یک حساب سرانگشتی یک زوج جوان به دور از هرگونه تشریفات و تجمل گرایی باید حدود 25میلیون تومان برای آغاز یک زندگی ساده هزینه کنند؛ حال تنها چند درصد از جوانان با اوضاع اقتصاد و رکود حاکم بر کشور و حقوق های ناچیز از عهده چنین مخارجی بر می آیند جای سوال دارد.

اماشروع یک زندگی ساده چقدر هزینه بر می دارد ؛گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که برای شروع یک زندگی مشترک بدون مراسم عروسی و فقط برگزاری مراسم عقد آن هم در محضرخانه باید حداقل 190 تومان طبق تعرفه پرداخت شود البته اگر چنین محضرخانه ای پیدا شود ؛چراکه قیمت ها در این صنف بر اساس مهریه ،موقعیت جغرافیایی و ... تعیین می شود.

اما عروس و داماد بعد از این مراسم با تاکسی هم که بخواهند سر زندگیشان بروند باید برای رهن یک آپارتمان 40 متری کلنگی در شهرحدود 17 میلیون تومان هزینه کنند.

البته منزل کلنگی که داخل آن با حداقل های یک زندگی پر شده باشد که طی بررسی های به عمل آمده در بازار قیمت حداقل جهیزیه ایرانی و لوازم ضروری چیزی حدود 8 میلیون تومان می شود که جزییات آن به شرح زیر است:

یخچال و فریزر

یک میلیون و 70 هزار تومان

اجاق گاز

یک میلیون تومان

ماشین لباسشویی

یک میلیون و 30 هزارتومان

یک تخته فرش
( 9 متری)

یک میلیون تومان

تلویزیون

یک میلیون تومان

پتو و تشک

200 هزار تومان

سرویس چینی

500 هزار تومان

سرویس قابلمه

200 هزار تومان

سایر وسایل خرده 
ریز ضروری

جمعا دومیلیون تومان

جمع کل

8 میلیون تومان


براساس این گزارش، اگر از هزینه های میلیونی مراسم عروسی فاکتور بگیریم شروع زندگی یک زوج جوان عاری از هرگونه تجمل گرایی و تشریفات حدود 25 میلیون تومان هزینه در بردارد که از عهده هر زوجی بر نمی آید. این درحالی است وامی که برای هریک از زوجین در نظر گرفته شده سه میلیون تومان است یعنی اگر زوجی خوشبخت باشد و وامشان را بتوانند دریافت کند باید 19 میلیون تومان پس انداز داشته باشد.

*فرهنگ سازی از مدارس

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث ازدواج و مباحث و مشکلات اقتصادی آن قدمتی دیرینه دارد، افزود:در جوامع شهری سطح توقعات افراد بالارفته است و باید با همت مردم و مسئولین فرهنگ عمومی را تغییر دهند و به نوعی سطح توقعات مانع از ازدواج نشود.

وی ادامه داد: آموزشها باید به گونه باشد که پس از فارغ التحصیلی فرد توانمند تربیت شده و توانایی حرفه ای کارکردن را داشته، اما در شرایط فعلی همه منتظر شغل دولتی یا مشاغلی هستند که کم زحمت اما پردرآمد باشد.

این نماینده مجلس درخصوص افزایش میزان وام ازدواج گفت: بانک ها، انگیزه زیادی برای پرداخت وام ازدواج ندارند، سیستم بانکی هم به تنهایی و بدون حمایت دولتی نمی تواند پاسخگوی این تعداد از متقاضیان وام ازدواج باشد. تصور کنید افرادی که برای دریافت وام های 3میلیون تومانی 2سال در صف بانک ها منتظر می ماندند الان برای گرفتن وام های بیست میلیون تومانی چقدر باید انتظار بکشند؟!

