سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

برگزاری همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی در رامهرمز

همایش بزرگداشت ناخدا بزرگ پور شهریار رامهرمزی (۲۳ اردیبهشت) در رامهرمز برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛در این همایش حمدالله آصفی از شیراز، دکتر عبدالکریم مشایخی از بوشهر، دکتر عبدالحسین کنین از تهران، مهرداد کریمی از سیراف، محمد شکری از رامهرمز و همایون قنواتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان سخنرانی خواهند کرد.

همچنین اجرای موسیقی محلی و کلاسیک بخش دیگری از همایش خواهد بود.ناخدا و دریانورد مشهور ایرانی (نیمه اوّل سده چهارم ه.ق / ١٠ م) و از مردم رامهرمز خوزستان و دریانوردی برجسته بود که همزمان با خلافت المطیع عباسی زندگی می کرد.

 وی آنچه در سفرهای دریایی خود درباره پدیده ها و موجودات شگفت انگیز دیده و نیز داستان هایی را که از دیگر ناخدایان، دریانوردان و بازرگانان مورد اعتمادش شنیده بود، در کتابی به نام «عجائب الهند بَرّه و بحره و جزائره» جمع آوری کرد.بر اساس باور نویسنده، خداوند همه شگفتی های جهان را به ١٠ بخش تقسیم کرده و ٩ بخش آن را به مشرق زمین بخشیده و از میان آنها هشت بخش را ویژه چین و هند قرارداده است.

برخی بدون سند متقن معتقدند کتاب «عجائب الهند» در اصل به زبان فارسی بوده که از میان رفته است و دانسته نیست که در چه زمانی به عربی برگردانیده شده است.

 برخی از دانشمندان اهمیت کتاب بزرگ بن شهریار را بسیار فراتر از یک اثر جغرافیایی دانسته اند. کتاب عجائب الهند نخستین بار در (١٨٨٣-١٨٨٦ م) توسط دانشمند فرانسوی «وان درلیت» به دستیاری گروهی از خاورشناسان، تصحیح و به وسیله «مارسل دویک» به فرانسه ترجمه شد و همراه متن عربی در لیدن «هلند» به چاپ رسید.

 انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.