وی افزود: محور میانه- تبریز یکی از پروژههای اولویت دار شرکت ساخت وتوسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه- بستان آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریلگذاری تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود و بخش بستانآباد- تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایهگذاری خارجی است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطر نشان کرد: این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم میشود و در حدفاصل میانه تا بستانآباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمهداش و بستانآباد دارای ایستگاه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد: این خطآهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۰ قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد- تبریز واقع شده است.
نورزاد با اشاره به خط آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران- تبریز شروع میشود گفت: مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور میکند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوقالعاده کم است و در نتیجه با احداث خطآهن میانه- بستانآباد- تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از ۷ ساعت و نیم به کمتر از ۳ ساعت و برای قطارهای باری در حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.