سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرده برداری کارگردان آمریکایی از ویروس «نیترو زئوس»+ تصاویر

هفتمین روز جشنواره برلین با نمایش فیلمی مستند با موضوعی راجع به ایران آغاز شد، «روزهای صفر»، ساخته الکس گیبنی آمریکایی که روایت جنگ سایبری آمریکا و اسرائیل علیه ایران است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جشنواره فیلم برلین یا برنالیته یکی از معتبرترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان است که هرساله در ماه فوریه به مدت ۱۰ روز در برلین آلمان برگزار می‌شود.

اما این جشنواره با اکران فیلمی علیه حملات سایبری، رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است.

"استاکس نت" ویروس مخربی که می توانست فاجعه ای به بزرگی چرنوبیل را بوجود آورد، توسط هکرهای اسرائیلی و آمریکایی وارد تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران شد، ویروسی که به سرعت شناسایی شد تا جلوی فاجعه گرفته شود.

حال این بار این ویروس مخرب، موضوع مستند جنجالی کارگردان آمریکایی شده است که با این وسیله علاوه بر افشای اطلاعات محرمانه، نسبت به همکاری آمریکا و اسرائیل و حملات هکری آمریکا به دولت ها اعتراض کند.

نام این مستند "روزهای صفر"  است، یعنی زمانی که نیروهای امنیتی قبل از تخریب و حمله هکری شناسایی شده  از بین می رود.


"روزهای صفر" تحقیق خود را از موضوع ویروس استاکس‌نت شروع می‌کند؛ ویروسی ساخته دست آمریکا (گرچه هیچ‌یک از مقاماتی که در فیلم  از آنها مصاحبه می‌شود حاضر به اعتراف به نقش مستقیم واشنگتن نیستند) که توسط اسرائیل پیشرفت بیشتری یافت تا تجهیزات هسته‌ای کشورمان در نطنز را هدف بگیرد.

در این فیلم از جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، نقل می شود که: «اسرائیلی ها کد بدافزار مهلک را تغییر دادند و بر خلاف طرح اجرایی، بدافزار از کامپیوترهای برنامه هسته ای به دیگر کامپیوترها در ایران و از آن جا به کامپیوترهایی در سراسر جهان منتقل شد».  

گسترش برنامه ریزی نشده استاکس نت که اسم رسانه ای این بدافزار است و ظاهرا اسم اطلاعاتی پروژه «بازی های المپیک» بوده باعث لو رفتن عملیات می شود و به ایران این امکان را می دهد که به کمک کارشناسان امنیت اطلاعات، ضد ویروسی برای دفاع از کامپیوترهای برنامه هسته ای بسازند و رمز مخفی این بدافزار فوق پیشرفته و محرمانه به دست آن ها بیافتد. 

 ژنرال مایکل هیدن در این مستند می گوید جرج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا، که نمی خواست تنها گزینه اش بمباران تاسیسات هسته ای ایران باشد پس از توفیق کارکرد بدافزار استاکس نت در تخریب سانتریفوژهای شبیه سازی شده در ایالت تنسی آمریکا و در رآکتور دیمونا در اسرائیل دستور این عملیات مخفی با یک سرمایه گذاری سنگین را صادر می کند.  

بر مبنای این مستند، در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با توجه به نگرانی از این که اسرائیل تحت رهبری بنیامین نتانیاهو به اقدام نظامی علیه ایران دست خواهد زد، عملیات تهاجم سایبری سرعت بیشتری می گیرد.

اما این مستند در ادامه به عملیات "نیترو زئوس (NITRO ZEUS)" می پردازد، برنامه "نیترو زئوس" با هدف فلج کردن سیستم های دفاع ضدهوایی، سیستم های ارتباطی و بخش های مهم شبکه برق ایران طراحی شده بود که با امضای توافق هسته ای کنار گذاشته شد.

فیلم در پایان به حملات تلافی جویانه سایبری ایران به کامپیوتر بانک های آمریکایی اشاره می کند.




"استاکس نت تنها بخش کوچکی از عملیات گسترده آمریکایی ها و اسرائیلی ها در ایران بود." این جمله، پیام اصلی فیلم مستند روزهای صفر است که برای اولین بار روز چهارشنبه در جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته شد.

بر اساس گزارشی در سایت بازفید "Buzzfeed"، گیبنی از چند منبع ناشناس در محافل اطلاعاتی و نظامی که به طور مستقیم با عملیات مخفی علیه ایران آشنا بوده اند،‌ نقل قول کرده است. 


بر اساس افشاگری های نیویورک تایمز و مستندات فیلم الکس گیبنی ریشه برنامه نیترو زئوس به دوره ریاست جمهوری بوش می رسد اما در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ جان تازه ای گرفت، زمانی که اوباما از ژنرال جان الن در فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا خواست یک طرح نظامی دقیق برای ایران آماده کند تا در صورت شکست دیپلماسی موجود باشد.


گیبنی عملیات نیترو زئوس را "بزرگ ترین و پیچیده ترین برنامه جنگ سایبری که آمریکا تا به حال طراحی کرده" نامیده است بگونه ای که صدها نفر در عملیات "نیترو زئوس" مشغول به کار بوده و کل پروژه صدها میلیون ها دلار هزینه داشته است اما تنها تعداد کمی از مردم از گستره کامل آن آگاه بودند.

بر اساس نوشته بال در سایت بازفید گیبنی می خواست با فیلم خود توجه ها را به این موضوع جلب کند که استاکس نت استانداردهای حملات هکرهای دولتی را تعیین و مشخص کرده است.

این فیلم پرده از اطلاعات جدیدی برمی‌دارد بگونه ای که دقایقی پیش از نمایش فیلم، «نیویورک‌تایمز» خبر آن‌ را در صفحه اول خود منتشر کرد.



اما یافته جدید فیلم که خبرساز شد، برنامه‌ای چند‌میلیون‌دلاری از سوی دولت آمریکا برای حمله سایبری گسترده به ایران در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای است، الکس گیبنی در این مستند به پشت پرده این عملیات با اسم رمز «نیترو زئوس» می پردازد.

در مستند روزهای صفر، دست کم پنج منبع محرمانه نظامی یا امنیتی با اطلاعات دست اول از برنامه فوق را مورد اتکا قرار داده است.  

گیبنی در کنفرانس خبری‌ای که بلافاصله پس از فیلم برگزار شد، در پاسخ به یک روزنامه نگار ایرانی گفت که قصد فیلم‌برداری در ایران را هم داشته و به‌خصوص می‌خواسته با دانشمندان هسته‌ای که از حملات خارجی جان سالم به‌در برده‌اند مصاحبه کند اما موفق به‌ این کار نشده است.

وی در ضمن گفت خواهان نمایش فیلم در سراسر جهان به‌خصوص در ایران است و ابراز امیدواری کرد که نمایش فیلم باعث واکنش مردم علیه اسرارآمیزبودن بیش‌ازحد دستگاه‌های اطلاعاتی در آمریکا شود.


مستند روزهای صفر درباره عملیات مشترک آمریکا و اسرائیل در تولید بدافزار استاکس نت و ضربه زدن به مراکز غنی سازی اورانیوم نطنز و فردو است». 





الکس گیبنی از سال ۱۹۸۰ میلادی در حرفه فیلمسازی و کارگردانی مشغول فعالیت بوده ‌است. تاکنون یک فیلم از او به نام »تاکسی به سوی تاریکی» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شده است.



وی همچنین جوایز متعددی از جشنواره امی دریافت کرده است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.