سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران از نمایشگاه کتاب تهران دیدار کرد

رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران، در بازدید از بیست‌و نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، گفت: پیوستگی فرهنگی ایران و افغانستان جداناشدنی است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «محمدافسر رهبین» افزود: ایران و افغانستان با یك فرهنگ و زبان و رسوم انسانی گذشته، به یكدیگر گره خورده‌اند و این ارتباط جداناشدنی است.

وی ادامه داد: وقتی از ارتباطات و اشتراكات فرهنگی یاد می‌كنیم، از دین تابع فرهنگ (دین فرهنگ‌ساز) و فرهنگ تابع دین (فرهنگ دین ‌ساز)، سخن به میان می‌آوریم؛ در این حوزه هم ایران و افغانستان، با هم پیوستگی دارند و از فرهنگ و دین مشترك بهره می‌برند.

رهبین، در بخش دیگری با بیان اینكه هر دو كشور در زمینه نبود آشنایی مردم ایران و افغانستان از همدیگر مسئول هستند، افزود: شاهد هستیم كه افغان‌ها خود را معرفی نمی‌كنند و ایران هم در معرفی درست افغانستان به مردم خود، كم‌‌تر موفق بوده است. برای نمونه یك شاعر افغان جوان می‌‌تواند شاعران بزرگ ایران معاصر را معرفی كند و درباره او، آثار و اندیشه او صحبت كند؛ ولی شاعران ایرانی حتی شاعران بزرگ افغانستان را كمتر می‌شناسند.

رایزن فرهنگی افغانستان با تأكید دوباره بر اینكه در ساختار روابط انسانی ایران و افغانستان، فرهنگ، ادبیات و دین دو كشور، اشتراكات بسیاری وجود دارد، گفت: برای اینكه ارتباطات فرهنگی دو كشور و دو ملت قوی ‌تر شود، روابط فرهنگی دو كشور باید تنگاتنگ شود.

وی یادآور شد: در هر ساختار و ایجاد فرهنگ، دو موضوع زبان و آیین و دین، اثرگذار هستند.

خاستگاه زبان فارسی در بلخ و تخارستان است و بلخ، مرو، هرات و نیشابور، 4 شهر بزرگ خراسان بزرگ بودند؛ پس جایگاه افغانستان در حوزه ایران فرهنگی مشخص است و هر دو كشور هم دارای یك دین هستند، پس مانعی برای ایجاد ساختار فرهنگی مشترك بین دو كشور وجود ندارد.

رهبین خاطرنشان كرد: زبان فارسی تنها یك زبان نیست؛ بلكه یك فرهنگ است. باید به این زبان توجه بیشتری شود و با مانع شدن از ورود گویش‌های متفاوت به این زبان، از آسیب رسیدن به آن جلوگیری كرد.

رهبین گفت: باید نسبت به پیشینه و فرهنگ و ادبیات خود و سرمایه مشترك فرهنگی متعهد باشیم.

بیست‌و‌ نهمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از 15 تا 25 اردیبهشت در حال برگزاری است.
این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب جهان و بزرگترین نمایشگاه کتاب منطقه می‌باشد که همه‌ساله در پایتخت ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.