سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان عفو بین الملل نسبت به اخراج افغان های مهاجر از ترکیه ابراز نگرانی کرد

سازمان عفو بین‌الملل، ضمن ابراز نگرانی از اخراج ۳۰ تن از افغان های مهاجر از ترکیه، گفته است که ترکیه باید از اخراج افغان ها به صورت اجباری خودداری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛سازمان عفو بین‌الملل، ضمن ابراز نگرانی از اخراج ۳۰ تن از افغان های مهاجر از ترکیه، گفته است که ترکیه باید از اخراج افغان ها به صورت اجباری خودداری کند.

جان دالهویزن، مسوول بخش آسیا و اروپای عفو بین‌الملل «Amnesty International »  گفته است که این تعداد شهروند افغانستان که شامل زنان و کودکان می باشد هفته گذشته اخراج شده اند.
وی به رادیو دویچه وله آلمان گفت: «جوهر قرارداد ترکیه و اتحادیه اروپا هنوز خشک نشده بود که تعدادی از پناهجویان افغان مجبور شدند به همان جایی برگردند که از ترس حمله های طالبان آنجا را ترک کرده بودند».
 
یکی از این پناهجویان به عفو بین الملل گفته است که مقام های ترکیه آنها را با عجله و بدون هیچ توضیحی به طیاره سوار کردند و به کابل بازگرداندند.
 
این مهاجر افغان خاطر نشان کرده است که قصد داشت با دیگر همراهانش از طریق دریا به یونان برود اما از سوی نیروی دریایی ترکیه بازداشت و بعد از پنج روز حبس، مجبور شده است تا زیر یک متن که در آن نوشته شده بود به اراده و تصمیم خود به افغانستان بر می گردد، امضا کند.
 
این مسوول عفو بین الملل با انتقاد از این اقدام ترکیه، از این کشور و اتحادیه اروپا خواسته است تا به طور مشترک روی یک برنامه اسکان مجدد مهاجرین کار کنند و با تعیین مقررات، از نقض حقوق آنان جلوگیری نمایند.
 
ماه گذشته ١٣۵ پناهجوى افغان که گفته می شد به صورت داوطلبانه حاضر به بازگشت شده اند توسط حکومت آلمان با طیاره به کابل انتقال گردیدند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین کشور در اواخر ماه دلو سال گذشته اعلام کرد که در حدود یک سال اخیر حدود ۲۵۰ هزار تن از شهروندان افغانستان به کشورهای مختلف به ویژه اروپایی مهاجرت کرده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از این وضعیت گفته است که یک تعداد از کشورهای اروپایی در نظر دارند بخشی از این مهاجرین که درخواست پناهندگی آنان رد شده است، به افغانستان برگردانند.
 
اما سید ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رئیس جمهور نیز در واکنش به برخی انتقادها از احتمال توافق دولت افغانستان و کشورهای اروپایی بخاطر بازگرداندن افغان های مهاجر گفت که هیچ موافقت نامه یی با اروپایی‌ها در زمینه اخراج اجباری مهاجرین افغان امضا نشده است و افغانستان خواهان رسیدگی به قضایای پناهندگی شهروندان خود می‌باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، سازمان ، عفو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.