سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

بافته های معدن نمک چهرآباد متعلق به مردان نمکی در زنجان

بافته های کشف شده از معدن نمك كه بيشتر متعلق به دوره های هخامنشی و ساسانی هستند از ارزشمندترين اشيای به دست آمده از معدن چهرآباد محسوب مي شوند.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ اين بافته ها از نظر ابعاد و اندازه ، بافت ، طرح ، نقش و جنس تنوع فراوانی داشته و آگاهی های زيادی از صنعت بافندگی ايران باستان ارائه مي كنند.
طبق مطالعات انجام شده، جنس بيشتر بافته ها از پشم و سپس پنبه بوده و با روشها و طرحهای مختلفی بافته شده اند.
رنگ قرمز، آبي و زرد استفاده شده در پارچه ها ی منقوش منشأ گياهی داشته و از گياهان نيل، روناس و درختچه گز در رنگ آميزی نقوش استفاده شده است.
بافته هاي معدن نمک چهرآباد ، درواقع تكه هايی از لباس های معدن كاران و يا كيسه های حمل اشيا و نمک بوده اند كه در حين كار در ميان لايه ای نمک قرار گرفته و تا به امروز به خوبي حفظ شده اند.
با وجود آنكه نمونه هايی از بافته های دوره ساسانی پيشتر نيز از برخي مناطق خاورميانه كشف شده و امروز در موزه های دنيا به نمايش درآمده است ، اما از دوره هخامنشی بافته های چندانی تا كنون از ديگر مناطق ايران گزارش نشده و پيش از كشف پارچه های هخامنشی معدن نمک چهر آباد آگاهی ما از پوشاک و صنعت بافندگی هخامنشيان ، فقط نقوش برجسته هخامنشی و برخی نقوش ديگر در آسيای صغير و و يونان بوده است.
علاوه بر پارچه ها ، تعداد زيادی تكه های نخ و ريسمان در ابعاد و اندازه های مختلف و بافت های متنوع كه از الياف پشم و مو تهيه شده ، از معدن نمک يافت شده است . ريسمان های مذكور از لوازم و اشيای مهم معدن كاران دوره هخامنشی و ساسانی بوده است.
بدون شک معدن نمک گنجينه ای ارزشمند از بافته های كهن ايران را در خود جاي داده است. گنجينه ای كه د ر پژوهشهای آينده آگاهی های بسياری از هنر بافندگی ايران باستان را آشكار خواهد نمود.
بافته های معدن نمک چهرآباد در بخش اختصاصی و در موزه باستان شناسی مردان نمکی(عمارت ذوالفقاری) زنجان به نمایش گذاشته شده است.
انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.