سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اکران فیلـم مستنـد قنات قصبـه گناباد

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد گفت: فیلم مستند قنات قصبه گناباد به مناسبت ایام نوروز ویژه گردشگران اکران عمومی می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، امان ا... نوروزي افزود: این فیلم مستند در امروز ساعت 17 الی 19 در محل سالن آمفی تاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد اکران خواهد شد.

وی گفت: این مستند به كارگرداني حميد توكلي با هدف آشنایی با تکنولوژی حفر قنات قصبه گناباد ساخته شده است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد افزود:زمان مستند قنات قصبه گناباد 70 دقیقه است و اکنون با زبان فارسی و برای پخش در صدا و سیما منتشر خواهد شد و در ادامه به زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه خواهد شد.

نوروزی با بیان اینکهقنات قصبه گناباد مربوط به ۲۷۰۰ سال پیش و تنها اثر پیشنهاد شده خراسان به سازمان جهانی یونسکو برای ثبت در فهرست جهاني است افزود: قنات قصبه بنایی تاریخی، گردشگری و مفید برای کشاورزی است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قنات قصبه ی گناباد که از شاهکارهای آبی جهان است كه از دو رشته ی اصلی و شش شاخه ی فرعی تشکیل شده‌است و مادرچاه آن در دامنه ی شمالی سیاه کوه و مظهر کنونی قنات در جنوب محله ای معروف به قصبه ی شهر (کوی شرقی) قرار دارد.

طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته ی «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آبدهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر در ثانیه‌است.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.