سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

باغ عمارت نظری همدان

باغ نظری در خیابان عارف قزوینی، چهار راه نظری واقع شده است، در محوطه این باغ یک ساختمان زیبا و مجلل مربوط به اواخر دوره قاجاریه احداث شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ پیش طاق ورودی ساختمان به طرز زیبایی با آجر کاری خفته وراسته تزئین شده است، پس از آن محوطه ای مدور موسوم به هشتی قراردارد که سقف گنبدی آن با ردیف های منظم یکنواخت آجری پوشش یافته است.

در گوشه شمال شرقی هشتی راه پله ای مسقف با آجر ساخته شده است که دسترسی به بام هشتی را امکان پذیر می سازد، بعد از طی مسیری در محوطه باغ به ساختمان اصلی می رسیم، ورودی بنا دارای فضایی موسوم به جلوخان است که سقف هرمی شکل شیروانی آن برروی چهار ستون بلند چوبی با پوشش گچ وسرستون های دارای گل وبوته باز شده استوار شده است وراه پله ورودی بنا که ارتباط دهنده فضای حیاط وطبقه فوقانی است از طریق فضای جلوخان میسر شده است .

بنا دارای دو اشکوب است، طبقه فوقانی که در چهار ضلع دارای مهتابی بالکن) است با نرده های چوبی ظریف و۲۴ ستون چوبی که با گچ پوشش یافته است و سرستون ها دارای تزئینات گل و بوته بسته شده است، این ستون ها دارای کاربری باربر سازه ای هستند.

سقف بنا دارای پوشش شیروانی است در فضای داخلی بنا تعدادی اطاق طراحی وساخته شده است که برای دسترسی به آنها باید از راهرو باریکی عبور کرد.

سقف بعضی از اتاقها لمبه کوبی شده است، در وسط راهرو،روزنه ای تعبیه شده که جهت نورگیری وتهویه ساخته شده است.

مجموعه باغ وعمارت نظری در سال 1377 به شماره ۲۰۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.