سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست جدید وزارت داخله: نوعیت تهدیدهای داخلی تغییر کرده است

جنرال تاج‌محمد جاهد که اخیرا توسط ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد‌وزیر وزارت امور داخله معرفی شده بود، دیروز رسما به کارش در این وزارت به‌عنوان سرپرست آغاز کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جاهد دوازده روز قبل توسط دفتر ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد‌وزیر وزارت امور داخله معرفی شد. همزمان با تاج‌محمد جاهد، جنرال عبدالرحمان رحمان به‌عنوان معین ارشد امنیتی این وزارت نیز معرفی شد.

جاهد طی مراسم خاصی توسط سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری به‌عنوان سرپرست جدید وزارت امور داخله معرفی شد.

تاج‌محمد جاهد در این مراسم گفت که نوعیت تهدیدهای داخلی در افغانستان تغییر کرده و
سرپرست جدید وزارت امور داخله در مورد نوعیت این تهدیدها جزییاتی ارایه نکرد، اما گفت: «سال پیش‌رو سرنوشت و آینده کشور و مردم ما را رقم خواهد زد. پیروزی‌ها و ناکامی‌ها در عرصه داخلی و خارجی و منجمله در امور امنیتی، عمدتا به تحلیل درست و یا نادرست از وضعیت تهدید و چالش‌ها از یک‌سو، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و نقاط ضعف و قوت از سوی دیگر بستگی دارد. شما می‌دانید که تغییرات قابل ملاحظه‌ای در نوعیت تهدیدها علیه امنیت داخلی به‌وجود آمده است و این تغییرات باعث گردیده تا در وظایف و فعالیت‌های پولیس ملی و نیازمندی‌های روزمره آن نیز تحولاتی به‌وجود آید.»

سرپرست جدید وزارت امور داخله افزود که وضعیت امنیتی کشور نیازمند تحلیل و ارزیابی دقیق است و باید براساس این ارزیابی‌ها برای آینده برنامه‌ریزی شود. جنرال تاج‌محمد جاهد گفت که او تلاش خواهد کرد تا با حفظ دست‌آوردهای موجود، پولیس را به یک نیروی مسلکی و بی‌طرف تبدیل کند. او گفت: «تامین امنیت داخلی و فردی، تنفیذ قانون، تامین امن و نظم عامه، حفظ بی‌طرفی پولیس، مبارزه با فساد اداری، جرایم سازمان‌‌یافته،‌ قاچاق مواد مخدر، رعایت حقوق بشر و بهبود وضعیت محابس و توقیف‌خانه‌ها، تعلیم و تربیه و ایجاد محیط سالم برای زنان در پولیس، توجه به وضعیت معیشتی، تجهیز نیروها و کاهش تلفات، هماهنگی با سایر نهادهای امنیتی و دفاعی، ایجاد سیستم‌های کاری موثر و رعایت اصل مجازات و مکافات، تامین وحدت ملی در صورت کسب رای اعتماد از طرف نمایندگان محترم ملت در محراق توجه بنده خواهد بود.»

جنرال تاج‌محمد که پیش از این مسوولیت فرماندهی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در زون غرب کشور را به عهده داشت، تاکید کرد که سمت وزارت امور داخله برایش به‌عنوان چوکی قدرت نیست. وی گفت: «سمت وزارت امور داخله و هر ماموریتی در هر سطحی که باشد به مثابه موقف و چوکی قدرت نیست، بلکه یک مسوولیت بسیار بزرگ است.»

در همین‌حال، سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری، در مراسم معرفی آقای جاهد به‌عنوان سرپرست جدید وزارت امور داخله، از نیروهای پولیس به‌عنوان «قلب و نظم تپنده» امنیت افغانستان نام برده گفت که رسالت اصلی این نیروها تامین امنیت، عدالت و حاکمیت قانون است. آقای دانش افزود که وزارت امور داخله و نیروهای پولیس به اصلاحات جدی نیاز دارند. معاون دوم ریاست‌جمهوری از اصلاحات مورد نیاز در وزارت داخله چیزی نگفت، اما افزود: «تامین هماهنگی میان وزارت امور داخله و پولیس ما با دو دسته از نهادهای دیگر یک ضرورت اساسی است.

هماهنگی با دیگر نهادهای امنیتی در بخش تامین امنیت و نظم و همکاری‌ و هماهنگی با نهادهای عدلی و قضایی افغانستان در جهت تامین عدالت از ضرورت‌ها است.»

معاون دوم ریاست‌جمهوری هم‌چنین از اعضای مجلس نمایندگان خواست تا با آغاز به کارشان به جنرال تاج‌محمد جاهد رای اعتماد بدهند تا وی بتواند با اعتماد بیشتر در وزارت امور داخله کار کند. قرار است شورای ملی پس از گذراندن تعطیلات چهل‌وپنج روزه، امروز به کارش آغاز کند. سرور دانش در مورد این‌که چه زمانی آقای جاهد را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی می‌کنند، چیزی نگفت.

در همین‌حال، جنرال عبدالرحمان رحمان، معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله که برای نزدیک به ده روز مسوولیت سرپرستی این وزارت را نیز به عهده داشت، می‌گوید که حکومت افغانستان در بخش امنیتی با دو چالش مهم مواجه است. به‌گفته‌ او، حفظ حالت موجود،‌ برد و گذار جنگ به سیاست از جمله چالش‌های موجود است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.