هاشمی نخل ابراهیمی تاکید کرد: در حال حاضر که ازدواج با زنجیره ای از مشکلات رو به است ، برای حل این معضل اقتصادی- اجتماعی نباید انتزاعی عمل کنیم و خیال کنیم که تنها با پرداخت وام این مشکل حل خواهد شد چراکه راه چاره در ایجاد یک فرهنگ منسجم است که با کمک مردم و مسئولین این امر تحقق پیدا می کند.

*اقدامی که با عمل همراه نشده است

عبدالرضا عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شوای اسلامی در خصوص مشکلات پیش روی مبحث ازدواج گفت: بزرگترین عاملی که سن ازدواج را افزایش داده است نبود شغل و امنیت شغلی است.

وی ادامه داد: جامعه امروزی شرایط جدیدی را تجربه می کند سطح فرهنگ و توقعات متفاوت شده است به عنوان مثال فردی که پزشکی قبول شده است علاقه به ادامه تحصیل تا مدارج عالیه دارد زمانی که درسش تمام شود 40 ساله شده است و این فرد که حالا یک پزشک مجرب شده است به ازدواج با هرفردی تن نخواهد داد.

عزیزی افزود: زوجی که برای گرفتن اندک وام ازدواج 2سال صبر می کند حتی گاهی سمت این وام ها نمی آیند،چگونه به دولت برای تامین شغلشان اعتماد خواهد کرد؛ باید از تولید حمایت شود چراکه سبب ایجاد اشتغال بیشترو در نهایت رونق اقتصادی خواهد شد.

وی تصریح کرد: امسال سال اقدام و عمل است اما کماکان همه فقط حرف می زنند و از عمل خبری نیست؛ بزرگترین ترمز تولید این کشور خود مسئولین هستند چراکه یک قانون شفاف برای تولید کننده وجود ندارد و در این میان واسطه ها و دلالان جیبشان را پر می کنند.

*ازدواج به سبک پیامبر(ص)

علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تغییر آداب و رسوم و دوری از ازدواج اسلامی اظهار داشت: گرایش به زندگی غربی و سطح توقعات بالا در کنار ایجاد روابط آزاد باعث افزایش سن ازدواج شده است. تجملات و آداب رسوم غلطی که امروزه رایج شده است، باید اصلاح شود که در این مسیر آموزش و پروش، رسانه، حوزه و آموزش عالی بسیار موثر خواهند بود.

وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی هم یکی از عمده عوامل به تاخیر افتادن ازدواج است اما اصلاح آداب و رسوم و بازگشت به سبک ازدواج اسلامی زمان پیامبر(ص) که در کمال سادگی برگزار می شد در کنار گشایش اقتصادی موجب تسهیل در امر ازدواج خواهد شد.

مطهری در پایان در خصوص پرداخت وام ازدواج بیست میلیون تومانی نیز گفت: دولت در ابتدا از پرداخت این وام ازدواج ابراز ناتوانی کرد اما زمانی که این طرح تایید شده است و به شکل قانون در آمده است، باید اجرا شود.

حال با وجود بالا رفتن آمار سن ازدواج لازم است که مسئولان تمهیداتی برای این موضوع بیندیشند چرا که ازدواج و آغاز زندگی مشترک به یک معضل در جامعه تبدیل شده که جوانان را دچار سردر گمی های فراوان کرده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۰
اس اس
۲۲:۵۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
چقدر خندیدم به جوک های گفته شده هشت میلیون
F
۰۱:۴۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
جک های خیلی قشنگی بوواقعا تحت تاثیر قرارگرفتم...
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
الان با کار تو شرکت خصوصی نمیشه زندگی مشترک راه انداخت
چون نمیدونی تا کی سر کار هستی همیشه ترس باهاته که ممکنه هر ساعت تعدیل نیرو بشیم
بعدش با این ترس کارفرماهم بدتر ازمون کار میکشه بی احترامی هم وحشتناک
خستگی ها دو برابر میشه

