سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

در هفته ای که گذشت حوزه وزارت علوم با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان از جمله اخبار بی شمار این هفته وزارت علوم می توان به توقف طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس،  شروع آغاز ثبت‌نام آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات مهر 95، معرفی بیش از 4 هزار نفر در ردیف چند برابر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، ابلاغ آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی و تمدید مهلت ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه تهران اشاره کرد.

شروع آغاز ثبت‌نام آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای 

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: ثبت نام برای شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی سال ۹۵ آغاز شده و تا چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد. پذیرش در برخی از رشته‌های آزمون کاردانی نظام جدید بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. 

رقابت نفسگير ارشد به پایان رسید/ 118 هزار داوطلب در آخرین نوبت
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور اظهار کرد: آخرين نوبت از آزمون کارشناسی ارشد با حضور 118 هزار و 936 داوطلب در عصر جمعه 17 اردیبهشت ماه در 36 کد رشته امتحانی پایان پذیرفت.

کلید آزمون ارشد ۹۵ منتشر شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: کلید اولیه آزمون کار‌شناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۵ بر روی پایگاه اینترنتی سازمان سنجش و آموزش کشور به نشانی www. sanjesh.org قرار گرفت. در صورتی که داوطلبان درباره سوالات و یا کلید سوالات آزمون ارشد نظراتی را داشته باشند، می‌توانند آن را از چهارشنبه ۲۲ تا دوشنبه ۲۷ اردیبهشت از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی به سازمان سنجش  ارسال کنند. 

اعلام نتایج آزمون دکتری آزاد در هفته آینده

فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نتایج اولیه آزمون دکتری تخصصی سال 95 هفته آینده اعلام می شود. آزمون مذکور در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و نتایج اولیه آن اردیبهشت ماه اعلام می شود.

طرح سنجش و پذیرش دانشجو متوقف ماند

محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 21 اردیبهشت ماه طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را به دلیل باقی ماندن ابهامات آن، باز هم به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند. در نتیجه این طرح فعلا متوقف شده است.

طرح دانشگاه عاری از دخانیات مهر 95 اجرا می شود

حمید یعقوبی مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: اکنون در بحث دانشگاه بدون دخانیات، درحال تدوین برنامه‌ای با چند بخش هستیم که یکی از این بخش‌ها به سیاست دانشگاه ها در رابطه با دخانیات باز می گردد و این طرح در مهر 95 اجرایی می‌شود. تغییرهنجارهای مربوط به محیط های فیزیکی عاری از دخانیات و هنجارهای اجتماعی و ذهنی دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه، بخش هنجارسازی برنامه دانشگاه بدون دخانیات است.

راه‌اندازی سینما در دانشگاه تهران

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: با همکاری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی درصدد راه اندازی یک سینما در دانشگاه تهران هستیم. طی بازدیدی که 14 روز پیش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، برای انتخاب بهترین مکان، چندین نقطه هم برای این طرح پیش بینی شده است. تجهیزات این سینما در فاصله ترم آینده نصب و راه اندازی می‌شود.

سرسنگی یاد آور شد: این سینما مخصوص کارمندان و دانشجویان دانشگاه تهران است و از نظر ریالی هم نسبت به سینماهای داخل شهر ارزان تر و قیمت پایینی دارد.

صندلی خالی دانشگاه‌ها فرصتی برای جذب دانشجویان خارجی

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این سوال که آیا جذب دانشجویان خارجی باعث پرشدن صندلی دانشگاه‌ها و عدم جذب دانشجویان داخلی نمی‌شود، گفت: خوشبختانه آموزش عالی در مقطع کارشناسی مشکل خاصی در جذب و پذیرش دانشجویان ایرانی ندارد و کل متقاضیان ایرانی به راحتی می توانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

وی صندلی‌های خالی در مقطع کارشناسی را بیشتر از ظرفیت‍‌های فعلی دانست و افزود: هرچند که بحث حضور دانشجویان غیرایرانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر مطرح است اما در حقیقت درصدی از این دانشجویان را که برای تحصیلات تکمیلی آن هم با هزینه شخصی‌ خود پذیرش می‌کنیم عملا مشکل خاصی برای پذیرش دانشجویان داخل ایجاد نمی‌کنند.

اسامی قبول شدگان دوره های نیمه متمرکز دانشگاه جامع اعلام شد
اصغر علایی معاون سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره اعلام نتایج آزمون دوره های کاردانی حرفه ای، کاردانی فنی، مهندسی فناوری و کارشناسی ناپیوسته، گفت: نتایج این دوره‌ها روی سایت دانشگاه جامع قرار گرفت.

