سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری همایش اقبال شناسی در مشهد

همایش اقبال شناسی با حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده کنسولگری پاکستان در مشهد و پژوهشگران در دانشگاه اقبال لاهوری مشهد برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی.رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این همایش با اشاره به اهمیت تاریخ و مفاخر کشور گفت: در حال حاضر دنیا به دنبال مفاخر ملی کشورهاست و بسیاری از آثار تاریخی و مفاخر ایران در کشورهای دیگر است.

ملکوتی تبار افزود بسیاری از اندیشمندان کشورها و مناطق اسلامی، در دانشگاه های اروپا و آمریکا مورد مطالعه قرار می گیرند؛ در حالی که ما بی خبریم و آنان فاصله ی عمیقی بین تفکر و اندیشه ی ناب اندیشمندانمان تزریق کرده اند.

وی با اشاره به نقش مهم دانشجویان در حفظ آثار و مفاخر ایران، گفت: دانشجویان، پاسبان، نگهبان و محافظان این اندیشه ها و آثارند که اگر دغدغه و غیرت دانشجویان نباشد، این آثار را از ما می گیرند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی، وظیفه ی پیوند هنر و اندیشه ی اسلامی به خارج از کشور و بالعکس دارد. ما آثار، میراث، تاریخ و تمدنی داریم که دنیا تشنه ی استفاده از آن است.

ملکوتی تبار گفت: دو سوم موزه ی لوور پاریس متعلق به بخش اسلامی که بیش از 60 درصد آن مربوط به ایران است.

وی افزود: برای اقبال شناسی باید مقاله ها، اطلاعات و تحقیقات دانشجویی در اختیار سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی و هم چنین کتاب های شناسایی اقبال لاهوری در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

محمدحسین ساکت، پژوهشگر و اقبال شناس در باره معرفی اقبال لاهوری و اهمیت شعر او، گفت: اقبال لاهوری زمانی به زبان فارسی رو کرد که استعمار انگلیس سرسختانه کمر به نابودی زبان فارسی بسته بود. در واقع او در حفظ زبان فارسی با شعر، از خود گذشتگی کرد.

وی افزود: اگر اقبال لاهوری زبان انگلیسی را بر می گزید، بعید می دانم نامبرده می شد؛ چرا که او این از خود گذشتگی را در زبان فارسی انجام داد.

ساکت تصریح کرد: اقبال لاهوری از سرامدان سرایش شعر به دو زبان در جهان است و توانایی او در سرایش شعر به زبان غیر مادری (فارسی) بیش تر از سرایش به زبان مادری (اردو) است.

نماینده ی کنسولگری پاکستان در مشهد هم گفت: علامه اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان و اولین کسی است که رویای تشکیل کشور مستقل مسلمان پاکستان دید.

جابر عباس افزود: اقبال لاهوری، حلقه ی اتصال کشور ایران و پاکستان است و انتشار و اشاعه ی افکار او می تواند در زندگی روزمره دانشجویان و جامعه کمک کند.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.