سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

فقرگاه در استان آذربایجان غربی

مَهاباد یکی از شهر های استان آذربایجان غربی در ایران است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ زبان مردم این شهر کردی سورانی می ‌باشد . این شهر دارای آثار تاریخی زیادی می ‌باشد که فقرگاه و غار آبی سهولان از جمله آثار تاریخی آن هستند ، جمعیت این شهر طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۸۵ برابر با ۱۳۳٬۱۵۴ نفر می‌ باشد

دخمه فقرگاه در نزدیکی تاش تپه در محلی موسوم به فقرگاه واقع شده و ظاهراً آرامگاه یکی از شاهزادگان دولت ماد می باشد .

دخمه فقرگاه ( به کردی: فَقرَقا ) ، مقبره ‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای ایندرقاش نزدیک شهر مهاباد قرار گرفته ‌است .

این دخمه دو طبقه‌ دارد . چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد است .

دیاکونوف باستان شناس معروف در مورد این دخمه می ‌گوید :

« شمالی ترین مقبره مادی فخریک در مانای باستانی و نزدیک مهاباد است که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می ‌دارد و ظاهراً محلی برای گذاشتن جنازه‌ ها بوده‌ است .

تعیین تاریخ این مقبره دشوار است ولی تشریفات تدفین در آن با مراسمی که پیشتر در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بوده تفاوت دارد و در نتیجه نمی ‌توان تاریخی قدیمی تر از قرن هفتم برای آن قائل شد » .

یکی از مشخصات مهم و حتمی این مقابر ساختار آنها بر صخره ها و نمای ظاهریشان که رو به جنوب است ، می باشد .

علاوه بر اینها کشفیات باستانشناسی که از تپه حسنلو واقع در ۹ کیلومتری شمال خاوری شهر نقده به دست آمده ، مبین آن است که این نواحی از شش هزار سال پیش از میلاد مسیح مسکونی بوده ، و تمدنی پیشرفته نیز داشته است . در سال ۱۳۳۷ از این تپه جام بزرگ طلایی گران بها و نفیس با نقوشی بسیار زیبا بدست آمد که هم اکنون در موزه ایران باستان تهران نگهداری می شود .

انتهای پیام/ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.