سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

چشمه معدنی ديگ رستم ثبت ملی شد

يكی از چشمه های معدني مهم در جنوب خراسان جنوبی كه به ديگ رستم شهرت دارد، در فهرست ميراث طبيعی و ملی به ثبت رسيد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ پرونده پيشنهاد ثبت چشمه معدنی ديگ رستم طبس در جلسه كميته ثبت و حريم ميراث طبيعی كه در تاريخ در سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری كشور برگزار شد پس از تاييد كارشناسان در فهرست آثار طبيعی- ملی ثبت شد.

كارشناس ثبت ميراث طبيعی استان خراسان جنوبی گفت: چشمه رستم يكی از چشمه های معدنی مشهور در جنوب خراسان جنوبی است كه به ديگ رستم شهرت دارد.

وی افزود: ديگ رستم چشمه ای است كه در اطراف محل جوشش آن و مسيری كه آب به طرف پائين طی مي كند همه به رنگ زرد است كه دليل آن وجود گوگرد در اين چشمه است.

وی گفت: حرارت آب چشمه بسيار بالا و در محل خود چشمه در آستانه جوشيدن است. پس از طی حدود 200 متر آب به داخل استخری هدايت می شود. طی اين مسير، آب كمی از گرمای خود را از دست می دهد و در محل استخر حرارت آن به حدی است كه می توان در داخل آب شنا كرد. به علت حرارت و املاحی كه اين آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتيسمی و آب درمانی استفاده می شود.

وی افزود : در نزديكی اين چشمه و در داخل كوير، منطقه وسيعی پوشيده از سنگهای آتشفشانی وجود دارد كه در سفرنامه های جهانگردان نيز به آن اشاره شده است.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.