سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

راه اندازی اولین مرکز پارک نجومی کشور در گلپایگان

مدیرعامل پارک نجوم شریف گفت: به زودی بزرگترین مرکز پارک نجومی کشور در گلپایگان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ، سید حسن شریف زاده در اولین همایش نجوم گلپایگان هدف از برگزاری همایش نجوم در گلپایگان را پیوندیک حلقه نجومی بین سه استان اصفهان، تهران، قم و شهرستان گلپایگان عنوان نمود و خاطر نشان کرد:در صورت تاسیس پارک نجوم شریف گلپایگان، با اطلاعاتی که از آسمان میگیریم از طریق سیستم شبکه با این سه مرکزخصوصاً مشکل استهلال ماه رفع شده و با روند روبه رشدی در بحثهای نجومی به توافق خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه گلپایگان یکی از بهترین نقاط تاریک ایران به منظور ایجاد رصدخانه و امور نجومی در کشور است گفت: فعالیت پارک نجوم در شهرستان گلپایگان موجب جذب توریست های خارجی برای استفاده از این مکان خواهد شد.

مدیرعامل پارک نجوم شریف یادآورشد: راه اندازی پارک نجوم شهرستان نیاز به حمایت مسئولین داشته ضمن اینکه اعلام می کنیم نیاز به بودجه زیادی در این زمینه نداریم و با جذب توریست می توانیم نسبت به تأمین بودجه مورد نیاز خود اقدام کنیم.

وی افزود: توریست بازدید کننده از این مرکز که عمدتاً خارجی خواهند بود فقط از آسمان این شهرستان در جهت بازدید کهکشان ها اقدام خواهند کرد، کاری که در کشور شیلی از بابت آن مبالغ هنگفتی از بازدیدکنندگان دریافت می کند.

سیدحسن شریف زاده مخترع، پژوهشگرو محقق گلپایگانی با اشاره به اینکه از دوران کودکی و طفولیت علاقه زیادی به ستاره و ستاره شناسی داشته تا به این مهم دست یابد، افزود: در سال ۸۸ با توجه به علاقه شدیدم به علم نجوم، موفق به ساخت بزرگترین تلسکوپ در ایران شدم و اختراع من با نام "ایران تارا" با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت در همان سال رونمایی شد که از بُعد کیفیت در حد بسیار بالایی قرار داشت.

وی افزود: تلسکوپ اختراعی من که در پارک نجوم شریف از آن بهره برداری خواهد شد، به قطر یک و نیم متر و طول لوله آن ۱۰ متر، حتی قادر به دیدن چاله های کیهانی با دقت بسیار بالایی بود که با هزینه بسیار پایین آن را اختراع و در سال ۸۸ به ثبت رساندم.

این پژوهشگر و مخترع جوان با اشاره به دریافت مجوز پارک نجوم از انجمن نجوم کشور اظهار داشت: در راستای داشتن یک نقطه گریزپذیر و تاریک که دارای استانداردهای لازم و موقعیت شهری بودم در حال حاضر پیگیر فعالیت پارک نجوم شریف در شهرستان می باشم.

شریف زاده پارک نجومی مورد نظررا پارک توریستی -موزه ای -نجوم معرفی کرد و گفت: پارک نجوم شریف گلپایگان هم بُعد نجومی خواهد داشت و هم دارای موزه نجوم و اولین کتابخانه تخصصی نجوم در کشور خواهد شد.

وی نرم افزار هوافضا را از دیگر ملزومات این پارک نجوم عنوان کرد و بیان داشت: در کنار این مرکز یک مجموعه توریستی فعالیت خواهد کرد که تمام آیتم های مورد نظر پارک نجوم را دربر خواهد داشت ودر صورت واگذاری زمین از سوی مسئولین ذیربط این مجموعه فعالیت خود را به زودی آغاز می کند.

وی با تشریح موقعیت نقطه انتخابی در راستای احداث پارک نجوم به منظور فراهم شدن رصدخانه شهرستان گلپایگان بیان داشت: با توجه به نقطه انتخابی که زلزله خیز نبوده و دارای تمامی استانداردهای رصدخانه ای می باشد، محل جذب توریست های علاقمند به بحث نجوم خواهد شد.

دبیر همایش نجوم گلپایگان تاکید کرد: در شش سال گذشته پیگیر آن بودم وبه لحاظ عدم همکاری و دلسوزی برخی مسئولین مکان مورد نظر ما را حدود ۶۰۰ متر دور کردند که این امر به لحاظ دورشدن از برق به نوعی کار ما را مختل و برای شروع به کار جهت برق رسانی به مکان جدید نیازمند به زدن ۱۰ دکل برق هستیم و خودم باید جاده سازی نمایم فقط امیدوارم که واگذاری زمین هر چه زودتر تحقق یابد.


