سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا ایرانی ها خودروی ژاپنی دوست ندارند؟

اوایل دهه 90 میلادی و مصادف با اوایل دهه 70 شمسی، شاهد حضور نام‌های شناخته‌شده ژاپنی در خیابان‌های ایران بودیم. هنوز هم برای بسیاری از ما، «تویوتا کریسیدا»، «گالانت میتسوبیشی» معروف به گالانت عینکی و «هوندا سیویک» محبوب جوانان، نام‌های شناخته‌شده و ماندگاری از خودروهای ژاپنی هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل دهه 90 میلادی و مصادف با اوایل دهه 70 شمسی، شاهد حضور نام‌های شناخته‌شده ژاپنی در خیابان‌های ایران بودیم. هنوز هم برای بسیاری از ما، «تویوتا کریسیدا»، «گالانت میتسوبیشی» معروف به گالانت عینکی و «هوندا سیویک» محبوب جوانان، نام‌های شناخته‌شده و ماندگاری از خودروهای ژاپنی هستند.
 
اما در آن سال‌ها هنوز خبری از تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران نبود که ناگهان شاهد قطع ورود این خودروهای زیبا و محبوب به کشور بودیم؛ سال‌ها گذشت و در سال 2000 میلادی حضور یک ژاپنی دیگر در خیابان‌های ایران سروصدای بسیاری به‌پا کرد. «ماکسیما» با موتور قدرتمند و اتاق بزرگ و جادار خود، می‌رفت که بازگشت باشکوه سامورایی‌ها به بازار ایران را جشن بگیرد اما گویی عمر این خودرو نیز مانند سلف خود چندان به درازا نینجامید.
 
گویا باید کم‌کم عادت کنیم که ژاپنی‌ها اوایل هر دهه به بازار خودرو ایران وارد و ناگهان غیب می‌شوند. این در حالی است که تویوتا، سال گذشته به عنوان پرفروش‌ترین خودرو جهان، گوی سبقت را از باواریایی‌ها و «فولکس‌واگن» ربود. تویوتا همچنین در آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار قدرتمندی دارد به‌طوری که در سال 2015، تویوتا کمری، به پرفروش‌ترین خودرو آمریکا بدل شد.
 
 
 
ازطرفی، هرچقدر ژاپنی‌ها در بازار خودرو ایران، جزو شاگردتنبل‌ها بوده‌اند، اما رقیبان کره‌ای این کشور، یعنی کیاموتورز و هیوندا، حضور پررنگ خود را در بازارهای ایران حفظ کرده‌اند.
 
ژاپنی‌های خوش‌نام
 
خودروسازی ژاپن، یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود. این کشور، از دهه 1960 میلادی، در صدر سه کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان قرار گرفت و حتی توانست آلمانی‌ها را نیز پشت سر بگذارد. این صنعت در ژاپن، حدفاصل دهه 1970 تا 1990 میلادی، به شدت رشد کرد و توانست با تولید سالانه 13 میلیون دستگاه خودرو، حتی آمریکا را نیز پشت سر بگذارد.
 
از آنجا که خودروهای تولید ژاپن، در دهه 1990 میلادی، از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و محبوب شدند، این کشور به بزرگ‌ترین خودروساز جهان بدل شد. با این حال، سهم این کشور از بازار، طی سال‌های اخیر رو به کاهش رفته که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش رقابت ازسوی خودروسازان کره‌ای، چینی و هندی بوده است.
 
تقریباً برای همه مردم جهان، خودروهای ژاپنی جزو یکی از گزینه‌های اصلی قرار دارد. همیشه این سوال مطرح است که بین خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، کدام برند بهتر است. جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. اما مهم‌ترین عاملی که خودروهای ژاپنی را در این مقایسه اولویت می‌بخشد، «قابل اتکا» و «با‌دوام» بودن آنهاست. خودروسازان مطرح ژاپنی، شامل تویوتا، لکسوس، هوندا و آکورا، اغلب با عنوان خودروسازانی شناخته می‌شوند که محصولات آنها بسیار بادوام است.
 
ازنظر عرفی، تویوتا و هوندا در زمینه قابل اتکا بودن و دوام، در جهان شناخته شده و پیشرو هستند. «رنه استفانز»، نایب رئیس مرکز مطالعات کیفیت خودرو «جی.دی پاور»، با بیان این مطلب می‌افزاید: به عنوان مثال در برآوردهای سال 2013 این مرکز، لکسوس با 15 سال عمر مفید از 18 سال، در صدر خودروهای با‌کیفیت و با‌دوام جهان قرار داشته است. با این‌ حال، استفانز تاکید می‌کند که این فاصله طی سال‌های اخیر به حداقل رسیده به طوری که در سال 2014، کمپانی دایملر در صدر قرار گرفته و کمپانی جنرال‌موتورز به رتبه چهارم صعود کرده است.
 
منبع: هفته نامه تجارت فردا
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.