نه نمیشه با این شرایط فعلی زندگی شروع کرد
نشناس
۱۲:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
بزارید بهتون قیمت بدم
یخچال و فریزر ایرانی حداقل قیمت 5200 مثل هیمالیا خارجی از 8 تومن بگیر به بالا
ماشین لیاسشویی 3 تومن
اجاق گا بدون فر 2 با فر 3 به بالا
فرش 24 متری کمترینش 2800 9 متری با توجه به جنسش 1 تا 2 تومن هست

خلاصه فقط وسایل بدرد نخور بخوای بگیری 30 تومن راحت پات اب میخوره
رهن هم تو 30 تومن این 60 تومن بقول شما یه اپارتمان کلنگی
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
عزیزم بعد ازدواج باید 2 تومن هرینه ماهیانه خونشون بکنند.
ava
۲۲:۱۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
برایه زندگی عادی الان باید حداقل۴۰_۵۰تومن داشته باشی،کدوم جوون همچین پولی داره،چه شغلی هس که درامد بالا داشته باشه،بااین وضعیت جامعه پولی نیس که بخوادپس انداز بشه که ادم روش بشه از بزرگترش قرض بگیره،همه دوستام از عشقشون دست کشیدن شدن زن افراد مسن،فقط وفقط بخاطر پول،اینم دروغه که دخترا دنبال پول نیستن
محمد مهدی
۱۹:۵۸ ۲۹ مهر ۱۳۹۶
سلام . من 25سالمه . ماهی 1.200میگیرم . من خواهر و مادرم رو فرستادم حوزه علمیه خواهران. به لطف خدا یکی پیدا شد که با همه چیزم کنار اومده. پیشنهاد میکنم اگه مذهبی هستید از حوزه همسرتون رو انتخاب کنید. میگم با همه چیزم کنار اومده. اصلا فکر نمیکردم همچین دختری پیدا بشه ولی به لطف خدا هست. حوزه دخترای بیش از حد خوبی داره. خدایا شکرت . من که عاشقانه همسرمو دوس دارم و باهم شاد شادیم.
یونس
۰۱:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۶
چی بگم
ناشناس
۱۶:۲۹ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
ای اقا من خودم نزدیک 20تومن دارم کارمم ازاده رو به توسعه حدود1تا2تومن درامدمه پدرمم میگه ازدواج کن کمکت میکنم
ولی وقتی به دختر مورد علاقم وضعیتمو میگم میگه مگه میخوای منو بدبخت کنی
بنظرمن مشکل ما شدیدا فرهنگی و چشم تو هم چشمی و بعد اقتصادی
واقعا تاسف
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵
اینهمه درس خوندیم و جون کندیم ۲۸سالم شده و هنوز دارم سره ساختمونا عملگی میکنم هرررر استخدامی هم میاد شرکت میکنم دیگه افسرگی گرفتم آخه گناهه ما چیه؟!
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
حتی با دادن یه وام بی بهره مشکل ازدواج حل نمیشه
جوونی که بعد از دانشگاه باید دو سال بره خدمت بعد از خدمت سنش رسیده به 26 تازه میخواد دنبال کار بگرده و اگه خوش شانس باشه و یه کار با حقوق مینیموم پیدا کنه میتونه سالی حدود نه ملیون پس انداز کنه البته اگه مریض نشه و گذارش به دندون پزشکی و ـ ـ ـ نیفته
باید هفت سال کار کنه بدون در نظر گرفتن تورم
تازه وقتی زن گرفت و کل پس اندازشو خرج مراسم کرد نزدیک چهل سال داره باید از صفر شروع کنه
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
فقط حرف زدن خالی چه فایده ای دارد؟ چه کار می شود کرد؟
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
قلم زیبایی دارید...
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
دوست داشتم ازدواج کنم و خانواده داشته باشم اما ....
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
قربون دست شما که قیمت این اجناس رو نوشتی
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
تازه اگه یه نفر به هر دلیلی بدهکار باشه دیگه واقعا باید بی خیال ازدواج بشه.
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
پتو و بالشت و تشک فقط 200 هزار تومان !!! واقعا که. حداقل یک میلیون تومان باید برای پتو و بالشت و تشک درنظر بگیری.
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
