سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اینوستورز: موافقت عربستان و روسیه با کاهش تولید نفت حتی بدون مشارکت ایران

عربستان بر خلاف موضع قبلی خود با کاهش سقف تولید نفت حتی بدون مشارکت ایران موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اینوستورز، عربستان سعودی و روسیه طبق گزارش‌های رسیده روز گذشته (سه‌شنبه) توافق کردند صرف نظر از حمایت ایران از موضع کلی اوپک، سقف تولید نفت خود را کاهش دهند. اما همچنان تحلیلگران معتقدند که این توافق تاثیر بلندمدتی بر بهای نفت نخواهد داشت.

افزون بر این، بلومبرگ نیز با استناد به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه مدعی شد که عربستان سعودی مستقل از موضع رسمی ایران، درمورد سقف تولید نفت خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

گزارش جدید نوعی عقب‌نشینی رسمی از موضع اولیه عربستان در خصوص لزوم مشارکت ایران در این طرح به شمار می‌رود. در ماه فوریه، عربستان سعودی، قطر، ونزوئلا و سایر تولیدکنندگان نفت بر سر کاهش سقف تولید نفت خود به سطح ماه ژانویه توافق کردند؛ اما تنها مشروط بر آنکه سایر تولیدکنندگان عمده نفت از جمله ایران و عراق نیز در این اقدام مشارکت کنند.

ایران تاکنون مخالف این اقدام بوده است زیرا حجم تولید نفت خام این کشور در ماه ژانویه با توجه به اینکه زمان زیادی از لغو تحریم‌های بین المللی علیه این کشور نمی گذشت در سطح بسیار پایینی قرار داشت و این کشور بارها اعلام کرده است که به دنبال کسب سهم از دست رفته خود در بازار نفت است. 

نماینده کویت در اوپک نیز هفته گذشته اظهار داشت که حتی در صورت همراهی نکردن ایران نیز تولیدکنندگان نفت در نشست دوحه با کاهش سقف تولید موافقت خواهند کرد.

با این حال، طبق پیش بینی تحلیلگران و کارشناسان نفتی، کاهش سطح تولید نفت در شرایط فعلی بازار صرف نظر از آنکه چند کشور در آن مشارکت داشته باشند، تأثیر ملموسی بر بهای این کالای استراتژیک نخواهد داشت.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.