سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عبدالله: در گفتگوهای صلح معامله پشت پرده صورت نمی‌گیرد

همزمان با نزدیک شدن زمان مذاکرات رسمی صلح میان دولت افغانستان و گروه‌های مسلح مخالف، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت: در این گفتگوها هیچ معامله‌ای پشت پرده صورت نخواهد گرفت.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالله‌عبدالله که روز گذشته در مراسم گرامیداشت از بیست‌و‌یکمین سالروز ترور عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت سخن می‌گفت، افزود: در گفتگوهای صلح حقوق و دست‌آوردهای مردم حفظ خواهد شد.

عبدالعلی مزاری در ۲۲ حوت سال ۱۳۷۳ توسط گروه تروریستی طالبان در جنوب کابل به قتل شد.

رییس اجرایی در این مراسم گفت: «می‌خواهم به ملت قهرمان ما این اطمینان را بدهم که هیچ معامله‌ای پشت پرده صورت نمی‌گیرد. تامین صلح خواست مشروع همه‌ مردم افغانستان است و پیوستن به صلح، لبیک گفتن به ندای الهی است. در عین زمان حفظ حقوق مردم افغانستان، وظیفه و مسئولیت همه‌ ماست.»

عبدالله عبدالله از نیروهای امنیتی کشور ابراز قدردانی کرده افزود: هرگاه صلح در کشور تامین شود، نیروهای امنیتی به عنوان «قهرمانان صلح» شناخته خواهند شد. به‌گفته او، حکومت وحدت ملی برای تامین صلح در کشور «ندای صادقانه» دارد.

عبدالله عبدالله هم‌چنین اضافه کرد: تامین عدالت اجتماعی از جمله خواست‌های اصلی شهدای افغانستان بوده و رهبران حکومت وحدت ملی آنچه در توان دارند برای تحقق این هدف تلاش خواهند کرد. وی گفت: «از یک طرف به‌حیث رییس اجرایی حکومت وحدت ملی و از طرف دیگر به‌حیث یک مسلمان، مجاهد، افغان و یک شهروند این کشور به همه مردم و ملت قهرمان ما و رهروان راه مزاری شهید این اطمینان را می‌دهیم آنچه که در توان ماست در راه تحقق عدالت و حق مردم و تساوی حقوق مردم افغانستان، در راه‌ آنچه که عدالت اجتماعی نامیده می‌شود، در راه آنچه که توسعه و انکشاف متوازن نامیده می‌شود تا همه‌ی مردم از حقوق و فرصت‌های مساوی بهره‌مند شوند، تلاش می‌کنیم.»

در همین‌حال، عبدالهادی ارغندیوال، رهبر حزب اسلامی و وزیر پیشین وزارت اقتصاد، نسبت به نتیجه‌بخش شدن تلاش‌های صلح در کشور ابراز شک و تردید کرده می‌گوید تا زمانی‌که حامیان تروریسم در افغانستان به اهداف خود نرسند، جنگ در کشور خاتمه نخواهد یافت. آقای ارغندیوال که در مراسم گرامیداشت از سالروز ترور آقای مزاری سخن می‌گفت، افزود: «کسانی این جنگ را بر ملت شهیدپرور افغانستان تحمیل کرده، افزایش داده و به‌خاطر اهداف بزرگ و استراتژیک‌شان این جنگ را در افغانستان ادامه می‌دهند.» وی تاکید کرد: «امروز جنگی که در افغانستان جریان دارد می‌دانیم که برای اهداف دیگران تحمیل شده است. تا زمانی‌که این اهداف یا برآورده نشود و یا این‌که صرف‌نظر نکنند و بدیل مناسب‌تری به‌دست نیاورند، متاسفانه‌ جنگ‌های ما دوام خواهد داشت.»

عبدالهادی ارغندیوال به تامین صلح در کشور تاکید کرده اما گفت که تلاش‌های صلح باید شفاف باشد. وی افزود که با پیش‌برد تلاش‌ها به‌منظور آغاز گفتگوهای صلح، حقوق و دست‌آوردهای مردم افغانستان نباید نادیده گرفته شده و تامین عدالت اجتماعی در سراسر کشور از نظر به دور بماند. آقای ارغندیوال می‌گوید که مردم افغانستان باید مطمین شوند که هیچ‌گونه معامله‌ای در پیش‌برد مذاکرات صلح صورت نمی‌گیرد.

هم‌چنین محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی نیز،‌ به تامین صلح در کشور تاکید کرده اما می‌گوید جنگجویانی که حاضر به صلح نیستند باید علیه‌شان جنگ شود. وی تاکید کرد که با عذر و زاری صلح تامین نمی‌شود. محمد محقق گفت: «در برابر دشمن مهاجم و جنگجو باید جنگ کنیم. شما فکر می‌کنید آن‌هایی ‌که می‌خواهند کشور را به زور چنگال از شما بگیرند با عذر و زاری می‌شوند؟ نخیر. امروز اردوی ملی، پولیس ملی و نیروهای امنیتی بیدار ما قربانی می‌دهند و اگر جنگ نکنند این کشور را به سادگی از چنگال مردم خارج می‌کنند.»

محمد محقق می‌گوید که مردم افغانستان خواهان تامین صلح هستند و با کسانی‌که سلاح به زمین بگذارند و از دروازه دوستی وارد شوند، خصومت ندارند. به‌گفته او، دولت افغانستان به سوی شورشیان مسلح دست دوستی دراز کرده، اما هرگاه این دست توسط شورشیان رد شود، مردم آماده هستند تا در کنار نیروهای امنیتی کشور ایستاده و علیه این شورشیان مبارزه کنند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.