سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نقش "پیمان آتلانتیک شمالی" در گسترش "تجارت مواد مخدر" افغانستان

حضور مخرب پیمان آتلانتیک شمالی در افغانستان محسوس است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از سال 2000 میلادی افغانستان وارد مرحله جدیدی شد و ایالات متحده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی اقداماتی در این کشور انجام دادند.

آمریکا پس از سناریو برج‌های دوقلو و با ادعای حمله به القاعده، افغانستان را اشغال کرد و در این پروسه گسترش و تجارت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته و هزاران نفر در این مسیر قرار گرفتند.

جنگ افغانستان در ۷ اکتبر ۲۰۰۱ توسط نیروهای ایالات متحده با نام رسمی عملیات بلندمدت آزادی در پی حمله القاعده به رهبری  "اسامه بن لادن"  به نیویورک و واشنگتن در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ و هشدار  "جورج دبلیو بوش" رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به گروه طالبان مبنی بر اخراج گروه تروریستی القاعده از افغانستان و رد طالبان از این درخواست؛  آغاز شد.


**پیمان آتلانتیک شمالی شریک مهم آمریکا در حمله به افغانستان

کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در سال 2001 میلادی یکی از شرکای مهم  ایالات متحده آمریکا در افغانستان بوده و در این مسیر به ارتش آمریکا برای حمله به افغانستان کمک کردند که انگلیس شریک مهم آمریکا در این پروسه به حساب می آید.


گسترش تولید مواد مخدر در کشور افغانستان با حضور "پیمان آتلانتیک شمالی" افزایش یافته و قبل از حمله به افغانستان تولید و تجارت مواد مخدر از 40 تن به بیش از 8 هزار تن افزایش یافته است که رقم قابل توجهی به حساب می آید.

البته جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر، هزاران شهید را تقدیم کرده تا از گسترش مواد مخدر به غرب آسیا و شرق اروپا جلوگیری کند و این در حالی است که پیمان آتلانتیک شمالی بدون ملاحظه از تولید و صدور مواد مخدر در افغانستان چشم پوشی می کند.

"محمد اسماعیل کوثری" عضو کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه اظهار داشت: حمایت‌های سازمان ملل به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه های مادی و معنوی کشور ما در مقابله با مواد مخدر نیست. کوثری در ادامه به نقش قدرت‌های غربی و استکبار جهانی در افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان اشاره کرد و افزود: تولید مواد مخدر در افغانستان دقیقا بدست استکبار جهانی و به سرکردگی آمریکا و انگلیس صورت می گیرد؛ چراکه پس از ورود ناتو و آمریکا به افغانستان تولید مواد مخدر در این کشور به بیش از 20  برابر گذشته افزایش یافت و تولید مواد مخدر در افغانستان از 40 تن به بیش از 8000 تن رسیده است. وی تصریح کرد: این تصور صحیح نیست که افزایش تولید مواد مخدر و قاچاق آن به دیگر کشورهای دنیا بدون اطلاع آن ها انجام می شود چرا که این حجم از تولید و قاچاق مواد مخدر نمی تواند بدون هماهنگی با آن ها انجام شود. عضو کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سازمان ملل می خواهد به معنای واقعی با مواد مخدر مقابله کند باید با آمریکا و دیگر کشورهای تجاوزگر برخورد کند.


**"سازمان ملل" هیچ اقدامی نمی‌کند

"سازمان ملل متحد" به عنوان یک حامی در موضوع افغانستان عمل می‌کند و از نقش مخرب "پیمان آتلانتیک شمالی" و آمریکا در تجارت مواد مخدر سخنی به میان نمی‌آورد و این در حالیست که در سایه غفلت نهادهای نظامی غربی، جمهوری اسلامی ایران هزینه مبارزه بی رحمانه با مواد مخدر را می پردازد. جالبست در پروسه مبارزه جمهوری اسلامی ایران با جلوگیری از صدور مواد مخدر به اروپا و آفریقا، کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی جمهوری اسلامی ایران را به عدم انسداد مرزهایش متهم می‌کند و البته این آمریکا و ناتو هستند که در پروسه تولید و صدور مواد مخدر نقش مهمی دارند.

"کوردون داف" از تفنگداران سابق دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا يکی از ابعاد جنگ که به ندرت در مورد آن بحث شده و بخش بزرگی از انگيزه ادامه جنگ است را هروئينی می‌داند که توسط هواپيماها از افغانستان راهی خارج می‌شود. این تفنگدار سابق دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا با اشاره به نقش مقامات کاخ سفید در گسترش تجارت مواد مخدر گفت: رسانه‌های آمريکايی ادعا می‌کنند، طالبان موادمخدر صادر می‎کند، هرچند که هيچ کس تاکنون هواپيمای طالبان را نديده است. وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند سیا کار صادرات مواد مخدر را انجام می‌دهد وریچارد هالبروک فرستاده سابق آمریکا در افغانستان افزایش تولید مواد مخدر را بخش مهمی از سیاست خود ساخته بود.

با اینکه دلیل اصلی و قطعی افزایش چند برابری تجارت مواد مخدر در افغانستان به صورت شفاف مشخص نیست؛ اما نقش پیمان آتلانتیک شمالی و آمریکا در گسترش تولید و تجارت مواد مخدر را نمی‌توان نادیده گرفت و افزایش تولیدات مواد افیونی شاهدی بر این مدعاست.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.