سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه آهن سرخس، نقطه اتصال ایران به آسیای میانه

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت :ارتقای هفت میلیون و 500 تن صادرات از راه آهن سرخس، از ظرفیت صادرات این مجموعه تا دوبرابر خبر می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، محمدهادی ضیائی مهر در حاشیه بازدید تور خبرنگاران از نقطه صفر مرزی سرخس_ ترکمنستان افزود:راه آهن سرخس درراستای ترانزیت کالا نسبت به سال گذشته، 150 درصد رشد داشته است.

وی گفت: این ایستگاه ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کل کشور را به خود اختصاص داده و به دلیل حمل ونقل کالاهای ترانزیتی در فروردین امسال ۱۶ درصد رشد داشته که کریدور سرخس به بندرعباس به فعالترین کریدورها تبدیل شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی از مبادله کالا از طریق 570 واگن در شبانه روز خبر داد و افزود: توسعه خدمات ریلی در سرخس از جمله اقدامات اخیر راه آهن استان بوده که پذیرش هفت میلیون تن بار در سال از این طریق ایجاد شده است.

ضیایی مهر ادامه داد: درسال های 93 و 94، ۱۵ میلیون دلار به نفع صادرات کشور شده که نتیجه فعالیت اقتصادی راه آهن خراسان رضوی بوده است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح ایستگاه راه آهن سرخس در اردیبهشت سال ۷۵، افزود: در ۲۰ سالی که از افتتاح این ایستگاه می گذرد خوشبختانه روابط تجاری مطلوبی با کشورهای آسیای میانه ایجاد شده که این روابط علاوه بر حمل و نقل بین المللی درخصوص روابط اقتصادی، مناسبات و مسائل سیاسی کشورهای همسایه وآسیای میانه بوده است

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی تصریح کرد: تخفیفات ۱۵ تا ۵۰ درصدی برای عبور کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه را در روابط مطلوبی که با راه آهن کشورهای آسیای میانه و اعمال سیاست های تعرفه ای داشتیم، پیاده کرده ایم.

وی با بیا اینکه تاخیر قطارهای برنامه ای سرخس-بندرعباس توانسته از یک هفته به ۵۳ ساعت کاهش یابد، افزود: از طریق تخفیف تعرفه ها کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه، ۲۰ درصد مصالح ساختمانی و ۲۷ درصد مواد غذایی بوده است.

ضیایی مهر با بیان اینکه راه آهن در مصرف سوخت هفت برابر نسبت به جاده مصرف می کند، گفت: در همین راستا توسعه ترانزیت از طریق ریل دارای ارزش افزوده بسیار بالایی می باشد.

وی افزود: خطوط ریلی استان در سال های گذشته نیز ۲۵ کیلومتر بود که به ۷۵ کیلومتر گسترش یافته و تعداد تعویض بوژی در مرز که ۸۰ واگن بوده است به ۴۰۰ واگن افزایش یافته است.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.