سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

خبرهای خوش از راه آهن مهاباد تا نقده

احداث راه‌آهن مراغه – ارومیه از آن دسته پروژه هایی است که به عنوان میراث ناتمام به دولت یازدهم رسید و با وجود وعده‌های دولتمردان قبلی و فعلی، همچنان به اتمام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ راه‌آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر قرار بود به طول ۱۸۴ کیلومتر در پنج قطعه در سال ۸۸ به اتمام برسد ولی تاکنون ۸۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ساختمان ایستگاه های راه آهن میاندوآب و مهاباد در سال های گذشته افتتاح شده است.

اهمیت این پروژه با توجه به جایگاه خاص آذربایجان غربی است که دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است، با وجود اینکه جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است عملیات زیرسازی، ریل گذاری و احداث تقاطع های راه آهن مهاباد – نقده؛ قطعه چهار از طرح ملی ساخت راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۲۵ کیلومتر، ۹۹ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

داریوش نصر خبر خوشی به هم استانی ها می دهد و می گوید ساخت و ساز ایستگاه راه آهن نقده در مراحل پایانی بوده و پیش بینی شده است در ماه های آینده به بهره برداری برسد.

وی ادامه می دهد: راه آهن مهاباد تا نقده به عنوان قطعه چهار از طرح ملی ساخت راه آهن مراغه – ارومیه در آستانه بهره برداری است.

نصر با اشاره به اینکه تاکنون برای ساخت راه آهن مراغه تا مهاباد نزدیک به یک هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال هزینه شده است، تصریح می کند: تا به امروز برای احداث راه آهن مهاباد تا ارومیه یک هزار و ۵۵۰ میلیاردریال صرف شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور می شود: پیگیری های لازم جهت تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای جبران کمبود اعتبار این پروژه انجام می شود.

نصر با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی در قطعات پروژه راه آهن نقده- ارومیه فعال است، تصریح می کند: عملیات زیرسازی، خاکریزی، خاکبرداری و ساخت ابنیه فنی در مسیر راه آهن نقده تا ارومیه به طول ۱۰۵ کیلومتر از ۶۸ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است.

حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم اند.

بارها مسئولان وعده شنیدن صدای سوت قطار را داده‌اند اما این اتفاق سالهاست فراموش شده است، حال باید منتظر ماند و دید که آیا وعده جدید بالاخره محقق می شود یا ….

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.