ارومیه؛

امامزاده سید بهلول خوي

امامزاده سید بهلول یکی از نوادگان امام علی النقی (ع) می باشد که در غرب شهرستان خوی و در محله امامزاده واقع شده است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ اين امامزاده در بين اهالي خوي و اطراف آن از احترام فوق‌العاده‌اي برخوردار است و مردم براي رفع مشكل و گرفتاري‌ها و برآورده شدن حاجات به زيارت وي مي‌روند و معمولا پول نقد يا ساير اجناس مورد نياز زوار را به امامزاده وقف نموده يا گوسفنداني را جهت آن نذر و قرباني مي‌كنند.

کلیه مراسمات دینی و مجالسات در این حرم صورت می گیرد. این زیارتگاه ابتدا به صورت بقعه ای در محل گورستان بوده ولی با مرور زمان ساختمان آن تغییر و تجدید بنا شده و یکی از زیباترین محل عبادت و زیارت عام و خاص میباشد.این زیارتگاه از یک شبستان کوچک و بزرگ و حسینیه بزرگ که آئینه کاری و کاشی کاری شده و با گچ بری های خاص تزیین شده و با سبک اسلامی بنا گردیده است. تجدید بنا کلی حرم و امامزاده سید میرهادی در جوارش در سالهای اخیر به اتمام رسیده است.

این بزرگوار در سده چهارم هجری به شهر خوی آمده و در این شهر اقامت کرده است.

مرحله اول بنا قبل از 1300 مرحله دوم 1312 مرحله سوم 1358 و مرحله چهارم عصر حاضر می باشد.در این حرم ملکوتی فرماندار شهید شهرستان خوی شهید کوچری و دادستان شهید حاجی قلی زاده و صدها شهید گلگون کفن ولایت و امامت که در راه اسلام و دین به درجه شهادت نائل آمده اند آرامیده اند.

بر روي سنگ قبر اين امامزاده كه قدمت طولاني دارد، نوشته‌هايي به زبان عربي وجود دارد كه شامل تاريخ وفات وي و اسم و لقب و ... است؛ ولي نصف نوشته‌ها كه مربوط به تاريخ وي نيز مي‌باشد.

اين امامزاده بزرگترین مکان زیارتی این شهر است نقل است جنازه این سید پس از قتل توسط عباسیان که دشمن سر سخت علویان بودند، در این محل که گندم زاری بوده است به صورت شبانه و پنهانی مدفون گردیده بود.که کشاورز این مزرعه هنگام آبیاری آن متوجه می شود آب در قسمتی از زمین فرو نرفته و جمع می شود. به موضوع کشاورز حساس می شود و پس از کندن زمین برای علت این امر، به جنازه سید بهلول می رسد.شیعیان اندکی را که در شهربودند.

شجره نامه این سید بزرگوار فرزند زهرای اطهر که بصورت کاشی کاری شده در بالای درب ورودی صحن کوچک نصب گردیده است.

گفتنی است اين زيارتگاه به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.