سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نه میلیون کودک واکسن ضد پولیو می‌شوند

وزارت صحت عامه اعلام کرده که این وزارت با همکاری شماری از نهادهای بین‌المللی قرار است امروز سه‌شنبه، کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا ضد فلج اطفال را در سراسر کشور آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛وزارت صحت عامه می‌افزاید که قرار است در این کمپاین نه میلیون کودک کمتر از پنج سال طی سه روز آینده واکسین شوند. در این کمپاین به کودکان شش ماه تا پنج ساله ویتامین «ای» نیز داده می‌شود.
براساس اطلاعات ارایه شده توسط وزارت صحت عامه، افغانستان و پاکستان دو کشوری هستند که بیماری پولیو در آن به شکل محلی یا «اندیمیک» وجود دارد. به گفته این وزارت، هرچند افغانستان و پاکستان کوچک‌ترین منطقه جغرافیایی جهان را تشکیل می‌دهند، اما بیماری فلج اطفال در این دو کشور شیوع دارد.

وزارت صحت عامه در اعلامیه‌ای می‌گوید که پولیو یک بیماری فلج‌کننده و غیرقابل تداوی است اما تنها از طریق تطبیق واکسین می‌توان وقایه کرد. به گفته این وزارت، ویتامین «ای» برای تقویت سیستم دفاعی بدن ضروری است و استفاده از آن به کودکانی که نیاز دارند تا مقاومت بدن شان در مقابل مرض افزایش یابد کمک کرده و زمینه رشد و انکشاف آنها را بیشتر می‌سازد.

این وزارت تاکید کرده که در جریان هرکمپاین باید تمام کودکان زیر پنج سال واکسین شوند. وزارت صحت می‌گوید: «واکسین نمودن اطفال شما در جریان هر کمپاین به آنها کمک می‌کند تا سیستم دفاعی بدن ایشان تقویت گردد. مهم این است تا والدین بدانند که واکسین ضد پولیو بی‌خطر بوده و تنها وسیله موثر وقایه فلج اطفال است.

 واکسین پولیو به طور خاص توسط رهبران جوامع اسلامی در سراسر جهان مورد تایید قرار گرفته است. باید توجه داشت که واکسین پولیو برای اطفال نوزاد و یا اطفال مریض نیز بی ضرر است. واکسین مذکور هیچ عوارض جانبی ندارد. واکسین مورد استفاده در افغانستان نیز همان واکسینی است که در دیگر کشورهای اسلامی از آن استفاده می‌شود.»

وزارت صحت عامه می‌افزاید که کمپاین تطبیق پولیو در کشور توسط نزدیک به شصت‌هزار واکسیناتور آموزش دیده اجرا می‌شود.

با این‌حال، وزارت صحت عامه می‌افزاید که از شروع سال ۲۰۱۶ تاکنون یک کودک در کشور بدلیل ابتلال به بیماری پولیو فلج شده است. این وزارت تاکید کرده در صورتی‌که در جریان هر کمپاین تمامی کودکان واکسین شوند، امکان محو بیماری فلج کودکان تا پایان سال جاری میلادی امکان‌پذیر است.
انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، کودک ، واکسین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.