نماینده نجوم استان قم درتاکید براین مطلب افزود: گلپایگان یکی از بهترین نقاط تاریک ایران به منظور ایجاد رصدخانه و امور نجومی در کشور به عنوان یک پژوهشگر در عرصه نجوم طی ۱۸ سال فعالیت در این رشته هیچ گاه سیاره مشتری را در هنگام غروب که هنوز آفتاب به طور کامل پایین نرفته در هیچ جای ایران مشاهده نکرده بودم که امروز با دیدن این سیاره بدون چشم مسلح در زمانی که هنوز غروب کامل نشده است، برای من اتمام حجت شد که شهرستان گلپایگان با استفاده از توان مهندس شریف زاده می تواند به عنوان جایگاه مهم نجوم ، فعالیت چشمگیری داشته باشد چراکه این نقطه ی بکر در دنیا کم نظیر و بسیار با ارزش می باشد.

محمود نوری، با بیان اینکه شهرستان گلپایگان با دارا بودن تمامی معیارهای ایجاد یک جایگاه ایده آل رصدخانه ای می تواند به عنوان یک مرکز مهم در کشور فعالیت داشته باشد، اظهار داشت: بیشتر کسانی که اجرام جدید را در آسمان رصد و ثبت می کنند منجمین آماتور هستند و امیدواریم با فعالیت این مرکز در شهرستان گلپایگان به درجات بالای علمی برسیم .

وی با تاکید براین موضوع که مکان مورد نظر احداث پارک نجوم دارای استاندارد و شرایط لازم در راستای این امر است، افزود: وقتی چنین برنامه ای در یک شهر اتفاق بیافتد و هیچ جای دنیا مشابه آن وجود نداشته باشد می تواند در راستای جذب جوانان و علاقمندان به دنیای علم وارد عمل شد.



مدیر مرکز انجمن ادیب استان اصفهان نیزگفت: پیشرفت و توسعه مرکز علم نجوم در گلپایگان ظرفیت مناسبی را برای جذب صنعت توریسم نجومی ایجاد کند.

مهدی اسحاقی علم ستاره‌شناسی را ساده‌ترین و بی‌حاشیه‌ترین علم و فنون عنوان کرد و یادآورشد: نجوم آماری اصفهان جایگاه خود را در کشور پیدا کرده است و هم اکنون برای رسیدن به نجوم حرفه‌ای نیازمند تجهیزات حرفه‌ای‌تری هستیم وآسمان صاف و بدون آلودگی نوری گلپایگان می‌تواند سبب پیشرفت علم ستاره‌شناسی شود.

وی اظهار داشت: توریسم نجومی با توجه به شرایط و اقلیم مورد نظر در هر شهرستانی قابلیت اجرایی ندارد و به همین سبب با استفاده صحیح از پتانسیل‌های نجومی که در شهرستان گلپایگان وجود دارد، می‌تواند در آینده شهرستان را به قطب صنعت توریسم نجوم تبدیل کند.

مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: فعالیت‌های انجمن نجوم گلپایگان طی سال‌های گذشته بدون حمایت مالی قابل ستودنی است چراکه مهندس شریف زاده با فعالیت در عرصه ی نجوم به اثبات رسانده که می تواند با اختراعات خود در اکتشافات فضایی نیز سهم به سزایی در آینده ی نجومی ایران و جهان ایفا کند.

دکتر اسحاقی افزود: اگر مسئولین استقبال کنند گلپایگان می تواند قطب نجوم کشور شود چراکه آسمانی باارزش تر از نفت دارد و از این به بعد توریسمها گلپایگان را با لبنیات و کباب مخصوص نخواهند شناخت بلکه آسمان این شهر به بزرگترین مرکز توریستی تبدیل خواهد شد .



رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان نیز با تایید این سخنان گفت:با اشاره به حمایت و استقبال دانشکده از ایجاد طرح آسمان نما جهت رویت آسمان و برگزاری کلاس های نجوم اضافه کرد با توجه به سیاست های وزارت علوم مبنی بر سوق دادن دانشگاه ها به سمت فعالیت های پژوهشی _ کاربردی و شرکت های دانش بنیان، و پتانسیل بالقوه تولید علم و فروش آن توسط دانشگاه ها در این فضا ، ما نیز به دنبال تاسیس مرکز رشد در دانشکده برآمدیم.
مومنی در پایان خاطر نشان کرد در صورت افتتاح مرکز رشدو پارک نجوم شریف دفتری نیز به ریاست سیدحسن شریف زاده برای انجام فعالیت های نجومی در اختیار انجمن نجوم قرار داده خواهد شد .














انتهای پیام/م


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.