سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

آفتاب سوختگی می تواند تا مرگ پیش برود

آفتاب سوختگی شدید احتمال وقوع مرگ برای فرد را به دنبال دارد، بنابراین افرادی که برای شنا به رودخانه ها و فضاهای باز می روند، باید مراقب پوست خود باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، متخصص پوست، مو و زیبایی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: آفتاب سوختگی یکی از شایع ترین عوارض تابش مستقیم آفتاب به پوست است. این تغییرات در افرادی که پوست روشن دارند، بیشتر و در افرادی با پوست سبزه، کمتر دیده می شود.

دکتر رضا یعقوبی اظهارکرد: ادامه داد: در پوست های روشن نور خورشید بیشتر نفوذ می کند ولی پوست تیره نور آفتاب را جذب می کند و اجازه عبور پرتوهای خورشید را از پوست نمی دهد. در واقع پوست تیره یک راه حفاظتی در برابر آسیب بیشتر ناشی از آفتاب است. بنابراین افراد دارای پوست روشن زودتر دچار عارضه آفتاب سوختگی می شوند.

متخصص پوست، مو و زیبایی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: چنانچه فرد دچار آفتاب سوختگی شدید به موقع به مرکز درمانی مراجعه نکند، احتمال وقوع مرگ وجود دارد. بنابراین افرادی که برای شنا در رودخانه و فضاهای باز می روند، باید مراقب پوست خود باشند.

یعقوبی بیان داشت: آفتاب سوختگی می تواند گاهی خفیف و در حد قرمزی، برافروختگی پوست همراه با سوزش و درد باشد ولی گاهی این آفتاب سوختگی منجر به ایجاد تاول سوختگی در پوست و آسیب شدید آن نیز باعث ایجاد عوارض داخلی از جمله تب، تهوع و استفراغ، افت فشارخون و تشنج شود.


وی عنوان کرد: آفتاب سوختگی زمینه بروز برخی بیماری ها نیز را فراهم می کند؛ به طور مثال بسیاری از بیماران ما به دنبال آفتاب سوختگی دچار نوعی بیماری به نام لک و پیس نیز می شوند.


متخصص پوست، مو و زیبایی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز درباره شدت آسیب رسانی شنا کردن در فضاهای باز نسبت به مکان های سرپوشیده اظهارکرد: شنا در رودخانه و فضاهای باز علاوه بر اینکه موجب تابش مستقیم نور خورشید به پوست می شود، نیمی از شدت نور پس از برخورد به اجسام و آب نیز به پوست می تابد بنابراین شدت بروز آفتاب سوختگی و مشکلات دیگر در این افراد افزایش پیدا می کند.


یعقوبی با اشاره به اهمیت پوشش مناسب در فصول گرم سال، گفت: افرادی که در مناطق گرمسیر هستند باید رفتار روزمره آن ها در محیط خارج از منزل با بقیه مردم متفاوت باشد. نوع پوشش در این مناطق بسیار اهمیت دارد؛ هرچه این پوشش سبک و کوتاه باشد آسیب بیشتر است.


وی ادامه داد: از طرف دیگر چون در کشور ما چتر گرفتن فقط هنگام بارش باران مرسوم است و چنانچه شخصی در فصول گرم سال برای محافظت از آفتاب چتر بگیرد برای همه عجیب است و به او با تعجب نگاه می کنند.


متخصص پوست، مو و زیبایی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهارکرد: چتر با پارچه مشکی نور را جذب می کند و مانع از عبور پرتوها و گرما می شود اما این موضوع هنوز در منطقه خوزستان نهادینه نشده است این درحالی است که هزینه خرید یک چتر از یک کرم ضد آفتاب بسیار کمتر است. با توجه به اینکه آسیب ناشی از آفتاب به مراتب بیشتر از باران است لذا می توان از چتر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در مناطق گرمسیر استفاده کرد. البته این موضوع در استان خوزستان نیاز به فرهنگ سازی دارد.


یعقوبی در ادامه به اهمیت موضوع سلامت در مناطق بد آب و هوایی از نظر قانون گذار اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن مسئله بدی آب و هوا در لیست حقوقی افراد، مشخص می کند که قانون هزینه هایی را در رابطه با مراقبت و محافظت از سلامت فرد در شرایط بد آب و هوایی پیش بینی کرده است. بر این اساس قطعا تاثیر محیط و شرایط جوی بر سلامت افراد برای قانون گذاران در کشور روشن شده است.


وی افزود: در فصول گرم سال، وقوع ریزگردها که آلاینده هایی نظیر عوامل بیولوژیکی و شیمیایی را به همراه دارد و همچنین تعریق زیاد در این شرایط، نفوذ آلاینده ها در پوست را بیشتر می کند. بنابراین از هر سو که نگاه می کنیم می بینیم عوامل جوی به عنوان یک عامل موثر در پیری خارجی بر پوست تاثیرگذار است.


متخصص پوست، مو و زیبایی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: موقعیت جغرافیایی ــ اقلیمی استان خوزستان، تابش شدید آفتاب، رطوبت بالا، آلاینده های محیطی نظیر گازها، بخارها و مواد آلاینده کارخانجات و مسئله ریزگردها بدون تردید سلامت انسان به ویژه پوست و مخاط را که به عنوان اولین مکانیزم دفاعی بدن به شمار می روند، تحت تاثیر قرار می دهد.


یعقوبی اظهارکرد: در چنین شرایطی غافل شدن از مراقبت پوست، مخاط و مو افراد را بیشتر مستعد بیماری های شناخته شده پوستی و همچنین بیماری های داخلی خواهد کرد. البته آفتاب تنها بر روی سلامت جسم تاثیرگذار نیست بلکه سلامت روح و روان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.