تازه فرض کنید مشکلات اقتصادی حل بشه. با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و غیره چه کار کنیم. تازه بعد از مشکلات اقتصادی هزار مشکل دیگه در زمینه های دیگه وجود داره.
ازدواج کردن خیلی سخت است.
ناشناس
۱۵:۵۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
فرض کنید مشکلات اقتصادی حل بشه.. تازه بعد از مشکلات اقتصادی هزار مشکل دیگه در زمینه های دیگه وجود داره.
ازدواج کردن خیلی سخت است.
ناشناس
۱۵:۱۶ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
ازدواج کردن سخت نیست بلکه وحشتناک است.
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
پس پول پیش یا رهن خونه چی؟؟؟عروس و داماد برن کارتن خاب شن؟؟؟
این روزا با کمتر از 20 میلیون نمیشه ازدواج کرد.تازه عروس و داماد باید خیلی کم توقع باشن ک بشه با 15 میلیون ازدواج کرد.
وقتی هزینه کرایه ی تالار میشه 13 میلیون نمیشه با8میلیون ازدواج کرد
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
اون 8 ملیون فقط کفاف وسایل آرایشو میده!!!
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من ٣٣ سالمه ، درامدا پایینه مگه میشه به ازدواج فكر كرد .
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من 20 سالمه و دانشجوی رشته معماری ... پدرم کارش ازاده و تقریبا جز خونه و مغازه ای که داریم سرمایه دندون گیری نداریم ... البته از پدرم توقعی ندارم دستش رو هم میبوسم ... ولی با این اوضاعی که من دارم میبینم و هر کی ازدواج کرده از پس هزینه ها برنیومده از همین سن خودمو واسه تنها بودن اماده کردم و فکرم رو گذاشتم روی اینکه به امید خدا یه شغلی مرتبط با رشته تحصیلیم پیدا کنم که اونم امکانش با این وضع خیلی کمه ... توقع زیاد دختر خانم ها، هزینه های سنگین، نبود شغل، پایین بودن دستمزد ها و ... با این اوضاع به نظرم آدم تنها باشه بهتره
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من 20 سالمه و دانشجوی رشته معماری ... پدرم کارش ازاده و تقریبا جز خونه و مغازه ای که داریم سرمایه دندون گیری نداریم ... البته از پدرم توقعی ندارم دستش رو هم میبوسم ... ولی با این اوضاعی که من دارم میبینم و هر کی ازدواج کرده از پس هزینه ها برنیومده از همین سن خودمو واسه تنها بودن اماده کردم و فکرم رو گذاشتم روی اینکه به امید خدا یه شغلی مرتبط با رشته تحصیلیم پیدا کنم که اونم امکانش با این وضع خیلی کمه ... توقع زیاد دختر خانم ها، هزینه های سنگین، نبود شغل، پایین بودن دستمزد ها و ... با این اوضاع به نظرم آدم تنها باشه بهتره
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من 20 سالمه و دانشجوی رشته معماری ... پدرم کارش ازاده و تقریبا جز خونه و مغازه ای که داریم سرمایه دندون گیری نداریم ... البته از پدرم توقعی ندارم دستش رو هم میبوسم ... ولی با این اوضاعی که من دارم میبینم و هر کی ازدواج کرده از پس هزینه ها برنیومده از همین سن خودمو واسه تنها بودن اماده کردم و فکرم رو گذاشتم روی اینکه به امید خدا یه شغلی مرتبط با رشته تحصیلیم پیدا کنم که اونم امکانش با این وضع خیلی کمه ... توقع زیاد دختر خانم ها، هزینه های سنگین، نبود شغل، پایین بودن دستمزد ها و ... با این اوضاع به نظرم آدم تنها باشه بهتره
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
آخ که چقدروام خودرو سریع پرداخت شد!
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
آخ که چقدروام خودرو سریع پرداخت شد!
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
میخوای یخچال فریزر از سمساری بگیری که یه ملیون و 70 زدی .با این پول ها هیچ کاری نمیشه کرد .
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
این اعداد و ارقام واقعیه؟
ناشناس
۱۷:۴۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
یه نظر میخوایم بدیم باید 100 بار ارسال نظر کنیم پیام مارو نمی بینید؟
