سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

جلوه های اعجاز طبیعت و تاریخ کهن در روستای لار

جلوه های اعجاز طبیعت و تاریخ کهن ایران زمین در روستای لار از توابع باشت در جنوب کهگیلویه وبویراحمد نمایان شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،وجود درخت کهنسال سرو دشت لار باشت در کنار آتشکده کوه لار آمیزه ای از شاهکارها و هنرمندی های انسان و طبیعت است که در آستانه فصل بهار و رستاخیز طبیعت این زیبایی دو چندان شده است.

وجود دو منطقه ییلاق و قشلاق، ذخیره گاه های گیاه خوراکی جاشیر و بقایای شهر قدیمی لارندان از گنجینه های منحصر به فرد روستای لار است.

مورخان در آثار مکتوب مختلف از لارندان به عنوان محل اتصال راه ارتباطی تخت جمشید به شوش، دو مرکز اصلی و پایتخت های ییلاقی و قشلاقی هخامنشیان یاد کرده اند.

این درخت یکی از شگفتی های خلقت آفریدگار است که با قدمت طولانی و داشتن طبیعت بکر مجاور یکی از مناطق سیاحتی شهرستان باشت است.

از درخت سرو باشت که در میان اهالی با نام سرو کوهی معروف است، سالانه هزاران نفر از گردشگر دیدن می کنند.

این جاذبه دیدنی که در 50 کیلومتری شهر باشت واقع شده است 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.

درخت سرو کهنسال باشت سال 90 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.

در کنار این درخت کهنسال آثار تاریخی و باستانی شامل آتشکده کوه لار و گورستان به جا مانده از ایران باستان تابلویی بی نظیر از جاذبه های گردشگری است.

 در150 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و پس از عبور از روستای تلچگاه در میان جنگل های انبوه بلوط و چشمه سارهای آب شیرین، درخت کهنسال سرو و امامزاده سید محمد (ع) جلوه زیبایی به این منطقه داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت: این درخت بر اساس پژوهش های محققان کشوری یکی از کهن ترین و نادرترین درختان سرو ایران است.

رحیم خردمند افزود: قدمت و شکل ظاهر این این سرو به عنوان شگفتی طبیعت در کنار بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) و بناهای تاریخی هر ساله تعداد زیادی گردشگر را سالانه به این منطقه می کشاند.

باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام /ف
برچسب ها: جلوه ، اعجاز ، طبیعت ، لار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.