سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری دانشمندی با اندیشه خاص فلسفی

مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: حکمت متعالیه و صدرایی توسط ملاهادی سبزواری به شکوفایی رسید.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه فنا در مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزوار با تاکید برتوجه به آثار فلسفی حاج ملاهادی سبزواری در دانشگاه‌ها افزود: متاسفانه به آثار این حکیم بزرگ در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها آن طور که باید توجه نشده است.

وی با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری دارای اندیشه خاصی در حوزه فلسفه است افزود: این دانشمند بزرگ نمونه بازر ایمان، زهد و تقوا است و توانسته اندیشه‌های برخاسته از مکتب فکری‌اش را در زندگی خود جاری کند.

فنا مهمترین اثر این حکیم بزرگ را شرح منظومه دانست وتصریح کرد: این کتاب مقدمه و به تعبیری یک دایره المعارف کامل فلسفی است که در سطوح عالی نوشته شده است.

مدیرگروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی کتاب منظومه حکیم سبزواری راگلایه ای ازدوران زندگی‌اش دانست و گفت: دوران زندگی حاجی سبزواری در حقیقت دوران قحطی حکمت و تعصبات مختلف نسبت به این دانش است.

وی با بیان اینکه فیلسوف بزرگ زنده‌کننده حکمت متعالیه ملاصدرای شیرازی است، گفت: این مکتب فلسفی در اندیشه متعصبین و تنگ‌نظران در حال نابودی بود که با حضور ملاصدرا این مکتب فلسفی زنده شد.

فنا اظهار کرد: ساده زیستی، زهد و سلوک حاج ملاهادی سبزواری مثال زدنی است و همین موضوع او را از سایر اندیشمندان زمان خود متمایز کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری دارای جایگاه علمی بزرگی در بین سایر اندیشمندان فلسفه است گفت: در دوران زندگی این فرد بزرگ شاهد فعالیت سایر مکاتب دیگری مانند مکتب فلسفی اصفهان و سایر مکاتب دیگر هستیم و حاج ملا هادی سبزواری توانست در این دوران با تحصیل حکمت متعالیه به بزرگترین فیلسوف دوران خود تبدیل شود.

وی با بیان اینکه حاج ملاهادی سبزواری از تمکن مالی خوبی نیز برخوردار بود افزود: با وجود این تمکن مالی، سبزواری زندگی زاهدانه همراه با تحصیل فلسفه را انتخاب کرد که منجر به نگارش کتاب‌های زیادی از جمله شرح بر اسفار اربعه ملاصدرا شد.

وی گفت: امروز اندیشمندان زیادی در غرب و شرق حاج ملاهادی سبزواری را می‌شناسند که یکی از دلایل این موضوع ترجمه کتب و آثار حاج ملاهادی سبزواری به زبان انگلیسی است.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: احیا مکتب فلسفی سبزوار که منتسب به حاج ملاهادی سبزواری است از مهمترین اهداف برگزاری این همایش‌ها است.

کاظم علوی با بیان اینکه این همایش برای دومین بار در شهرستان سبزوار برگزار می‌شود افزود: احیا مکتب سبزوار به عنوان یک اندیشه فکری فسلفی می‌تواند به شناخت بیشتر حاج ملاهادی سبزواری و اندیشه‌های او کمک کند که در این زمینه سعی شده تا با سایر دانشگاه‌ها،پژوهشگران و اندیشمندان ارتباط خوبی برقرار شود تا بتوانیم گام مهمی در این زمینه برداریم.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر و فقیه ایران است که غزل های حکمی و عرفانی سروده و در شعر به 'اسرار' تخلص می کرد.
وی در سال 1212 هجری قمری معادل 1797 میلادی در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.
ملا هادی سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت. بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.
سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.