سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت ناشران همانند سینماگران شده است

ناشران مانند سینماگران شده اند و به دنبال ریشه خود هستند.

حسین اسرافیلی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت حق التالیف گفت: متاسفانه ناشران نیز مانند سینماگران شده اند و به دنبال ریشه خود هستند. به محض آنکه قیمت کاغذ افزایش پیدا کرد، کتاب 100 صفحه ای را به قیمت 7 هزار و پانصد تومان فروختند. از طرف دیگر خودت به عنوان شاعر باید برای چاپ اثرت هزینه کنی. در مقابل ناشران به جای حق التالیف 200 جلد کتاب می دهند.
 
وی افزود: ناشران به این مسئله توجهی نمی کنند که اگر تالیفی انجام نشود آنها نیز کتابی برای انتشار نخواهد داشت و به هر طریقی کلاه سر مولف می گذارند. از صد در صد هزینه کتاب مقدار اندکی به مولف می رسد در صورتی که این میزان باید 15 درصد باشد. تعدادی کتاب را نیز با کلی منت گذاشتن به مولف می دهند.

این شاعر با اشاره به آنکه کار مولف نوشتن و تالیف است، اظهار داشت: مولف نمی تواند کتابفروشی برای عرضه اثر خود پیدا کند. نهایت آثارش را در اختیار دوستان و آشنایانش قرار می دهد. البته قانونی برای حق التالیف وجود ندارد و میزان آن به توافق میان دو طرف ناشر و مولف بستگی دارد. برای شاعری یزدی اتفاق افتاد که ناشری از وی خواست دو سوم هزینه چاپ کتابش را بپردازد و همین میزان کتابش را به وی بدهد. این فرد باید به میزان هزینه انتشار، برای فروش اثرش هزینه کند.
 
اسرافیلی ادامه داد: در صورتی که ارشاد موسسه ای داشته باشد که مولفین از طریق آن موسسه اثر خود را منتشر کنند و کار توزیع آن را نیز برعهده بگیرد. حداقل ناشرها به خودشان می آیند. هم اکنون مولفان هرچه دارند به ناشر می بخشند و تنها افتخارشان این است که فلان اثر را منتشر کرده اند.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.