سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باغ های پسته گناباد در معرض تهدید

رئيس جهاد كشاورزي گناباد گفت: آفت"پروانه چوب خوار" (كرمانيا) هم اكنون در باغ هاي پسته گناباد در حال گسترش است و در صورت توجه نكردن به رفع اين مشكل در چند سال آينده اثري از باغهاي پسته گناباد وجود نخواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، عليرضا حسين زاده افزود: شهرستان گناباد يكي از مناطق مستعد توليد پسته درخراسان رضوي است و سطح زيركشت پسته در اين شهرستان قابليت افزايش از 5200 هكتار فعلي به 5400 هكتار را دارد.

وي اظهار كرد: از مجموع 5200 هكتار سطح زير كشت باغهاي پسته در گناباد، 2600 هكتار آن بارور است و سالانه 3380 تن پسته در آنها توليد مي شود.
وي گفت: كاهش بارندگي و كمي برودت هوا در فصل زمستان از ابتداي فصل زراعي جاري تاكنون و از جمله در فصل زمستان منجر به افزايش آفتهاي گياهي نظير كرمانيا براي مزارع و باغهاي كشاورزي گناباد شده است.
حسين زاده افزود: : به دليل افزايش دماي هوا در ماه هاي دي تا اسفند امسال امكان يخ آب و يخبندان به عنوان يكي از عوامل مهم از بين برنده آفات و بيماريها در باغهاي گناباد كاهش يافت.
وي ادامه داد: با استمرار اين شرايط آفات و بيماريها در سطح وسيعي مزارع و باغهاي گناباد را مورد تهديد قرار داده و اگر اقدام اساسي براي نابودي اين افت انجام نشود خسارتهاي گسترده اي به اين بخش وارد خواهد شد.
حسين زاده گفت: براي مقابله با آفت مزبور در مزارع پسته گناباد در برنامه اي مدون تهديد ها و روشهاي مقابله با آن مشخص و در قالب كارگاههاي آموزشي كشاورزان و كارشناسان با روشهاي مقابله با اين آفت آشنا شده اند.
وي افزود: كشاورزان بايد به صورت جدي نسبت به وجود آفت در مزارع و باغهاي خود هوشيار باشند و هر گونه كانونهاي مشكوك را در سريع ترين زمان ممكن به كارشناسان و مسئولان مربوطه اطلاع دهند. رئيس جهاد كشاورزي گناباد محدوديت منابع آب، افزايش هزينه هاي توليد در بخش كشاورزي و هزينه هاي مكانيزاسيون را از موانع مهم توسعه سرمايه گذاري در اين بخش دانست.
انتهای پیام//


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.