سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

چاش های مدیریتی برا ی بانوان استا ن خوزستان

چالش های مدیریتی برای زنان خوزستانی عمیق تر از دیگر استان ها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛بحث مدیریت و توسعه یکی از مباحث اصلی در دنیای امروز است که نباید از چشم کنش گران سیاسی،اقتصادی و فرهنگی کشور برای رسیدن به جایگاه برتر منطقه ای و جهانی دور بماند. در سیر صعودی کشورها برای دستیابی به پیشرفت و آبادانی /توجه شاخص های کمی و کیفی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیشبرد در موضوع مدیریت و توسعه یکی از دلمشغولی های تصمیم گیران بلندپایه کشورهای مختلف دنیا است. در این بین فراهم کردن شرایط توسعه با استفاده از همه توانمندی های جامعه امکان پذیر می شود.

توسعه و مدیریت یعنی تعالی هرچه بیشتر همه نیروهای فعال یک جامعه و کاهش نابرابری ها. بنابراین این واقعیت را نمی توان انکار کرد که بدون درنظر گرفتن حضور زنان در جامعه که نیمی از نیروی فعال یک کشور را تشکیل می دهند، دستیابی به توسعه واقعی امکان پذیر باشد. پس لازمه اجرای سیاست های توسعه، به شمار آوردن زنان در این فرآیند است. بعد از جنگ تحمیلی و با شروع حرکت مهاجران آبادانی به سمت منطقه همه شهروندان تلاش کردند تا گوشه ای از کار را مدیریت کرده و سازندگی را بار دریگر به شهرشان برگردانند؛ زنان آبادانی بعد از پشت سر گذاشتن مرحله پشتیبانی در جنگ وارد مقوله سازندگی و آبادانی شهرشان شدند. بنابراین می توان اشاره کرد که نقش زنان این شهر از دهه 70 در منطقه روبه فزونی بوده است. اما همچنان ظرفیت های بالقوه بسیاری به ویژه در زمینه فعالیت های مدیریتی و صنعتی وجود دارد.

مسول کمیته بانوان و خانواده فرمانداری آبادان در پاسخ به این پرسش که آیا زنان مدیر در پروسه کاری خود باید بیشتر از ویژگی های مردانه استفاده کنند گفت: مدیریت تلفیقی از هنر و علم است. یعنی هر فردی که از علم مدیریتی برخوردار باشد باید هنر تلفیق آن را در سیستم اجرایی به دست آورده و این هنر عرصه وسیع تری را در سیستم اجرایی کردن برنامه ها به مدیران واگذار می کند. شیوه های مدیریتی متفاوت است و هر فردی بر مبنای حیطه فکری خود بر اعمال و رفتار مجموعه نظارت کرده و برنامه ها را سازماندهی می کند. زنان یک مدیریت درون ذاتی دارند و قبل از اینکه بخواهند بر روی شاکله اجتماعی و رفتاری خود کار کنند در خانه مدیریت خانواده را برعهده دارند بنابراین می توانند مدیران موفقی در سیستم های اداری باشند بدون آنکه بخواهند از ویژگی های مردانه کمک بگیرند.

رویا سادات محسنی فر همچنین افزود: یکی از انتقاداتی که به حوزه اشتغال زنان وارد است رابطه عاطفی و استفاده از احساسات در تصمیم گیری ها است به طور حتم آن خانمی که توانسته پله های ترقی را تا این جایگاه طی کند که پست مدیریتی را در جامعه به دست آورد به یقین چالش ها را یکی پس از دیگری طی کرده و تجربه های بیشماری را به دست آورده است. منظور از احساسات و واکاوی شخصیت، مدیریت عاطفی نیست؛ زیرا مدیریان با هرجنسیتی که باشند نمی توانند براساس احساسات تصمیم گیری کنند زیرا این عمل از عرف و منطق مدیریتی خارج است و اینجاست که خانم ها با نگاه دقیق و ظریفی که از خصوصیت مادارانه شان نشات می گیرد راحت تر با مشکلات برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه در شهرستان آبادان کمتر مدیران زن را در پست های بالای مدیریتی مشاهده می کنیم گفت: یکی از دلایل آن به این مورد برمی گردد که زنان مسولیت های درون خانه و خانواده را برعهده دارند و این موضوع استرس و نگرانی بیشتری به زنان وارد می کند. یک زن هر اندازه که یک مدیر بالادستی باشد یک مادر است و به اندازه مدیریت در جامعه باید به امور درون منزل و مناسبات خانوادگی توجه داشته باشد که به مرور این عوامل وقت و انرژی زیادی را از زنان کم می کند. البته باید یادآوری کنم این موضوع درصدی از قابلیت های زنان را کم نمی کند.

مریم امینی مدیر یک کارگاه تولیدی پوشاک در آبادان / نیز در این زمینه گفت : یک مدیر موفق باید در کارش جدیت داشته باشد،اما این جدیت نباید با خشونت و رفتارهای انزواطلبی آمیخته شود. در هرکاری چه در پوشش مدیریتی یا قابلیت های دیگر بشری ارزش و بها دادن به شغل مربوطه همراه با جدیت و سخت کوشی گزینه های مهمی است که راه افراد را برای رسیدن به موفقیت هموار می کند.

وی افزود: یک مدیر زن باید در کنار ویژگی های زنانه و برقراری رابطه عاطفی حساب شده همراه با قانون و نظم از حالت یک ماشین سرد و خشن به یک مدیر موفق با ویژگی های انسانی تبدیل شود. در سال های اخیر به مدد روشنفکری که در نظام انقلاب اسلامی وجود داشته و دارد خانم ها با استفاده از آموزه های اسلامی توانسته اند در جامعه وارد شده و در عرصه های مختلف با تکیه بر احساسات کنترل شده و مدیریت علمی هرچه بیشتر عرصه های پیشرفت را هموار کنند.

زنان جامعه ایرانی بویژه در استان خوزستان برای رسیدن به پله های ترقی با استفاده از آموزه های اسلامی توانسته اند یکی پس از دیگری چالش های مدیریتی را در جامعه هموار کنند و موانع راه به هیچ وجه نتوانسته زنان استان خوزستان را از رسیدن به پیشرفت باز دارد.

تلاش هایی که به مانند یک زنجیر به هم پیوسته همه فعالیت های زنان را مداوم و قوی کرده است. جامعه بدون حضور موثر و خودآگاه زنان برای رسیدن به پیشرفت، حل چالش ها و از بین بردن ناهنجاریها راه به جایی نمی برد. بنابراین حمایت و حضور زنان استان خوزستان در پست های مدیریتی و یا در بازوهای اصلی دستگاه های اجرایی استان به حمایت همه جانبه جامعه نیازمند است. زنان این استان می توانند با توانایی های بالقوه در بین گروه های مختلف سیاسی، هنری، اجتماعی و فرهنگی حرفی برای گفتن داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبادان ، زنان ، مدیریت ، چالش ، خانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.