سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل بین‌الملل مجلس‌ ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ناتو افغانستان را به پایگاهی برای مقابله با روسیه، چین و ایران تبدیل کرده است

شیخ‌الاسلام: حضور نیروهای خارجی و ناتو در افغانستان در راستای تامین منافع و دست‌یابی به اهدافشان است و هیچ‌گاه درپی تامین منافع این کشور نخواهند بود.

"حسین شیخ الاسلام" مشاوررئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس ایران در گفت‎و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشست وزرای امور خارجه ناتو و بررسی حضور نیروهای این ائتلاف بعد از سال 2017 در افغانستان، اظهار داشت: واضح است که حضور نیروهای خارجی و ناتو در افغانستان در راستای تامین منافع و دست‌یابی به اهداف خود است و هیچ‌گاه درپی تامین منافع این کشور نخواهند بود.

وی ادامه داد: با نیم‌نگاهی به اهداف اولیه ادعایی ناتو برای حضور در افغانستان مشخص می‌شود که این ائتلاف در ابتدا مدعی مبارزه با طالبان در این کشور بودند، اما امروز می‌بینیم نه‌تنها قدرت طالبان افزایش یافته بلکه القاعده و داعش نیز در آن‌جا فعال شده‌اند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان این‌که حضور نیروهای خارجی درهر کشوری هیچ‌گاه برای آن کشور نتیجه مطلوبی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: کشورهای خارجی هیچ‌گاه سربازان خود را با صرف هزینه‌های جانی، مالی و آبرویی به‌منظور تامین منافع افغانستان روانه این کشور نمی‌‌کنند.

وی با بیان این موضوع که دست‌یابی به اهداف نیروهای خارجی با تامین منافع ملت افغانستان در تضاد است، یادآور شد: اهداف ناتو از حضور در افغانستان با برآورده شدن منافع مردم این کشور یکجا جمع نمی‌شود، زیرا خواسته نیروهای خارجی چپاول و دست‌اندازی به منابع کشور افغانستان است.
 
مشاور رئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد مولفه‌های خارجی حاضر در افغانستان نسبت به طالبان، گفت: در اواخر نیروهای خارجی موضوع مذاکره با طالبان را عنوان کردند که آن‌هم ناموفق بود، طالبانی که در ابتدا در قالب گروه‌های تروریستی معرفی شدند و در ادامه با صدور قطعنامه‌هایی علیه این گروه، سال‌ها به جنگ با آن مشغول بودند، در نهایت نیز افغانستان را برای مذاکرات با این گروه تروریستی باخود همراه کردند.

وی در بخش دیگری با  اشاره به نشست بروکسل که هفته آینده با حضور وزرای خارجه عضو ناتو پیرامون افغانستان برگزار خواهد شد، تاکید کرد: گمان نمی‌کنم که نیروهای خارجی و به‌ویژه ناتو به‌این راحتی از افغانستان خارج شوند، زیرا افغانستان به پایگاهی برای مقابله با روسیه، چین و ایران برای آنان تبدیل شده است و با این اوصاف دلیلی برای ترک این پایگاه راهبردی از سوی ناتو وجود ندارد.

شیخ‌الاسلام با بیان این‌که تروریسم درنتیجه کمک‌های آمریکا به‌وجود آمده است، گفت: امروز حضور داعش در افغانستان بسیار خطرناک است اگرچه طالبان با این گروه درحال رقابت هستند، اما در دراز مدت با توجه به متکی بودن داعش به نیروهای خارجی خشونت‌گرا و جذب بیشتر، خطرات بزرگی را برای این کشور ایجاد می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت تکیه مقامات افغانستان به نیروهای خارجی تصریح کرد:اگر افغانستان به توان داخلی خود متکی باشد، دیگر نیازی به نیروهای خارجی و تکیه به آنان و نشست‌هایی از قبیل بروکسل نخواهد داشت.

گفتنی است، نشست وزرای خارجه ناتو هفته آینده در بروکسل برگزار خواهد شد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.