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
الان فقط معیار اکثرا دخترا مادیات و پول شده .
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
من که چند جا خواستگاری رفتم. اکثر موارد برای دخترها مسائل مادی و پول خیلی خیلی مهم بود. البته تعداد کمی هم هستند که حاضر باشند با شرایط اقتصادی پایین طرف مقابل کنار بیایند ولی تعدادشان خیلی کم است.
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
چشم توهم چشمى کجابود؟؟خواهشاشماها ديگه نمک روزخم اين جوانهانپاشيد,خصوصا دهه ى شصتيا,مابراى پول يعروسى ساده موندنيم بعدشماميگمى چشم توهم چشمى؟
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
چشم توهم چشمى کجابود؟؟خواهشاشماها ديگه نمک روزخم اين جوانهانپاشيد,خصوصا دهه ى شصتيا,مابراى پول يعروسى ساده موندنيم بعدشماميگمى چشم توهم چشمى؟
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اخه این چه حرفی میزنید که جونا دنبال استخدام دولتی هستند.این همه تحصیل کرده که دارن کارگری میکنن تازه اگه پیدا بشه همینم بی بیمه.
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
وام زیاد بدن فقط مسکنه اگه خیلی میخوان کمک کنن اشتغال ایجاد کنن قیمتا کم کم میزون میشه
ناشناس
۱۶:۰۷ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
فرض کن وام زیاد بگیریم بعدش از کجا بیاریم قسطش رو بدیم ؟!
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
خسنه نباشین
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
خسنه نباشین
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
گرانی هست قبول اما یک سوال از این لیست کمتر هم میشه زندگی کرد نمیشه؟
یخچال و فریزر رو هم از زندگی میشه حذف کرد یا دست دومش رو خرید.
غذای تازه بخوریم؟ میوه و برنج به اندازه تهیه کنیم که نیاز به حداقل فریزر نباشد.
اگر بخواهیم ساده تر زندگی کنیم میشه
بجای فرش دست بافت ابریشمی
یک فرش ماشینی دست دوم خرید.
دوستان تاکید می کنم روی سادگی
حتما باید سرویس کامل باشه ؟
آشنا
۱۸:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
خب فرهنگ سازی نشده مشکل فرنگ خانواده های ماست .
من رفیقم خدا رحمتش کنه خیلی ساده ازدواج کرد چون پدر مارش میخواستن ساده باشه خودش میخواست ساده زیستی ! ولی خود پدر مادر من دوس دارن در ازدواجم که بهترین روز میباشد کل دست آورد زندگیشان را به نمایش بگذارند .
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
من هیچ گاه ازدواج نخواهم کرد
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
هزینه لباس عروس و داماد - هزینه سرویس طلا - و هزینه آرایشگاه و غیره
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
فکر مهریه هم باشین که تمام دخترا بعد از ازدواج طلب میکنن. این حرف هم دروغه که کی داده کی گرفته
فرهاد
۱۵:۱۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
من که هر ماه دارم قسط مهریه می دهم.
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من تازه نامزدکردم تلویزیون ویخچال زیره یک میلیون ششصدپیدانکردم شماچطورمیگی یک میلیون تومنه حتما منظورتون اینه که ازسمساریا بخریم؟
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
هي روزگار ...........دوران قديم يادش بخير.بچگي مون رو ميگم راحت بوديم!سن مون شده 29 سال با ماهي 500 تومن حقوق بدون بيمه و ....بعد حرف از اردواج مي زنيد؟بريم يكي ديگه رو بدبخت كنيم؟
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
نگران نباشین درست میشه توکل کنین به خدا نگران هیچی نباشین!من از توکل کردن خیلی چیزا دیدم که میگم ها...
ناشناس
۱۴:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ویژگی دهه 60 ها طبق آمارها:
