سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

تغییر نگرش در سبک زندگی عامل اصلی موثر در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: تغییر نگرش در رفتارهای روزمره و سبک زندگی عامل اصلی موثر در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دکتر محمد حسین اعرابی در نشست مشترک شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان های کاشان و آران و بیدگل ، با بیان اینکه بدون این تغییر نگرش نمی توان به اهداف حوزه سلامت دست یافت، افزود: حساس سازی، بستر سازی و آموزش در پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه، هدف از برگزاری این نشست را برنامه ریزی و سیاست گذاری در راستای شعار هفته سلامت امسال با عنوان "غلبه بر دیابت" و بررسی موضوعات مشترک حوزه سلامت این دو شهرستان عنوان کرد.
دکتر اعرابی، با اشاره به اینکه در 50 سال اخیر نوع بیماری ها به غیرواگیر تغییر یافته است، گفت: حداقل ماهانه 5 نفر به بیماران دیالیزی این منطقه افزوده می شود.
وی، با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" تصریح کرد: برنامه ریزی و آموزش در زمینه پیشگیری از بیماری ها برای حرکت در این مسیر بسیار موثر است.
وی، با بیان اینکه در حال حاضر حدود 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری خود بی اطلاع اند، گفت: 1200 دیابتی در کاشان و هزار دیابتی در آران و بیدگل شناسایی و به ثبت رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزایش مراجعات بیماران در آران و بیدگل را یکی از دلایل شناسایی و ثبت بیشتر بیماران در این شهرستان نام برد.
دکتر اعرابی، با اشاره به انجام بیماریابی و غربالگری در طرح تحول نظام سلامت گفت: درصد شیوع این بیماری در برخی روستاها به شدت بالاست از جمله روستای "کاغذی" آران و بیدگل که از 1600 ساکن این روستا 187 نفر مبتلا به دیابت هستند.
وی، با تاکید بر تهیه سند بومی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به ویژه دیابت گفت: کاهش وزن، ورزش منظم و تغذیه سالم در کاهش بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت و فشار خون بسیار موثر است.
وی، به اجرای "طرح ارتقای فعالیت فیریکی نوجوانان" با همکاری یونیسف به صورت پایلوت در کاشان اشاره کرد و افزود: عادت های نامناسب غذایی مانند پرخوری و بدخوری را باید تصحیح کرد.
دکتر اعرابی، در ادامه به مشکلات و مسائل بهداشتی درمانی این شهرستان ها اشاره کرد و گفت: مورد پسند نبودن نان سبوس دار یکی از مشکلات این منطقه است و مردم علاقه دارند نان نازک و با میزان نمک بالا مصرف کنند بنابراین برای ارتقای سلامت مردم مداخله در تولید و عرضه نان عزم جدی می‌طلبد.
این گزارش حاکیست: دکتر حمیدرضا بنفشه معاون غذا و داروی دانشگاه و مهندس محسن فتحی مقدم کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط دانشگاه نیز در این نشست به بیان مسائل حوزه سلامت تحت پوشش دانشگاه پرداختند.




انتهای پیام/م
برچسب ها: نشست ، شورای سلامت ، کاشان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.