سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چالش بزرگی به نام کنکور / ابهام در وضعیت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 95

این روزها افزایش یا کاهش تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی بر کنکور سراسری به یک دغدغه بزرگ برای پشت کنکوری‌ها و حتی مسئولان تبدیل شده است و همه در تکاپوی حل این موضوع هستند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بزرگترین معضلات پیش روی جوانان و به طور فراگیر خانواده‌ها، گذر از سد سخت نفوذی است به نام کنکور، که به عنوان شاهراه یا شاید هم تنها راه رسیدن به آینده‌ای نه کاملا روشن، بلکه نیمه روشن و فتح قله‌های موفقیت پس از آن است. 

این معضل نه تنها مردم، بلکه مسئولان آموزشی را به نوعی درگیر و گرفتار خود کرده و برای حذف آن که امری غیرممکن و مشهود است، چاره‌جویی‌ها، جلسات، هم فکری‌ها و تبادل نظرهای فراوانی صورت پذیرفته است.

کنکور حذف می شود؟
یکی از مهمترین این راه‌ها، تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری است که این روزها بحث‌ها و شنیده‌های بسیاری از آن در رسانه‌ها و مخاطبین آنها به گوش می رسد و بالطبع مخالفان و موافقان زیادی را به دنبال دارد، انگاری قرار بر این بوده که به تدریج با افزایش درصد تاثیر سوابق تحصیلی و رسیدن به 100 درصد کامل، بحث کنکور سراسری حذف شود و دانش آموزان تنها با سوابق تحصیلی خود به دانشگاه راه پیدا کنند.

محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم بیان کرد: بر اساس ماده ٢ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، پذیرش در مقاطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری است.

تأثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می يابد به‌نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌طور کامل حذف شده و دولت موظف است بسترهای لازم را جهت تحقق این ماده فراهم کند.

اگرچه این موضوع، طرحی درخور توجه و قابل تامل است اما بی اعتمادی به ادامه این روند حتی از کنکور امسال تا کنکور سال آینده بر طبق پیشینه تمامی طرح‌های مقطعی آموزشی و اجتماعی باعث می شود نگاه مخاطبان به آن نگاهی سطحی، کاملا گذرا و غیرقال اعتماد باشد، چرا که به وضوح می دانند حذف کنکور، دکان پرسود و سیم و زر بسیاری‌ها را تعطیل و از سال‌ها ثروت‌اندوزی آنان جلوگیری می کند.

تصمیمی نو در راه است
وی با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر بوده که سوابق تحصیلی، به صورت تدریجی لحاظ شود. اما به علت اینکه امکان تاثیر این سوابق به طوری که در قانون گفته شده، میسر نبوده، شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای کنکور سال های گذشته و جارى مصوبه ای داشته که بخش مربوط به سوابق تحصیلی این مصوبه به وسیله شکایت یکی از متقاضیان به دیوان عدالت اداری، ابطال می شود و باید مجددا تصمیمی تازه گرفت.

کنکور باید عادلانه برگزار شود
سعید یکی از دانش آموزان متوسطه دوم، موافق حذف تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و پابرجا ماندن داستان پر استرس کنکور است. او معتقد است باید برای کنکور همه چیز عادلانه در نظر گرفته شود و سابقه تحصیلی ملاک خوبی برای برقراری عدالت در کنکور نیست، چون مدارس اقصی نقاط کشور، سیستم آموزشی یکسانی ندارند و برخی مدارس با معلمان و مدرسانی قوی تر و برخی دیگر با مدرسانی معمولی هستند و این بسیار در یادگیری و کسب نمره دانش آموزان موثر است، همچنان که برخی معلمان، سابقه طراحی سوالات کنکور را دارند و هم اکنون در مدارس تنها به عده ای درس داده و تجربیات طراحان سوالات را در اختیار آنها می گذارند.

او نیز می گوید: شاید عناوین آموزشی برای مدارس روستایی و دورافتاده حتی مدارسی که گاهی هیچ سقف و دیواری ندارند با عناوین آموزش در مدارسی زیبا که هرنوع امکاناتی در آن یافت می شود یکسان باشد اما مسلما نوع آموزش و تدریس یکسان نیست و هرمعلمی با شیوه‌ای درس می دهد. بخصوص معلمان سال آخر متوسطه و پیش دانشگاهی که هرکدام با شیوه‌ای سعی دارند دانش آموزان مدرسه خود را پیروز کنکور کنند و با مدارس دیگر برای جذب دانش آموزان بیشتر در سال‌های آتی رقابت کنند.

نظر سعید در خور توجه است همچنان که وزارت آموزش و پرورش نیز بر عدالت آموزشی بعنوان اصلی مهم در سند تحول بنیادین آموزش و پروش، بدان تاکید دارد. عدالت آموزشی یعنی اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور از یک نوع آموزش و تدریس بهره گیرند و سهم هرکس در یک رقابت، مساوی و برابر باشد، اما این مسئله هم وجود دارد که تفاوت دانش آموزی که سال‌ها وقت خود را برای درس و کسب نمره 20 گذاشته است با دانش آموزی که به نمره حدنصاب تازه آن هم با کلی معجزه و تقلب بسنده کرده است، در چیست و حق این افراد چه می شود؟!

