سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه؛

ضرورت تعیین تکلیف قانونی مساله رسیدگی به وضعیت مناطق حاشیه ای

نخستین جلسه کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی،فرهنگی و سلامت استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛مهندس سعادت در نخستین جلسه کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی،فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان که با حضور قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی، مشاور وزیر و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور، معاون سیاسی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و سایر اعضای این کارگروه در محل استانداری برگزار شد، گفت: در قانون باید مساله رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی و مناطق ویژه اجتماعی به صراحت مشخص و تعیین تکلیف شود تا بتوان با استفاده از راهکارهای منطبق بر قانون، نسبت به ساماندهی مناطق حاشیه ای در شهرها اقدام کرد.

وی در ادامه گفت: مسائل مختلف بوۤيژه بحران ها در کشور همواره به بهترین شکل ممکن مدیریت شده اند لذا در خصوص ساماندهی مناطق حاشیه ای شهرها نیز می توان با تدوین راهکارهای قانونی و با هماهنگی و همکاری تمامی دستگاهها و نهادهای ذیربط، اقدامات اساسی انجام داد.

سعادت همچنین از پیگیری جدی مصوبات و برنامه های ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استان خبر داد و افزود: از ستاد ملی بازآفرینی نیز انتظار داریم نسبت به رفع معضلات و مشکلات مناطق حاشیه ای استان و ارتقای وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت در این مناطق، مساعدتهای لازم را داشته باشد.

استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز در سال آتی، اعتباراتی را برای ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی استان در نظر خواهیم گرفت.

در آذربایجان غربی جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند

رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت مناطق ویژه اجتماعی و حاشیه ای شهرها ارائه کرد.

وی در این ارتباط اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در 72 محله با وسعت 3000 هکتار ، در مناطق حاشیه ای و ویژه اجتماعی شهرها زندگی می کنند.

معاون استاندار ادامه داد: در میان شهرستان های استان، ارومیه، میاندوآب، بوکان، مهاباد و خوی دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین هستند، بعنوان نمونه در ارومیه بر اساس مطالعات سال 93، بیش از 300 هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند.

وی به برنامه های قابل اجرا در راستای ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه های کوتاه مدت در بعد فرهنگی و اجتماعی مانند ارائه آموزش های فرهنگی، توسعه نمازخانه ها و اعزام روحانی به این مناطق، برگزاری دوره های آموزشی رایگان مربوط به مهارت های اجتماعی، برنامه های خدماتی و بهداشتی مانند جمع آوری زباله ها، رسیدگی به وضعیت فاضلاب ها، ایجاد فضاهای ورزشی، ارائه آموزش های فنی و حرفه ای، ایجاد خانه های بهداشت و برنامه های ارائه خدمات امنیتی و انتظامی مانند ایجاد پاسگاهها در این مناطق، از جمله برنامه هایی است که با اجرای آنها می توان بخش زیادی از معضلات و مشکلات مناطق ویژه اجتماعی را در استان مرتفع نمود.

رادفر اضافه کرد: در کنار برنامه های کوتاه مدت، باید برنامه های میان مدت و بلندمدت مانند حل معضل بیکاری و حمایت از طرح های اقتصادی و صنایع دستی در روستاها با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها در دستور کار قرار داده شود.

معاون سیاسی استاندار همچنین در این جلسه به قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی پیشنهاد کرد استان آذربایجان غربی بعنوان پایلوت کشوری جهت اجرای اقدامات فرهنگی و اجتماعی در مناطق ویژه اجتماعی انتخاب شود.

در برنامه ششم توسعه، مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد توجه اساسی قرار می گیرد

دکتر میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی هم در این جلسه گزارشی تحلیلی از وضعیت اجتماعی کشور و همچنین استان آذربایجان غربی ارائه کرد.

وی در ادامه بر ضرورت مدیریت در جهت توقف و کاهش آسیب های اجتماعی در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: باید در جهت جلوگیری از افزایش گرفتاری ها و آسیب های اجتماعی و همچنین افزایش رضایتمندی و مشارکت مردم در امور اجتماعی و فرهنگی و بویژه ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور برنامه ریزی های جامع و دقیق صورت گیرد.

میرباقری همچنین به غفلت برنامه های توسعه کشور از مسائل فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: در چهار برنامه توسعه ای که بعد از انقلاب در کشور اجرا شد و اکنون نیز در پایان برنامه پنجم قرار داریم، متاسفانه بحث های سبک زندگی و مسائل اجتماعی و فرهنگی مورد غفلت واقع شد که با تاکید مقام معظم رهبری مقرر شده در تدوین برنامه ششم توسعه، مسائل اجتماعی و فرهنگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی مورد توجه اساسی قرار گیرد.

وی در رابطه با وضعیت مناطق حاشیه ای در شهرها نیز گفت: دولت یازدهم در سال 93 نسبت به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اقدام نمود که این ستاد بصورت منظم و مستمر مسائل مربوط به مناطق حاشیه ای را در استان های کشور رصد و دنبال می کند و در استان ها نیز ستاد مذکور به ریاست استانداران محترم، رسیدگی به وضعیت و ساماندهی مناطق ویژه اجتماعی را در دستور کار قرار داده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: در آذربایجان غربی نیز با حساسیت و توجه ویژه ای که استاندار محترم به ساماندهی و رسیدگی به وضعیت مناطق حاشیه ای دارد، اقدامات خوبی در حال انجام است که امیدواریم با حمایت های ستاد ملی بازآفرینی، بخشی از عقب ماندگی های موجود در این استان جبران شود.

در این جلسه، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار ارومیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، فرماندار ارومیه، مدیرکل کمیته امداد استان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فرمانده انتظامی استان نیز ضمن طرح دیدگاهها و پیشنهادات خود، گزارشی از اقدامات انجام گرفته در مناطق حاشیه ای شهرهای استان را نیز ارائه نمودند

انتهای پیام /ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.