سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

منطقه حفاظت شده دز

منطقه حفاظت شده دز از سال 1346 تحت مدیریت و برنامه های حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است ولی بخش دیگری از این جنگل ها در حوالی روستاهای زاویه و عباس آباد در امتداد جنگل های دز تحت حفاظت قرار ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  جنگل دز با طول حدود 150 كيلومتر از سردار آباد دزفول شروع و در امتداد رودخانه دز به طرف جنوب تا عنافچه نزديك اهواز امتداد دارد (در 20 كيلومتري شرق جاده ترانزيتي اهواز-شوش).

دز شامل انواع خاصي از جنگل هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري است كه رودخانه دايمي دز را در آ‎غوش مي گيرد.

اين جنگل ها بازمانده جنگل هايي است كه در جلگه هاي جنوبي سلسله جبال زاگرس روئيده و تاكشورهاي عراق، سوريه ولبنان كشيده شده است.

انواع درختان و درختچه ها وگونه هاي بوته اي شامل سريم، جاز، لگجي، تمشك، استبرق، يونجه، شبدر، جو وحشي و... مي باشد.



با وجود عوامل تهدید کننده محیطی، حیات وحش خیره کننده ای این منطقه را تسخیر کرده است كه از نظر اكولوژيك زيبا شناختي سهم عمده اي از منطقه دز را به خود اختصاص داده است.

رودخانه دز با پيچ وخم هاي زيباي در حاشيه خود، جنگل زيباي دز را بوجود آورده است آب، درختان، كوه ها وتپه ها در دشت ها وجانوران مختلف را در منطقه كه هركدام سهم متفاوتي در اين چشم انداز دارند.

وجود حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبا نظیر رودخانه ، تالاب ، این منطقه را به یکی از چشم انداز طبیعی مهم استان تبدیل نموده گوزن زرد ايراني که از نادرترين و ارزشمندترين پستانداران ايران و جهان محسوب می شود از مهمترین  ساکنین این منطقه به شمار می آید.



انواع خارپشت ها، خفاش ها، روباه، راسو، گوركن، كفتار، گرگ، شغال ، دراج، كبوتر جنگلي، فاخته، ياكريم، ليكوتالابي، ليكو معمولي پستانداران و پرندگانی هستند که زیستگاه شان این منطقه می باشد.



جاده آسفالته رانکین که به شرکت کشت و صنعت کارون اختصاص دارد از میان پناهگاه حیات وحش دز جنب منطقه آب شیرین گذشته و پناهگاه حیات وحش دز را به دو قسمت تقسیم می نماید.



از 20 کیلومتری شرق جاده ترانزیتی اهواز-شوش می توان وارد منطقه شد همچنین جهت دسترسی به منطقه از راه آهن سراسری اهواز- تهران در دومین ایستگاه در نزدیکی اندیمشک به رودخانه و منطقه حفاظت شده دز نزدیک شده و از فاصله 1 کیلومتری آن گذر کرد.
 
از آثار تاريخي– فرهنگي مذهبي این منطقه معبد چغازنبيل در نزديكي منطقه، قديمترين و بزرگترين بناي خشتي و آجري جهان است كه از زمان ايلام ميانه به يادگار مانده است.همچنين پل ساساني به عنوان قديمي ترين پل جهان، آسياب هاي دزفول، مقبره سبز قبا، بقعه محمد بن جعفر طيار در شهر دزفول در نزديكي منطقه از ديگر آثار مذهبي ، تاريخي است.



اكثر روستاهاي پيرامون منطقه به گويش عربي تكلم مي كنند گاوميش داري و كشاورزي از مشاغل عمده مردم منطقه مي باشد. در اين منطقه بصورت طايفه اي مي باشند وهر روستا عمدتا از يك يا چند طايفه و هرچند روستا از يك عشيره تشكيل شده است.

از آن جهت که پارک ملی دز توسط منطقه حفاظت شده دز احاطه گردیده است محیط بانی های موجود از هر دو زیستگاه حفاظت می نمایند.



انتهای پیام/و

برچسب ها: خوزستان ، دز ، آهو ، جنگل ، جلگه ، ایزانی ، گرگ ، دراج
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.