روابط عاطفی صمیمی دارند
افراد قانع و سازگارتری هستند
تعامل اجتماعی این افراد بالاست
دارای توان مدیریتی بالا...
دارای عطوفت و گذشت خردمندانه
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اینها تازه هزینه شروع زندگیه بعدش معلوم نیست تفاهم باشه با نباشه خلاصه ما تازه داریم خودمونو میکشیم ازدواج کنیم اما بعدش...
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
بعدش ...
طبق آمار 25 درصد ازدواج ها به طلاق ختم می شود یعنی از هر چهار ازدواج یکی به طلاق ختم می شود.
تازه بقیه هم که طلاق نمی گیرند معلوم نیست که زندگی خوبی داشته باشند یا نه.
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ما بدبختهای دهه60 رو بگو 33 سالمه شغل واجب تره شما شغل مناسب ایجاد کن ازدواج جور میشه .
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
دلمان گرفت
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
هیچ حمایتی نمیشه هر روز یک قانون میاد که به ضرر کسانی که نا خواسته متضرر شدن
توقعات خانم ها بسیار زیاد
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
تازه باید به فکر بعد از ازدواج هم بود.
وقتی که ازدواج کردین، می بینید که مشکلات آنقدر زیاد است که مجبور می شوید طلاق بگیرید.
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اقا این یخچال و فریزر که عرض کردین 1 میلیون و هفتاد هزار تومان ..بنده تعداد 50 عدد همین الان خریدارم پولشم جلو جلو ندید واریز میکنم ...
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اقا این یخچال و فریزر که عرض کردین 1 ملیون و هفتاد هزار تومان ..بنده تعداد 50 عدد همین الان خریدارم
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
هزینه اجاره مسکن رو به لیست بالا اضافه کن تا برق از سر همه بپره.
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
با این وضعیت فعلی باید بی خیال ازدواج شد. 30 گذشت، 30 سال دیگه هم روش.
ناشناس
۱۲:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
متاسفانه چیزی که مانع از انجام ازدواج های این چنینی یعنی همون ساده میشه سطح توقع بالای طرفین و چشم تو هم چشمی هستش
بعدشم به نظر من مقصر خانواده ها هستن که سطح توقع دختر و پسر رو خیلی بالا می برن .والسلام!
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام.من الان ۲ سال نامزد کردم و توانایی گرفتن عروسی رو ندارم یه مجلس ساده با وسایل خونه و پول پیش خونه واسم ۵۵ میلیون خرج بر میداره.دوستانی که پیام منو میخونن خواهش میکنم اگر ازدواج نکردین صبر داشته باشین تا اوضاع مالیتون بهتر بشه بعد ازدواج کنید.
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
دانشجوی برتر دانشگاهمون بودم
الان سر ساختمان کارگرم
ازدواج ... بماند
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
حالا به دهه شصتی ها بگید نسل سوخته
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
مگه فقط ایناس .. از کجا بیارن بخورن ؟
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اینا خیلی وسایل ساده ای بود که ماعنوان کردی
مطمئنن هیچ خونه ای فقط یک تخته فرش نمیخوره؟
کم کم وسایل مورد نیاز قیمتش به 20 میلیون میرسه
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
بیچاره دهه ی 60 ها.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
مشکلات اقتصادی چه ربطی به دهه داره اخه؟
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
داداشم ارشد کامپیوتر داره خودم ارشد مدیریت چند ساله بعد فارغ التحصیلی بیکاریم هر جا که فکرشو بکنید برا کار رفتیم اما آبدارچی شدن هم پارتی می خواد . 1000 تومن سرمایه نداریم چطور به ازدواج فکر کنیم؟؟؟
