سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان؛

بقعه تاریخی امامزاده زیدالکبیر درابهر

بقعه امام زاده زيدالكبير در منتهی الیه شرق شهرستان ابهر در استان زنجان قرار دارد ، این بقعه معروف به شاه زاده زيدالكبير می باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، این بقعه که بر اساس کتاب منتقله الطالبین نسبت شاهزاده زیدالکبیر به نخستین پیشوای شیعیان جهان باز می گردد. و درانتهاي خيابان استاد مطهري ابهر واقع شده است.

برج و گنبد آن كه به شكل مخروط است، از آجر ساخته شده است و مركب از پايه هاي آجري و بدنه مدور است. اين بقعه يك در چوبي دارد كه روي آن سه بيت شعر نوشته شده است. از مضمون شعر چنين برمي آيد كه بنا در سال 850 ه. ق به وسيله استاد حسين تعميرشده است؛ اما سبك معماري آن متأثر از معماري قرن نهم هجري است. گفتني است كه شجره طيبه امام زاده زيدالكبير به امام دوم شيعيان مي رسد. ‏در سال 1365 ‏، حسينيه اي به نام حسينيه حضرت رقيه (س)، توسط اهالي، در قسمت شمالي بناي امام زاده كه قبلاً شبستان بود، ساخته شد و به امام زاده ملحق شد. گنبد امام زاده كاشي كاري شده است. ‏اين بقعه كه از نظر سبك معماري در منطقه بي نظير است، بنايي آجري است و بر فراز آن گنبد زيبايي از نوع گنبدهاي مخروطي به چشم مي خورد

این بنا دو پوش و از نوع رک می باشد که با گلویی مخروطی و بلند خود تداعی برج های آرامگاهی است، سبک خاصی که در سده های سوم و چهارم هجری قمری وارد عرصه معماری ایران گردید، از جمله ویژگی های این گنبد سطوح خارجی آن است که دارای پوشش کاشی فیروزه ای مزین به طرح های هندسی و کاربندی رنگی زیبای آن بر سطح گچی در نمای داخلی می باشد .

بدنه گریو بلند، از آجر کاری زیبایی برخوردار است و در بالای آن، قطار متناسبی ایجاد شده که یک لبه پیش آمده را بر روی خود حمل می کند و از روی آن، بدنه مخروطی شکل گنبد بر پا شده است. بلندی دکل بنا، ۱۳ متر، ارتفاع گنبد، و قطر ساقه آن ۵ متری است. گنبد بنا از نوع دو پوسته بوده که پوسته داخلی آن در ارتفاع ۵ متری از سطح بقعه قرار دارد .

این بقعه مورد توجه مردم محلی و به خصوص مورد اعتقاد، توسل و نذورات زنان ابهری است. اغلب گردشگرانی که از این شهر دیدن می کنند به زیارت این امامزاده نیز می روند.


انتهای پیام/ ا




برچسب ها: بقعه ، تاریخی ، زیدالکبیر ، ابهر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.