معرفی بیش از 4 هزار نفر در ردیف چند برابر ظرفیت دستگاه‌های اجرایی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: از حدود 103 هزار و 156 داوطلب ثبت‌نام کننده در دومین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی، تعداد 76 هزار و 353 داوطلب در جلسه آزمون حضور یافتند. از تعداد داوطلبان حاضر در جلسه آزمون، 16 هزار و 448 نفر دارای حد نصاب نمره علمی هستند که از این تعداد 4 هزار و 250 داوطلب، با توجه به نتایج مندرج در کارنامه در ردیف معرفی‌شدگان چند برابر ظرفیت پذیرش دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند.

تمدید مجوز 200 موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه این موسسه‌ها به تمام مراجعه کنندگان خود پاسخ دادند، گفت: موسسه‌های اعزام دانشجویی که در ارائه سرویس مناسب به دانشجویان کوتاهی کرده یا هزینه‌های بالاتر از حد متعارف دریافت کردند، غیرمجاز شناخته شده و مجوزهای شان لغو شد. در سال 93 حدود 227 گزارش عملکرد موسسه‌های اعزام دانشجو به جد بررسی و ضمن تذکر به فعالیت حدود 40 موسسه اعزام دانشجو به خارج از کشور، مجوز 200 موسسه تمدید شد.

افزایش جذب دانشجو در رشته های جدید دانشگاه شهید بهشتی
محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تغییرات ظرفیت های پذیرش این دانشگاه در سال جاری، اظهار داشت: در یک برنامه پنج ساله، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی را با 20 هزار دانشجو در نظر گرفته ایم اما اکنون 17 هزار و 700 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. اکنون 2500 دانشجوی دکتری در شهید بهشتی مشغول به تحصیل هستند که این تعداد باید چهار هزار نفر برسد، بنابراین میزان پذیرش دانشجوی دکتری با شیبی ملایم در حال انجام است.

افزایش وام ویژه دانشجویان دکتری با تسهیلات سیستم بانکی در سال 95
مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه این وام متعلق به دانشجویانی است که امتحان جامع داده و پروپوزال‍‌‌شان تایید شده، افزود: در سال 93 (که از اواسط این سال پرداخت ها شروع شد) حدود دو هزار و 700 دانشجو و در سال 94 حدود 11 هزار دانشجو از این فرصت استفاده کردند در واقع در سال گذشته حدود 22 میلیارد تومان به دانشجویان دکتری وام پرداخت شد. قرار است پرداخت وام در سال 95 افزایش پیدا کند. از این رو بنا داریم با همکاری سیستم بانکی، هم جمعیت تحت پوشش و هم تعرفه پرداخت وام‌ها را بالاتر ببریم.

آیین نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی ابلاغ شد / اعلام نمره قابل قبول برای هر درس
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: ضوابط آموزشی دانشجویان دوره دکتری از سال 95 به بعد متفاوت است و با توجه به آیین‌نامه جدید، دوره دکتری می‌تواند حداقل 3 ساله باشد، درحالی که در گذشته دوره دکتری حداقل 4 سال طول می کشید.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دیگر نمره رساله دوره دکتری در معدل محسوب نمی شود، افزود: در آیین نامه جدید دوره دکتری مقررشد، دیگر نمره رساله در معدل محسوب نشود و این نمره صرفا جهت ارزیابی کیفی و علمی دانشجو لحاظ شود و معدل دانشجو فقط حاصل واحدهای گذرانده شده باشد.

برنامه هفته خوابگاه دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر
حجت الله لطیفی مدیر کل خدمات دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر گفت: برگزاری مسابقات ورزشی، تلویزیونی، آشپزی، برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی در زمینه سلامت از جمله برنامه های دانشگاه خواجه نصیر در هفته خوابگاهها است.

ثبت‌نام نقل و انتقال دانشجویان شاهد دانشگاه آزاد از خرداد ماه
محمدتقی طباطبایی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ثبت نام نقل و انتقال ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر این دانشگاه از خردادماه سال جاری آغاز و وقت دقیق تغییرات در زمان‌بندی نقل و انتقال دانشجویان شاهد انجام ابتدای همان ماه اطلاع‌رسانی می‌شود.

افزایش رشته‌های جدید با هدف اشتغال زایی در دانشگاه علمی کاربردی
محمد اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی با ایجاد دوره های آموزش محور با تکیه بر استعداد جوانان کشور، زمینه های اشتغال و تولید را در بین جوانان افزایش می دهد و در زمینه استحکام اقتصاد کشور نقش بسزایی ایفا می کند. 470 هزار دانشجو در یک هزار مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند و قرار است در مهرماه سال‌جاری بیش از یک هزار کد رشته جدید را به دانشگاه علمی کاربردی بیافزاییم.

صدور حکم کمیته‌های انضباطی به دانشگاه ها
حسن به نژاد معاون امور دانشجویی دانشگاه تهران گفت: صدور احکام انضباطی  دانشجویان تنها از طریق شوراهای انضباطی صورت می گیرد و سایر نهاد ها یا مسئولان دانشگاه جز در مقام اجرای احکام صادر شده از سوی کمیته‌های انضباطی مجاز به صدور یا اجرای مفاد هیچ یک از تنبیهات انضباطی نیستند. 

