سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحیمی در همایش مجلس دهمی‌ها:

نظام بودجه‌ریزی در کشور ما چانه‌زنی است/ دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس

رئیس دیوان محاسبات گفت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس بوده و با همکاری نمایندگان توانایی تحولات اساسی را داراست.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امین‌حسین رحیمی، رئیس دیوان محاسبات در همایش "فرآیند قانون‌گذاری، اقدامات و راهکارها" با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان و همچنین و تبریک به منتخبین مجلس دهم، گفت: دیوان محاسبات در مسیر نظارتی کار حرفه‌ای می‌کند و در تلاش است تا از ورود به حاشیه جلوگیری کند.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه حاشیه برای نهادهای نظارتی سم مهلک است، اظهار داشت: دیوان محاسبات همواره در تلاش است تا اقدامات پیشگیرانه همراه با برخورد قضایی و حفظ آبروی افراد پیگیری کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مطابق با گزارش‌های تفریق بودجه در ادوار گذشته شاخص‌های توسعه آن طور که باید و شاید محقق نشده است تصریح کرد: این مشکل به دو علت ایرادات ساختاری مالی و بودجه‌ای کشور و همچنین مشکلات مالی و فساد بازمی‌گردد.

رحیمی با اشاره به بودجه عمومی کشور در پنج ساله برنامه پنجم توسعه متذکر شد: در سال 90 بودجه کل کشور 508 هزار میلیارد ریال و در سال 94 ، 830 هزار میلیارد تومان بوده، اما در سال 95 به 979 هزار میلیارد تومان رسیده است، متاسفانه علی‌رغم دو برابر شدن بودجه کل کشور شاهد توسعه‌ای به این میزان نبوده‌ایم.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه نظام بودجه‌ریزی کشور از میزان بودجه عمومی نیز مهم‌تر است، اظهار داشت: در سال 90 که ابتدای سال برنامه پنجم توسعه بود میزان بودجه جاری کشور 82 هزار میلیارد تومان بود اما این هزینه جاری در سال 94 به 170 هزار میلیارد تومان و در سال 95 به 209 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: اگر ساختار بودجه‌ریزی کشور اصلاح نشود مجبوریم در سال‌های آینده تمام درآمدهایی چون نفت را صرف هزینه‌های جاری کنیم که در نتیجه چیزی برای عمران و آبادانی کشور باقی نمی‌ماند.

رحیمی ادامه داد: در همین زمینه بودجه عمرانی در سال 90 ، 28 هزار میلیارد تومان بوده است اما در سال 94 می‌بینیم که تنها 21 هزار میلیارد تومان در این زمینه محقق شده است.

رئیس دیوان محاسبات اذعان داشت: اگر بخواهیم شاهد توسعه‌ای فراگیر در کشور باشیم، ضروری است که ساختارهایی چون عملیاتی شدن بودجه‌ریزی صورت گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در چند سال گذشته تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم که دولت‌ها اقدامات درخوری در خصوص بودجه‌ریزی عملیاتی تا کنون انجام نداده و شاخص‌های آن را تعریف نکرده‌اند.

رحیمی با بیان اینکه نظام بودجه ریزی در کشور چانه‌زنی است گفت: باید نظام بودجه‌ریزی کشور اصلاح شود و این مستلزم تعریف و تبیین شاخص‌ها است.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه علت آن که در کشور شاهد توسعه نیستیم فقط ساختاری نیست و به فساد مربوط می‌شود، اظهار داشت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس و اهرمی بسیار قوی برای نظارت است.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های دیوان محاسبات منحصر به فرد بودنش است، چون یک نظام قضایی در درون آن است، اما متاسفانه همین نظام قضایی بلای کار دیوان محاسبات شده است، چرا که کوچک‌ترین مسائل دیوان محاسبات را نیز باید در نظام قضایی دنبال کرد.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: البته ذکر این نکته مهم است که تخلفات دیوان محاسبات تماما به اختلاس و دزدی برنمی‌گردد و گاهی مربوط به یک جایی به جایی اشتباه از سوی مدیران است.

رحیمی با تاکید بر اینکه سیستم باید برای جلوگیری از تخلف کنترل‌های لازم ترتیب اثر دهد بیان داشت: بسیاری از مشکلات دستگاه‌های اجرایی راهکار دارد، اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها نمی‌خواهند کار کنند و دیوان محاسبات را به عنوان ترمز نظارتی بهانه می‌کنند.

رئیس دیوان محاسبات افزود: ما می‌خواهیم به جایی برسیم که اگر مدیری می‌خواهد با شجاعت و جسارت برای توسعه کشور کار کند به اقداماتش ادامه دهد و از دیوان محاسبات نترسد در مقابل مدیری که به دنبال سواستفاده و دست‌درازی به اموال بیت الموال است باید از دیوان محاسبات بترسد.

وی با اشاره به مجوزی که دیوان محاسبات از مجلس نهم گرفته است، گفت: در سال 94 از مجلس نهم اجازه گرفتیم که تحولی در حسابرسی کشور ایجاد کنیم. این تحول بدین صورت است که دیوان محاسبات هر ساله دخل و خرج سال قبل را حسابرسی می‌کند، اما با این مجوز در سال 95 حسابرسی را به روز می‌کنیم و هر سه ماه یک بار دخل و خرج دستگاه‌های اجرایی را بررسی و حسابرسی می‌کنیم.

رئیس دیوان محاسبات در پایان خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس است و با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانایی تحولات اساسی در کشور را دارا است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.