سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهدویان: سبک سینمای آوینی به فیلم‌سازی من كمک كرد

گرفتن تصمیم‌های ساده در لحظه، یک اثر را متفاوت می‌كند. این وجه از كارهای شهید آوینی برایم بسیار آموزنده بوده است.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛همایش«آوینی ما، آوینی آن‌ها» به همت بسیج دانشجویی دانشكده علوم اجتماعی و پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با موضوع چالش فرم و محتوا در سینما و تأمل بر مقاله «ماهیت سینما» از مجموعه «آینه جادو» با حضور دانشجویان و علاقه مندان این حوزه در تالار شهید آوینی این دانشگاه برگزار شد و «بهروز افخمی» و «محمدحسین مهدویان» دو كارگردان سینما و «وحید یامین‌پور» كارشناس فرهنگی در این همایش به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند. 

بر اساس این گزارش، در ابتدای این همایش كلیپی از مستند‌های شهید آوینی در سالن پخش شد و در ادامه، افخمی در ابتدای این بحث گفت: «با توجه به موضوع بحث، من به فرم و محتوا در سینما اعتقادی ندارم. اعتقاد نداشتن من به نظریه برای این است كه فایده‌ای ندارد. مثلا در فیلم سازی اصطلاحاتی وجود دارد كه در حوزه نظریه‌پردازی معنی متفاوتی دارد. نظریات كمكی به ساختن فیلم خوب نمی‌كند. كسانی كه می‌خواهند كاری بكنند باید به این بپردازند كه مرتضی آوینی به چه درد ما می‌خورد و فیلم‌هایش چه تأثیری روی دیگران گذاشت.»

مهدویان در ادامه این نشست گفت: «با نگاهی به آخرین مقاله شهید آوینی می‌فهمیم كه او تلاش كرده است كه نگاه میان فرم و محتوا را اصلاح كند و از ابتدا تمیز قرار دادن بین فرم و محتوا كار درستی نیست. از نظر من این‌گونه نیست كه اول ایده شكل بگیرد و بعد بخواهیم فرمی برایش انتخاب كنیم. این كه بخواهیم خود را به فرم و محتوا محدود كنیم، نمی‌توان فیلم خوبی ساخت.» 

وی گفت: «گاهی اوقات فیلمساز دوست دارد فیلم را به شیوه خودش پیش ببرد و در دم، اثر را خلق كند. این یعنی به همان ترتیب كه موقع تحلیل فیلم را خرد می‌كنیم، فیلم جمع نشده است.»

وحید یامین‌پور نیز در ادامه بحث به ارائه نظراتش در همایش «آوینی ما، آوینی آن‌ها» پرداخت. او در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «از نظر شهید مرتضی آوینی، فرم و محتوا باید توأمان در اثر بجوشد. موضوع لزوما اثر را دینی نمی‌كند. تفكیك فرم و محتوا نادرست است و به هر كدام كه صرفا بپردازیم با یك اثر مبتذل روبه‌رو خواهیم شد.» 

وی افزود: «نسبت روایت فتح بر كتاب‌ها و مقالات شهید آوینی مثل نسبت عرفان عملی با عرفان نظری است. ساختن فیلم مثل خیاطی نیست. تمام آموخته‌های شهید آوینی در روایت فتح، تجلی شأن نظری این شهید است. چیزی كه ما را شگفت‌زده می‌كند این است كه چگونه می‌تواند واقعیت را فی‌نفسه به مخاطب نزدیك‌تر كند.»

مهدویان در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: «در قسمتی از روایت فتح به نام شب عاشورایی شاهد صحنه‌هایی هستیم كه مصطفی دالائی به خاطر اینكه به سوژه نزدیك نشود از لنز تله استفاده می‌كند و صحنه تأثیرگذاری خلق می‌شود و همین تصمیم‌های ساده در لحظه گرفتن است كه یك اثر را متفاوت می‌كند. این وجه از كارهای شهید آوینی برایم بسیار آموزنده‌تر از مقالات و نوشته‌هایش است.»

افخمی در بخشی از سخنانش افزود: «به نظر من از نظریه‌پردازی به جایی نمی‌رسیم و كار قابل قبولی صادر نمی‌شود. از حرف زدن درباره سینما، فقط حرف زدن درباره سینما را یاد خواهید گرفت. حرف‌های كلی زدن به درد كسانی می‌خورد كه می‌خواهند سخنرانی كنند و خودی نشان دهند. اصل فیلم‌سازی آوینی در جبهه و جنگ اتفاق افتاد.»


انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.