سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

دره ی شادی در خوزستان

دوست داران طبیعت می توانند برای لذت بردن از زیبایی طبیعت موجود در دره ی شادی و آثار بجا مانده از ایلامییان، سفر به ایذه را در لیست سفرهای نوروزی خود بگنجانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ معمولا دره ها تنگ و خفه می باشند اما در ایذه دره ای وجود دارد که نامش دره ی شادی یا کول فرح است که در انتهای دشت ایذه قرار دارد و بسیار روح افزا و دلباز است.

 کول به معنی دره و فره  به معنی خوشحالی است، در سمت راست مدخل دره، در کنار رشته کوهی، دو قطعه سنگ عظیم و نامنظم دیده می‌شود که بر بدنه آنها، نقوش ظریف و زیبایی از صورت انسان و شمایل جانوران در حالت‌های نیایش و احترام دیده می‌شود.



در تصویر سنگی این نیایشگاه بیش از ۴۰۰ نفر در حال نیایش مشاهده می‌شوند و بنا به گفته کارشناسان در این تصاویر نخستین نگاه بشر به مذهب و آئین شکل گرفته است و حمل خدایان، قربانی کردن و اجرای موسیقی از دیگر صحنه‌های بکر این سنگ نگاره هاست.

در این تنگه که در هفت کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد شش نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان خودنمایی می کنند که با توجه به سنگ نوشته‌های به جا مانده و بقایایی از محل زندگی آن ها در گذشته‌های دور و آثاری همچون گورها ،کانال آب و بقایای ساختمان و نقطه دیدبانی می‌توان گفت این محل پرستشگاه نارسینا، یکی از خدایان ایلامی بوده است.



نخستين نقش برجسته در ارتفاع 6 متری از دامنه کوه قرار دارد که مراسم قرباني را نشان ميدهد.

پهناي صفحه يك متر و هفتاد سانتيمتر دريك متر است.در آن شاه هاني يكي از حاكمان مستقل آياپير كه همزمان با شوتروك نهونته دوم پادشاه ايلام در سال 2700 پ م بوده در حال قرباني كردن نشان داده شده است.

در اين تصاوير شاه كلاه گردي بر سر دارد و دو نفر او را همراهي ميكنند كه يكي از آنها شوترورو وزير شاه است. جلوي شاه سه نوازنده با دو ساز چنگ و يك دف در حركت هستند. در زير نوازندگان تصوير يك شكارچي و يك بز كوهي وجود دارد.

در زير شكارچي سه كاهن ايستاده اند و دو گاو نر و يك بز كوهي را هدايت ميكنند. پيش از اين سه قوچ قرباني شده اند كه سر آنها از بدن جدا شده است.

سنگ نبشته 24 سطري افراد حاضر را با خط ايلامي نام برده است و قسمتي از آن به اين شرح است‌: من هاني پسر تاهي هي حاكم آياپير هستم. من مجسمه ام را در اين جا بر پا داشته ام پس از آنكه رب النوع سراپا مسلح تيروتور خداي منطقه سيل هيته حمايتش را بر من ارزاني كرده بود .


محوطه کول فرح در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۵۹۷ در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.

منطقه باستانی کول فرح از جاذبه‌های تاریخی گردشگری استان خوزستان می‌باشد که به دلیل قرار گرفتن در یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوای استان خوزستان، سالانه گردشگران بسیاری به سوی خود جلب می‌نماید.

 انتهای پیام/

برچسب ها: خوزستان ، ایذه ، دره ، شادی ، نوروز ، سفر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.