سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حمایت خانواده شاعران، کمپین مبارزه با جعلیات به راه افتاد

کمپین مجازی مبارزه با جعلیات با مشارکت خانواده شاعران، اساتید زبان و ادبیات فارسی و دانشجویان این رشته راه‌اندازی شد.

نازنین توتونچیان، کارشناس ادبیات فارسی، دانش‌آموخته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، مدیر گروه کمپین مبارزه با جعلیات و دبیر ادبیات مدارس تهران و کرج در خصوص نحوه فعالیت کمپین مجازی مبارزه با جعلیات به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: کمپین مجازی مبارزه با جعلیات کار خود را از خرداد ماه سال 1394 شروع کرده و بیشتر افرادی که در آن مشارکت کرده‌اند، دانش‌آموختگان زبان و ادبیات فارسی هستند.

وی افزود: اعضای کمپین، جمعی از دانشجویان دکتری و ارشد ادبیات فارسی، تاریخ و جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، تعداد محدودی از دانش‌آموزان علاقه‌مند و همچنین عده‌ای از اساتید و نزدیکان شعرا هستند که از آن جمله می‌توان به آیه امین‌پور (دختر قیصر امین‌پور)، آنا پناهی (دختر حسین پناهی)، بهار مشیری (دختر فریدون مشیری) و ... اشاره کرد.

مدیر گروه کمپین مبارزه با جعلیات اظهار داشت: برخی از اساتید دانشگاه‌ها همچون روزبه زرین‌کوب عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران، زهرا حیاتی عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی، غلامرضا سالمیان عضو هیئت علمی ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه، مرتضی رشیدی استادیار گروه ادبیات دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد، اسماعیل امینی دکترای ادبیات و روزنامه‌نگار و علی میرافضلی شاعر و محقق ادبیات فارسی در کمپین 53 نفره مبارزه با جعلیات مشارکت کرده‌اند.

توتونچیان هدف از راه‌اندازی این کمپین را چنین تشریح کرد: زمانی که متوجه سوءاستفاده برخی از کاربران شبکه‌های مجازی از نام افراد خاص و شناخته شده شدیم، به فکر افتادیم که برای ترویج فرهنگ حساسیت بر روی نام مؤلف یک اثر در سطح جامعه و حفظ و نگهداری زبان و ادبیات فارسی، کمپینی با عنوان مبارزه با جعلیات راه بیندازیم.

وی ادامه داد: این کمپین با مد نظر قرار دادن جملات دست به دست شده در فضای مجازی و بهره‌گیری از نظر کارشناسان متخصص و اعضای خانواده‌های افرادی که مطالبی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، با ذکر سند و مدرک مهر جعلی یا اصلی بودن متون رایج در شبکه‌های مجازی زده می‌شود و سپس این مطالب را همراه با مهر اعضای کمپین در دسترس مردم قرار می‌دهد.

این کارشناس ادبیات فارسی تصریح کرد: هم اکنون در حال تنظیم اساسنامه و برداشتن اولین گام‌ها برای رسمیت دادن به فعالیت کمپین مبارزه با جعلیات و جلب حمایت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی هستیم.

توتونچیان در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا به فکر گسترش فعالیت کمپین مبارزه با جعلیات هستید، اظهار داشت: مسلما ما برای تأیید درستی یا نادرستی جملاتی که به نقل از هنرمندانی چون خسرو شکیبایی در فضای مجازی منتشر می‌شود نیاز به مشارکت اعضای خانواده و دوستان این افراد در کمپین مبارزه با جعلیات داریم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص جملات نقل شده از ادیبان جهانی نیز به دلیل در دسترس نبودن ترجمه برخی از آثار نمی‌توان به راحتی مهر درستی یا نادرستی متون را زد.



انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.