پذیرش دانشجوی غیرایرانی در دانشگاهها محدودیت ندارد
صمد حاج جباری مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان از ارزیابی کیفیت آموزشی دانشجویان غیر ایرانی و انجام اقداماتی در جهت ارتقای وضعیت آموزشی آن ها خبر داد و اظهار کرد: برای سال 95 اعطای بورسیه دانشجویان غیرایرانی به ظرفیت یک هزار و 500 نفر از دانشجویان غیرایرانی، پیشنهاد شده و کارگروه های این امر در حال شکل گیری هستند.

وی یادآور شد: اعطای بورس به این ظرفیت نسبت به سال گذشته، 50 درصد رشد دارد، این در حالی است که برای پذیرش دانشجوی غیر ایرانی غیر بورسیه محدودیتی وجود ندارد.

ایجاد کیوسک های فروش نشریات دانشجویی در دانشگاه تهران
مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه به طرح های قابل اجرا در حوزه نشریات دانشگاه اشاره کرد و افزود: حال حاضر در دانشگاه تهران 400 نشریه دانشجویی منتشر می شود. در سال جاری تفاوت چشم گیری در حوزه نشریات داریم که از جمله این طرح ها می توان به تهیه مجموعه ای از مطالب تمام نشریات دانشجویی، ایجاد کیوسک برای ارائه و فروش نشریات دانشجویی، ایجاد بازار دائمی فرهنگ و هنر اشاره کرد.

مراکز پژوهشی خصوصی در پذیرش دانشجو مجاز نیستند
مظفر شریفی مدیرکل پژوهشی وزارت علوم گفت: براساس برنامه وزارت علوم تنها برخی پژوهشگاه‌های دولتی بزرگ با برنامه راهبردی و زیرساخت‌های لازم مانند اعضای هیات علمی مناسب، می توانند دانشجوی تحصیلات تکمیلی پذیرش کنند و پژوهشی خصوصی و غیردولتی دیگر مجاز به پذیرش دانشجو نیستند.

شریفی عنوان کرد: در مجموع برنامه وزارت علوم این است که پذیرش دانشجو در مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها کاهش پیدا کند.

مهلت ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه تهران تمدید شد
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: تمامی متقاضیان ثبت نام در رشته های مورد پذیرش مقطع دکتری دانشگاه تهران می توانند  تا ساعت 24 روز جمعه مورخ 31 اردیبهشت ماه با مراجعه به سامانه آموزشی دانشگاه تهران به نشانی http://ems.ut.ac.ir مراجعه و پس از مطالعه و کسب آگاهی های کامل در مورد رشته مورد نظر ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تهران در راستای تحقق رسالت خود بر گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع دکتری تخصصی برای سال تحصیلی 95_96 از بین متقاضیان چند برابر ظرفیت در آزمون برگزار شده سازمان سنجش آموزش از طریق ارزیابی تخصصی، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

اعلام جزئیات ترم تابستان دانشگاه آزاد
فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزش و تحقیقات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جزئیات برنامه ترم تابستان بر طبق یک بخشنامه به کلیه واحدها و مراکز وابسته به دانشگاه آزاد ابلاغ شده است. ترم تابستانه این دانشگاه دارای هشت هفته آموزشی بوده که از 8 تیر ماه تا 28 مرداد سال جاری ادامه دارد.

اولویت جذب اعضای هیات علمی با دانش آموختگان دکتری است
محمدرضا رضوان طلب رییس مركز جذب اعضای هیات علمی وزارت گفت: ثبت نام دانشجویان دكتری برای جذب به صورت بورسیه در اردیبهشت 95 به زودی اعلام می شود. درحال حاضر دانشگاه‌ها مشغول اعلام نیازهای خود به مركز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم هستند. بعد از اعلام نیاز دانشگاه‌ها، اداره كل بورس سازمان امور دانشجویان و مركز نظارت آموزش عالی، نیازهای اعلام شده را بررسی و بعد از طی فرآیندی، آنها را منطبق با قوانین و نیازهای موجود، اصلاح می کنند. برنامه جذب خصوصا برای دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی تغییر نمی كند و با توجه به ازدیاد دانش آموختگان دكتری، اولویت جذب با آنها است.

حمایت مالی دانشگاه غیرانتفاعی از پژوهشگران
علی آهونمنش رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و مؤسسات غیردولتی درباره حمایت‌های مالی این دانشگاه به پژوهشگران گفت: بودجه از طریق شهریه‌هایی که از دانشجویان دریافت می‌شود به پژوهشگران مقاطع ارشد و دکترا تعلق می گیرد و وزارت علوم به این دانشگاه بودجه‌‌ای تحت عنوان پژوهش و تحقیق به صورت کلان نمی‌دهد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.