سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسجد مُطلِّب خان تنها مسجد روباز شمال غرب کشور

مسجد مُطلِّب خان تنها مسجد روباز شمالغرب کشور می‌باشد که در شهرستان خوي واقع شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اروميه؛ بر اساس شواهد معماری موجود، بنای اولیه این مسجد مربوط به دوره ایلخانی بوده ولی در دوره قاجاریه توسط شخصی به نام مطلب خان در سال 1255 هجری و قمری تجدید بنا شده است.

مسجد مطلب خان در مقایسه با بناهای دیگر در سطح کشور بی نظیر است و بنای داخلی به شکل هشت ضلعی بوده و دارای شبستان بزرگ روباز مربع شکلی می‌باشد که دور تا دور آن را حجره‌های دو طبقه و شاه‌نشین‌های رفیع و ایوانی عظیم احاطه کرده است.

جبهه بیرونی و درونی این مسجد آجری، فاقد هر نوع تزئینات می‌باشد، فقط قسمت فوقانی شاه‌نشین بالای محراب ورودی شبستان، با مقرنس‌های درشت گچی آرایش داده شده است. این مسجد با یک پلان مربعی شکل که دور تا دور آن به وسیله حجره‌های به صورت دو طبقه تعبیه شده و نمای بیرونی مسجد فاقد تزئینات بوده اما صحن مسجد با محرابی بزرگ که ارتفاع بیش از 20 متر می‌باشد به صورت زیبایی و هنرمندانه گچ بری شده است.

مسجد مطلب خان خوی در کنار ده‌ها مسجد تاریخی استان آذربایجان غربی است که به عنوان بزرگترین مسجد روباز از ویژگی معماری بی نظیری برخوردار است. اين مسجد روباز از زیباترین مساجد شهر دارالمومنين خوي است و قطعا تماشای آن برای گردشگران خالی از لطف نخواهد بود. گفتنی است اين بناي تاريخي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

انتهای پیام/ ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.