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من 16 میلیون دارم. فک کنم بتونم دو بار ازدواج کنم.
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام، دو سال است كه تمامي اساسيه منزل مرا به سرقت بردند به خدا باورتان مي شود ديگر نتوانستم بخرم با اينكه فرهنگي هستم، الان تمامي اسباب اثاثيه منزل من در خانه اجاره اي به يك ميلينون نمي رسد، حالا با اين وضعيت جوونا چطور ازدواج كنن؟؟؟
ناشناس
۱۱:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من هم جوان تحصیل کرده و بیکار هستم
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
شغل واجبتره..کی به ماها توجه می کنه.
تا الانش مجرد بودیم بقیش روش
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
شغل واجبتره..کی به ماها توجه می کنه.
تا الانش مجرد بودیم بقیش روش
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من که با نبود شغل و بی پولی گرفتار شدم
۲۷ سالمه دیگه بی‌خیال ازدواج شدم.
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
من هم 30 سالمه دیگه هم بی خیال ازدواج شده ام.
همون زندگی مجردی بهتره.
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
تو بعضی شهر ها داماد باید به تنهایی تمام جهیزیه رو بخره حالا تو این شرایط با این حقوق های ناچیز هر چند هم ساده گرفت چطور یک نفر به تنهایی از عهده ی هزینه ها بر بیاد . بیکاری، نبود امنیت شغلی ، حقوق های ناچیز که فقط تامین کننده زندگی مجردی هست نه متاهلی ، باعث شده ازدواج جوانان به تاخیر بیفته .
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
پول رهن خونه در تهران رو هم مینوشتین و همچنین هزینه عروسی
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
همیشه برای شروع زندگی مشترک مشکلاتی بوده و هست ولی اینکه این روزها بیش از حد در موردش یزرگ نمایی میشه اولا توقع بیش از حد زوجهاست و دوم کاهش آستانه تحمل زوج ها!وگرنه کمکی که این روزها از طرف خانواده ها به زوجین میشه قبلا نبود و زوجها با سادگی زندگیشون رو شروع می کروند و روی پای خودشون می ایستادند.
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ای کاش از دید مسئولین مسئله ازدواج هم مثل مسئله خودرو مهم بود یه وام بدون درد سر به جوانان دم بخت میدادن.
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
این قیمتایی ک اعلام کردید یخچال 1میلیون تلویزیون 1میلیون کجا به این قیمت میفروشن ؟
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
اینا لوازم ایرانیه . امین حضور پره
ناشناس
۱۵:۰۷ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
این قیمت هایی که نوشته تخیلیه.
اجناس با این قیمت همشون یکبار مصرف هستن. دو روز که ازشون استفاده کنی خراب می شوند.
تازه خیلی چیزها رو هم ننوشته.
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
تواین زمونه دخترا این چیزارو نمیفهمن فقط چشم توهم چشمی....
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
آره واقعا حق با شماست 25 ميليون كه خييييييلييييي زياده.. بنظرم با 5 ميليون ميشه بهترين زندگي خوبي رو شروع كرد...
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
این دیگه زندگی دهه 60 هست
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
یخچال کجاست؟
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ما ایرانی ها متاسفانه چشم هم چشمی که همان حسادته در زندگیمان رخنه کرده و کاریش هم نمیشه کرد ، بخصوص این حسادتها بیشتر در بین مردم عادی و حقوق بگیره ، با اینکه هر دو طرف از توان هم اگاهی دارند باز هم تشریفات جز جدا نشدنی در ازدواجهاست عمده عامل انهم خانمها هستند
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
از وام خودرو خبری نیست؟
میخوایم بازم خودروی بومی بخریم
