سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

گوهری پنهان در تپه ای تاریخی

با سفر به شریف ترین شهر دوره صفویه می توانید شواهدی از دوران پارینه سنگی و فرا پارینه سنگی در تپه تاریخی ببینید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گوهر تپه یکی از استقرارگاهای پیش از تاریخی ایران ، در دوران مس و سنگ۳۵۰۰ ق.م شکل گرفته است.

قرار داشتن این محوطه در حد فاصل دره ها و غارهای باستانی همچون غار هوتو، غار کمربند و غار کمیشان در دوران مفرغ ۱۸۰۰-۳۰۰۰ ق. م به شهری بزرگ با وسعت ۵۰ هکتار تبدیل شد.

بقایای آثار فرهنگی به دست آمده در میان لایه های دوره مس ، سنگ ، عصر مفرغ و شیوه توزیع و پراکنش آن در سطح تپه بیانگر آن است که توسعه گوهر تپه روند تدریجی داشته و این محوطه در دوره مفرغ میانی ۲۴۰۰ سال ق.م به بالاترین حد وسعت رسید.

بقایای تدفین دروه مفرغ جدید ۱۷۰۰ سال ق. م بر روی لایه های مفرغ میانی گویای این مطلب است که در دوره مفرغ جدید از وسعت گوهر تپه کاسته شده و گورستان به خارج از فضای مسکونی هدایت شده است.

در گوهر تپه ابزارهای سنگی زیادی بدست آمده که از آن جمله می توان به تیغه ها، تراشه ها و هاون های سنگی اشاره کرد که این ابزارهای سنگی جهت درو کردن غلات، تکه کردن گیاهان و گوشت حیوانات و آسیاب کردن گندم و دانه های گیاهی کاربرد داشته است.

در کاوش های علمی باستان شناسی در گوهر تپه ، جنگ افزارهای مفرغی و آهنی شامل سرنیزه، خنجر و هم چنین اشیای تزیینی آویز، گردنبند، دستبند و مهره های سنگی، پیکرک های حیوانی و انسانی، ریتون های سفالی به شکل لاک پشت و پرنده و ابزار استحصال و نمونه های مختلف دوک، سردوک، فلاخن و ژتون و دیسک های سفالی کشف شد .

گوهرتپه ۲ کیلومتری شمال غربی شهر رستمکلا یا کیلومتر ۴۰ جاده ساری ، بهشهر قرار گرفته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: ساری ، گوهر ، نپه ، تاریخی ، بهشهر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.