سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

بازنشستگی یک پل

پل محمدحسن خان بابل پس از 300 سال بازنشسته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، پل افشاری محمدحسن خان بابل در واپسین ساعات سال 94 با اففتاح پل جدید و انتقال بار ترافیک شهری به پل جدید ، بازنشسته شد تا از این پس به عنوان یک اثر تاریخی از گردشگران داخلی و خارجی دلربایی کند.

این پل 300 ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره 1414 به سن بازنشستگی رسیده بود ، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک شهری باقی ماند .
این پل را محمدحسن خان قاجار ، جد بزرگ آغامحمدخان قاجار اواخر دوره افشاریه در سال 1146 هجری قمری پیش بر روی رودخانه بابلرود بنا کرد.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال 1343 تنها راه ارتباطی بابل به بندپی ، آمل ، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود ، 12 هزار تومان ذکر کردند.
پل محمدحسن خان با 140 متر طول و شش متر عرض ، دارای شش چشمه یا طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است .
این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است.
مسئولان شهر بابل با نورپردازی پل محمد حسن خان ، نصب آلاچیق ، استقرار کالسکه گردشگری و مهیا کردن دیگر زیرساخت ها ، آن را برای بازدید گردشگران نوروزی آماده کردند.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.