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام من سه ساله ازدواج کردم و همینی ک میگن از صفر باید شروع کرد باعث این شد
ولی کار و هیچ چیز دیگه ایی ندارم
رکود شدید گرونی ی وام شش میلیونی هم ک دادن قدرت پرداخت قسطاش ندارم و االان چند وقته تو فکر جدا
شدنیم
ساسان
۱۵:۰۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
من هم مثل تو بودم. ولی ما طلاق گرفتیم و خوشبختانه همه بدبختی ها تمام شد. راحت شدم.
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
من یک عمر درس خوندم دانشجوی ممتاز کشور شدم ولی به خاطر نداشتن پارتی هرکاری کردم نتونستم هیچ جایی استخدام بشم و دختری رو که قرار بود باهاش ازدواج کنم به خاطر نداشتن شغل دایمی از دست دادم .به خدا عین حقیقت رو گفتم.
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
داغ دلمو تازه کردی
محمد
۰۱:۰۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
کاملا درکت میکنم-
منم چون پارتی نداشتم با وجودی که نمره برتر شدم نتونستم اخرش برم سر کار و نامزدیم هم بهم خورد-الان دوبار این اتفاق افتاده برام
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
برای یه ازدواج کم کمش 40 میلیون پول نیازه (دیدم که میگم) یکی از رفیقام عروسی کرد مراسم خاصی هم نگرفت خدایی 40 تومن براش خرج برداشت
با این حساب پسرا میلی به ازدواج دارن نمیتونن داشته باشن
نمیدونم چرا حاضر حاضر نیستید روی جوان ها سرمایه گذاری کنید!
همش میگید تامین اعتبار نمیشه برای وام 10 میلیونی ازدواج
واقعا اونی که مينويسه ازدواج کم شده این یعنی فاجعه!
ناشناس
۱۴:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
یه وام نمیدن به جوونا.بعد تندتند میگن ازدواج کم شده.
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
عزیزم بعد ازدواج باید 2 تومن هرینه ماهیانه خونشون بکنند.
فرهاد
۱۲:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
دو تومن وقتی کفاف دو نفر رو میده که اجاره خونه نخوای بدی و کم و کسری خاصی نداشته باشی که بخوای تامین کنی
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
به نظر م بهتر است از تولید حمایت کنید .
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
به نظر م بهتر است از تولید حمایت کنید .
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام. با قیمت ها شادمون کردی.
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
میانگین از 32 سالگی برای پسران و دختران 29 سالگی می باشد.پیر شدیم رفت که رفت با این حرف ها دیگه هیچ کاری نمی شه کرد.
فرهاد
۱۲:۳۶ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
کسائی هم که ازدواج کردن به هیچ وجه راضی به بچه دار شدن نمیشن....میدونید چرا؟حالا با فرض داشتن کار حداقل حقوق 8،000،000 ریال تعریف شده و این مقدار کفاف خرج یک نفر رو نمیده چه برسه به زن و بچه...
آشنا
۱۸:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۵
ممنون که حداقل مشکل جامعه را منعکس میکنید واقعا تازگی ها دیگه فقط این آمار ها را میگن میگذرن هیچ پیگیر نیستن.
البته آمار خنده دار من هر چه به دور برم نگاه میکنم سن واسه آقایون 30 به پایین کم میبینم .
مشکل اول : بیکاری
مشکل اصلی : خانواده ها هستن !!!!!!!!!!!!!! دقیقا مشکل اصلی پدر و مادر هستن ! خود مادر من میگه تو درس بخون و پول دار شود نگران نباش بجای اینکه فرهنگ سازی بشه که ازدواج و درس خوندن میتونه هم راستا بشن و من نمیدونم. مگه چی میشد خانواده ها این فرهنگ را داشته باشن که عروس مانند یک فرزند خانواده فقط به خانواده اضافه میشه نه چیز دیگر بهمین راحتی
فرهنگ سازی کنید مشکل فرهنگ سازی هست نه چیز دیگر !
باید هر روز و هر روز در رسانه ها روی این موضوع بحث شود و فرهنگ سازی هایی انجام شود