سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

صغیر شاعری که با رؤیای صادقه مداح امیرالمؤمنین شد

صغیر اصفهانی شاعری که از 8 سالگی در مدح و منقبت اهل بیت شعر سرود، در چنین روزی از دنیا چشم فرو بست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمـد حسین صغیر اصفهـانی این شاعر اهل بیت در سال 1312 هجری قمری مصـادف با 13رجب روز تولــــــــد مــولای متقیان حضرت علی (ع) در اصفهــان دیـده به جهان گشـــود.

وی از 3 سالگی علاقه زیادی به نوشتن و خواندن داشت ولی بخاطر سن پایین هیچ مکتب خانه ای اجازه تحصیل به وی را نمی‌دهد تا بالاخره در سن شش سالگـــی اولین تک بیتی خود را به زبان جاری می‌کند.

حدود هشت ساله بود که با یک رویای صادقه زبانش در مدح امیرالمومنین علیه الســـــلام بــــــاز می‌شود، واز آن پس به «صغیر» متخلص شد.

وی در انواع شعر از قصیده، غزل، ترکیب‌بند، قطعه و مثنوی طبع آزمایی کرد تا جایی که در زمره استادان شعر اصفهان محسوب شد.

صغیـــر از پرورش یافتگان انجمن معروف و بنام میرزا عباس خان شیداست که خود از استادان و نویسندگان بزرگ بود. صغیر پس از مرگ استاد از صدرنشینان انجمن‌های اصفهانی شد.

او که سال‌ها در اصفهان زیست، ریاست انجمن ادبی «کمال اسماعیل» که در سالن کتابخانه فرهنگ در چهار باغ تشکیل می‌شد را برعهده داشت.

ستاد صغیر در مدت زندگی خود یادگارهایی در قالب خاطره، کرامات و شعر بر جای گذاشت.

آثار او در دو جلد و با دو عنوان «دیوان صغیر اصفهانی» در برگیرنده قصاید و غزلیات و کتاب «مصیبت‌نامه صغیر اصفهانی» شامل مرثیه‌هایی از اهل بیت و منظومه خطبه غدیر منتشر شده‌اند.

دیوان استاد صغیر اصفهانی تا کنون هجده بــــار به چــــاپ رسیده کـــــه آخرین چاپ آن در تیتراژ پنج هزار نسخــه در سال 1387 با تصحیح و ویرایش جدید همراه با ترجمه لغات و مقدمه محمد علی صاعد انتشار یافته است.

صغیر سال 1349 هجری شمسی در چنین روزی در گذشت و پیکرش در جوار حرم مطهر امامزاده راس‌الرضا(ع) در اصفهان به خاک سپرده شد. 




انتهای پیام/م

برچسب ها: رحلت ، صغیر اصفهانی ، شاعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.