این موضوع تنها برای یک مدرسه در روستا و یک مدرسه در کلان شهرها نیست و حتی برای یک مدرسه هم می تواند باشد، این بحث درواقع همان حرف مشترک و همیشگی معلمان ما است که برای ارفاق کردن در تصحیح برگه‌ها به آن اشاهر کرده و می گفتند که اگر به دانش آموزی 25/0 ( بیست و پنج صدم ) اضافه شود در حق دیگر دانش آموزی که درسش را کامل خوانده ظلم کرده اند.

کجایند حساب نمراتی که برای کنکور گرفتم؟
پریسا دانشجوی رشته گرافیک است، او می گوید: به نظر من، باید سابقه تحصیلی را در آزمون‌های بزرگی چون کنکور مد نظر قرار دهند چون ما حدود 12 سال را با درس و کتاب سر می کنیم و درس می آموزیم تا در چنین رقابت‌هایی به نحو احسن پیروز شویم. من در مدارس فنی و حرفه ای درس خواندم و در زمان کنکور سراسری هنر، هیچ گونه از سوابقم را حساب نکردند، وقتی در زمان ثبت نام کنکور به این موضوع پی بردم بسیار مایوس شدم که این همه درس خواندن من در این سال‌ها به چه کارآمد. چرا که خیلی از افراد در طی یک سال و یا حتی چندماه با گذراندن کلاس‌ها و آزمون‌های آزمایشی مختلف خود را قوی می کنند و پا در عرصه کنکور می گذارند، من هم اگر می دانستم نمرات مدرسه ام به کاری نمی آید فقط یکسال مونده به کنکور را به درس و کلاس می گذراندم.

مخالفان و موافقان وارد میدان شدند
انگار بحث حذف یا عدم حذف سوابق تحصیلی به مبارزه‌ای لفظی بین مخالفان و موافقان تبدیل گشته و حتی آنان که دیگر رقابت کنکور را پشت سر گذاشته‌اند، در این باره اظهار نظر می کنند. هرچند که حرف هر دسته منطقی و قابل توجه است اما درگیری و تصمیم‌گیری‌های موقت باید تمام و تصمیم به کاری گرفته شود که همه تبدیل به یک دسته واحد شوند و همه، کار پیش رو را عدالت بدانند نه تنها عده ای خاص.

درست است که حذف سوابق تحصیلی رضایت برخی دانش آموزان را در عین نارضایتی برخی دیگر، جلب می کند اما شاید سر درد دل دانشجویان موافق و مخالف را هم باز می کند، چرا که آنها نیز در این امر سهمی داشته و دارند و با مقایسه شرایط خود با شرایط کنکوریان امسال و سال‌های بعد راه را هموارتر و رسیدن به قله‌های موفقیت را آسان تر می بینند.

تعیین تکلیف میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور
اما معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از مجلس تفسیر این ماده قانونی راخواستار شده تا آنها بتوانند راهکار مناسب و عملیاتی را با توجه به واقعيت هاى موجود و امكانات ملی پیشنهاد کنند. 

به دلیل حساسیت این طرح و اینکه در تعیین حقوق داوطلبان کنکور تاثیر مستقیم دارد و اکنون در برنامه ریزی های داوطلبان کنکور می تواند موثر باشد، باید مجلس شورای اسلامی اهتمام کرده و به هر شکل تلاش شود که قبل از انقضای این مجلس این طرح دو فوریتی مطرح و تصویب شود.

روشن در این خصوص، از جلسه اعضای شورای سنجش و پذیرش دانشجو در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵ در دفتر وزیر علوم خبر داد و گفت: مطابق راى صادره ديوان عدالت ادارى تصمیم مناسبی در زمینه اصلاح آيين نامه اتخاذ می شود. یکی از مسایلی که باید در این جلسه مورد بحث قرار گیرد، تصمیم گیری در خصوص چگونگی اعمال سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۹۵ با توجه به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال تاثیر قطعی ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی درآزمون سراسری است و امیدواریم تصمیم مناسبی دراین زمینه اتخاذ شود و حقوق داوطلبان کنکور مطابق قانون رعایت شود.

وی درباره جزئیات طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس نیز گفت: این طرح در واقع اشاره به این موضوع دارد که به جای محاسبه سوابق تحصیلی ۴ سال گذشته، سوابق سال آخر و یا سال هایی که شورای سنجش و پذیرش کشور آن را قابل محاسبه بداند، جایگزین شده و به شورا چنین اختیاری داده شود.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سوابق تحصیلی برای کسایی که یا در مدارس خوب تحصیل کرده اند یا غیر انتفاعی، امثال ما که همراه تحصیل کار هم کرده ایم و به هیچ منابع کمک آموزشی دسترسی نداشتیم ، مناسب نمی باشد