سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستین عمل جراحی پیوند کلیه در کشور افغانستان

نخستین عمل جراحی پیوند کلیه در کشور افغانستان به همت تیم جراحان و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، نماینده وزیر بهداشت در توسعه همکاری های علمی و آموزشی در کشور افغانستان امروز در نشستی خبری با حضور تیم پزشکان و درجمع اصحاب رسانه گفت:نخستین پیوند کلیه در شهر هرات ودر شفاخانه لقمان حکیم با حضور تیم پزشکان و جراحان ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تیم پزشکان و جراحان افغانی انجام شد.

دکتر عبداله بهرامی با اشاره به تفاهم های صورت گرفته در خصوص همکاری های علمی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دو بیمارستان خصوصی لقمان حکیم در شهر هرات و خاتم نبیین در شهر کابل افزود:بر اساس این تفاهم نامه ها تیم 17 نفره ای از پزشکان و جراحان دو بیمارستان خاتم نببین و و لقمان حکیم به مدت چهار ماه در ایران آموزش دیدند.

مدیر عامل و رییس بیمارستان امام رضا مشهد ادامه داد:پس از آموزش های داده شده به تیم افغانی و انجام مراحل و آزمایشات پیش از عمل پیوند کلیه بر روی بیمار در ایران، تیم جراحان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سفری به شهر هرات عمل پیوند کلیه از مادر به فرزند را برای نخستین بار در این کشور انجام دادند.

وی با بیان اینکه پیش از این بیماران کلیوی کشور افغانستان می بایست برای انجام دیالیز و پیوند کلیه به کشور های همجوار مراجعه می کردند. گفت: از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ هزینه ای بابت عمل جراحی دریافت نشده و امید است در یک ماه آینده عمل پیوند دیگری در شهر کابل با همکاری تیم ایرانی و افغانی انجام شود.

رییس بیمارستان امام رضا مشهد اضافه کرد: در کشور افغانستان ،بهداشت و درمان در وضعیت مناسبی نیست و تیم پزشکان ایرانی آمادگی ارائه خدمت به سایر کشورهای همجوار را دارد.

دکتر بهرامی با اشاره به هزینه های بالای دیالیز و مشکلات بیماران دیالیزی، انجام عمل پیوند کلیه را ضروری ومناسب دانست و تصریح کرد:مشکلات پس از عمل پیوند در کشورما به کمتر از 7 درصد رسیده است که این رقم خوشبختانه کمتر از شاخص جهانی است.

دکتر رضا مهدوی متخصص اورولوژی و پیوند کلیه نیز در این نشست گفت:از هر یک میلیون نفر 100 الی 150 نفر به بیماریها ی کلیوی دچار می شوند که متاسفانه علت اصلی نارسایی های کلیوی دیابت و فشار خون می باشد.

دکتر سید جواد میرزایی ،دکتر مسعود خانی ،دکتر عباسعلی زراعتی،دکتر علی اصغر یار محمدی و دکتر رضا مهدوی از اعضای تیم یازده نفره ایرانی بودند.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.