سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

يک ميليون جوان از مزاياى استراتژى ملى جوانان بهره‌مند خواهند شد

وزارت اطلاعات و فرهنگ، استراتژى پنج ساله اى را تهيه نموده که با عملى شدن آن، يک ميليون جوان در بخش هاى اشتغالزايى، عرضۀ خدمات سلامت، ورزش و تعليم و تربيت، تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛دکتر کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ که دیروز در نشست کمیته تخنیکی مسوده "استراتیژی ملی جوانان" متشکل از سکتورهای مختلف دولتی و صندوق جمعیت ملل متحد برای افغانستان (UNFPA ) در کابل صحبت می­کرد، گفت که معينيت يادشده از شش ماه به این­سو بالای اين استراتيژى کار کرده است.

وى گفت که به اساس اين استراتيژى، خدمات رايگان و يا با تخفيف در بخش صحت، تعليم و تربيه، ورزش و غيره براى جوانان ارايه می‌شود و براى جوانان در کنار آموزش هاى حرفوى و دادن قرضه هاى کوچک، زمينۀ کار در ادارات دولتى و غيردولتى فراهم می‌گردد.
 
موصوف با بیان اینکه تطبیق این استراتیژی نیاز به میلیون­ها دالر دارد، افزود که معینیت امور جوانان در هماهنگی با نهادهای ملی و بین المللی، وجوه مالی آنرا تدارک دیده است.
 
او جزييات بيشتر در اين مورد ارايه نکرد؛ اما گفت که در این استراتیژی مشخص شده است که ملل متحد، حکومت افغنستان و سایر نهادها چه کارهايی را برای جوانان انجام بدهند.
 
وى خاطرنشان کرد که تا حال نبود استراتیژی ملی برای جوانان، مشکلات زیادی را به بار آورده است؛ زيرا پلان منظم برای تطبیق برنامه ها وجود ندارد.
 
موصوف افزود: "ما امروز همراه با سکتورهای دولتی و اداره صندوق وجهی ملل متحد برای افغانستان، گردهم آمده ایم تا بالای این استراتیژی به موافقه برسیم و با تاییدی دولت، تا چند هفته آینده کار عملی آنرا آغاز نماییم."
 
او از سکتورهای مختلف دولتی خواست که در تطبیق این استراتیژی، از هیچ نوع همکاری دریغ نورزند تا از طریق این برنامه وضعیت جوانان بهبود یابد.
 
سادات ضمن اطمینان از شفافیت، پاکی و سالم بودن مدیریت در معینیت امور جوانان افزود که در این اداره رشوت، فساد و سایر کارهای غیرقانونی وجود ندارد و جوانان می­توانند برای عملی شدن بهتر این استراتیژی یکجا شوند.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: "ما برای اشتغالزایی جوانان قراردادهای را با نهادهای ملی و بین المللی امضا نموده ایم؛ تا از این طریق زمینه کار برای جوانان در بخش های صحت، ساختمان، نجاری، دریوری و سایر بخش­ها در داخل و یا خارج از کشور فراهم گردد."
 
داکتربانت اندیانابنگی (Dr. Bannet Ndyanabangi ) نماینده صندوق وجهی ملل متحد برای افغانستان، در این نشست گفت که با تطبیق استراتیژی ملی جوانان، زمینۀ اشتغالزایی و سرمایه گذاری بالاى جوانان مساعد می­گردد.

وی گفت: "من متن کامل استراتیژی را مطالعه نموده ام و این یک استراتیژی جامع است که بخش­های تعلیم و تربیه، صحت، اشتغالزایی، ورزش و مشارکت در آن گنجانیده شده است و موضوع صلح و امنیت نیز از بخش­های مهم این استراتیژی می­باشد."
 
موصوف افزود که صندوق وجهی ملل متحد برای افغانستان، از استراتیژی ملی جوانان حمایت می­کند؛ زیرا یک سروی دموگرافی افغانستان نشان می­دهد که ٧٠ درصد نفوس کشور را جوانان تشکیل می­دهد و باید بالای این قشر، سرمایه گذاری صورت گیرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، ملی ، جوانان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.