86 خوابگاه تهران و البرز در رتبه ضعیف قرار دارند / اضافه شدن 750هزار متر مربع به مساحت خوابگاههای کشور

رییس سازمان امور دانشجویان با اعلام رتبه بندی خوابگاههای دانشجویی از قرار گرفتن 86 خوابگاه تهران و البرز در رتبه های چهار و پنج خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری که به مناسبت هفته خوابگاهها امروز صبح در صندوق رفاه دانشجویی برگزار شد درباره رتبه بندی خوابگاهها گفت: بر اساس برخی معیارها و وضعیت خوابگاه آنها در حال رتبه بندی از رتبه اول تا پنجم هستند. 

وی با اشاره به تکمیل رتبه بندی خوابگاه دانشگاههای دولتی با بازرسی‌های مستمر و مستقیم، ادامه داد: چهار درصد خوابگاه ها در رتبه اول، 26 درصد در رتبه دوم، 33 درصد در رتبه سوم، 30 درصد در رتبه چهارم و هفت درصد در رتبه پنجم دسته بندی شدند. 

صدیقی اظهار داشت: تصمیم به ساماندهی و تعیین تکلیف هفت درصد خوابگاههایی که در درجه ضعیف هستند را داریم. 

رییس سازمان امور دانشجویان درباره مبنای رتبه بندی خوابگاهها یادآور شد: حدود هفت شاخص از جمله دسترسی به خوابگاه و غذاخوری دانشگاهها، وضعیت اتاق‌ها، سرانه فضای اتاق دانشجویی ( یعنی به هر دانشجو چندمتر مربع فضا تعلق می‌گیرد)، امکانات رفاهی- درمانی و عمومی، تجهیزات داخل اتاق ها مبنای رتبه بندی قرار می گیرند. 

وی رتبه بندی را برقراری عدالت برای پرداخت اجاره بها از سوی دانشجویان خوابگاههای مختلف دانست و گفت: در نظر داریم با این کار کاهش اجاره بهای خوابگاههای رده چهارم و پنجم و کمی افزایش قیمت در اجاره بهای خوابگاههای رده اول و دوم داشته باشیم. 

رییس سازمان امور دانشجویان درباره برنامه های سال 95 بیان کرد: این قول را می دهیم که با تعمیر و تجهیز خوابگاههای رتبه چهارم و پنجم آنها را ارتقا داده تا جایی که دیگر خوابگاه نوع 5 در سال 96 نداشته باشیم. 

وی اعلام کرد: خوابگاههای درجه پایین فقط مخصوص شهرستان‌ها نیست و باید گفت که در بین 202 خوابگاه دانشگاهی استان تهران و البرز حدود 86 دستگاه آنان رتبه های چهار و پنج را دارند. 

صدیقی درباره اتاق‌های تندرستی بیان کرد: با کمک صندوق رفاه دانشجویی و اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم قرار است اتاق های تندرستی را در کنار خوابگاه‌ها داشته باشیم. خوابگاه‌هایی که این اتاق ها را ندارند مجهز ؛ مابقی تقویت شوند.

رییس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: با کمک خیرین، پیگیری دانشگاه‌ها و تشکیل بنیاد خیریه آموزش عالی در سال 94، ساخت هشت خوابگاه جدید شروع شد  و امیدوریم این امر همچنان در سال 95 نیز ادامه و رشد یابد.

وی بیان کرد: با کارهای کارشناسی برای افزایش 75 هزار ظرفیت خوابگاهی برنامه کوتاه مدتی را در نظر گرفته‌ایم و مشخص کردیم که این ظرفیت در کدام مناطق (از توسعه یافته تا کمتر توسعه یافته) باید احداث شود. قرار است با احداث 100 ساختمان خوابگاهی این برنامه را جلو برده تا درنهایت مجموع 750 هزار مترمربع به مساحت خوابگاه های کشور اضافه شود.

صدیقی افزود: هزینه های این برنامه محاسبه شده و قطعا تامین آن تنها با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و باید از بخش خصوصی و سیستم بانکی هم کمک گرفته شود.

وی با اشاره به مشکل زمین برای احداث خوابگاه‌های دانشجویی اظهار داشت: در بسیاری از شهرستان های کشور مشکل تامین زمین نداریم و تنها در تهران با این مشکل مواجه هستیم.

رییس سازمان امور دانشجویان این برنامه را در راستای برقراری سطحی، نسبی و معمول در خوابگاه‌ها دانست و گفت: مشروط به اینکه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های فرسوده متوقف نشده و خوابگاهی به این جمع اضافه نشود، می توانیم همچنان با اضافه شدن 75 هزار ظرفیت های خوابگاهی جدید بسیاری از نیاز دانشجویان را پاسخگو باشیم.

وی یادآور شد: از ابتدای سال 95، سه خوابگاه (هر کدام با ظرفیت 250 نفر) و از سال 94 هم حدود هفت خوابگاه مانده که به احتمال زیاد تا پایان تابستان امسال تکمیل  و در مهر 95 همزمان با شروع سال تحصیلی جدید راه اندازی می‌شود.

انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.