سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز طرح واکسیناسیون رایگان سیاه زخم در دامداری های شهرستان چناران

رئیس شبکه دامپزشکی چناران از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان سیاه زخم در دامداری های دام سبک و سنگین شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی محمد سیاح افزود: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ راس گاوعلیه بیماری این بیماری واکسینه شوند.

وی گفت: بیماری شاربن یا سیاه زخم از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و فوق العاده خطرناک است که اغلب پستانداران بویژه گاو، گوسفند، بز و اسب به آن مبتلا می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران افزود: این بیماری در۹۰ درصد موارد موجب مرگ در دام‌ها شده و در صورت انتقال به انسان نیز می‌تواند بسیار خطرساز باشد.

سیاح خاطر نشان کرد: منشاء این بیماری خاک مناطق آلوده است و زمان‌هایی که هوا گرم و مرطوب است امکان بروز بیماری شاربن در دام‌ها بیشتر می‌شود و برای پیشگیری از این بیماری، دام‌ها حداقل می‌بایست هرسال یک مرتبه واکسینه شوند.

وی با اشاره به نحوه بیمار شدن دام ها گفت: درصورت چرای دام‌ها در مراتع آلوده و یا استفاده از آب و علوفه آلوده، هاگ شاربن وارد دستگاه گوارش دام‌ها می شود و در صورت غیر ایمن بودن آنها سبب بیماری می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران تصریح کرد : عمده برنامه دامپزشکی بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها است که شامل واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های آبله، شاربن، تب برفکی و بروسلوز و مبارزه با بیماری‌های انگلی دام است که در تمامی روستاهای این شهرستان انجام می‌شود.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.